גורמים בישראל מביעים בימים האחרונים אכזבה מהתנהלותה של פולין למול המלחמה נגד חמאס, שכללה הבעת הזדהות של שר החוץ הפולני עם הפלסטינים, הפגנות אנטישמיות נגד ישראל בוורשה ובקרקוב, ונוסף על כך החלטה של פולין להימנע בהצבעה בעצרת האו"ם בסוף השבוע, ולא להתייצב לצד ישראל.
5 צפייה בגלריה
העצרת הכללית של ה או"ם
העצרת הכללית של ה או"ם
ההצבעה בעצרת הכללית. פולין נמנעה כמו רוב מדינות אירופה, אבל ממנה ציפו בירושלים ליותר
(צילום: EPA/SARAH YENESEL)
היחסים בין ישראל לפולין ידעו כמה גלי מתיחות בשנים האחרונות, אבל אחרי סיום המשבר הדיפלומטי ביניהן היו בארץ לא מעטים שציפו שהממשלה בוורשה תחזור להיות ידידתה של ישראל ובמהלך המלחמה תפגין עמדה פרו-ישראלית מובהקת. התקוות הללו נכזבו.
נשיא פולין אנדז'יי דודה אומנם גינה בחריפות את הטבח החייתי שביצע חמאס ב-7 באוקטובר, הביע תמיכה בזכותה של ישראל להגן על עצמה וביום שישי האחרון אף נפגש עם בנו של אחד החטופים, יליד פולין, אבל בחזיתות אחרות ניכר שוורשה מעדיפה לשבת על הגדר.
הכותרת
להפוך את עזה ל"שטח B נחות" | היום שאחרי המלחמה עפ"י יעקב נגל
19:59
5 צפייה בגלריה
נשיא פולין אנדז'יי דודה
נשיא פולין אנדז'יי דודה
נשיא פולין דודה. "אכן מוסר כפול"
(צילום: AP )
אחד הרגעים המאכזבים נרשם בסוף השבוע כשבהצבעה בעצרת האו"ם על ההצעה הירדנית האנטי-ישראלית שקראה להפסקת אש מיידית ולא גינתה את חמאס או קראה לשחרורם המיידי של החטופים, החליטה פולין להימנע, ולא להתנגד כפי שעשו למשל צ'כיה, הונגריה וקרואטיה. אף שפולין לא הייתה יוצאת דופן בהחלטתה, ורוב מדינות אירופה החליטו להימנע (כמה מדינות, בהן צרפת, אירלנד וספרד אף הצביעו בעד ההחלטה), בישראל לא אהבו את ההתנהלות הפולנית, וגם הבהירו זאת לוורשה.

בין עזה לאוקראינה, טענות למוסר כפול

כך או כך, מה שהרתיח גורמים בירושלים יותר מכול היה פגישה שקיים שר החוץ הפולני זביגנייב לפני ימים אחדים עם השגרירים הערבים בוורשה. זביגנייב, שביום הטבח דווקא גינה את חמאס, הביע לפתע תמיכה בפלסטינים. "אתמול הייתה לי פגישה נוגעת ללב עם שגרירי מדינות ערב בוורשה", אמר אחרי המפגש. "שמעתי דברי עצב על אובדן החיים העצום ברצועת עזה וביטויי הזדהות עם הפלסטינים. הדגשתי שלכל חיי אדם אין מחיר. פולין לא תסכים לסטנדרטים כפולים בתחום זה. חזרתי על הגינוי החריף שלי להרג המוני של אזרחים. הבעתי הבנה לשאיפות הפוליטיות הפלסטיניות. מההיסטוריה שלה, פולין מכירה את תחושת הנטישה הנוראה של הקהילה הבינלאומית".
שגריר ישראל בפולין, ד"ר יעקב ליבנה, יצא בגלוי נגד הדברים של זביגנייב וצייץ: "אני מקווה, אדוני השר זביגנייב, שגם קראת למדינות ערב לגנות את את הפשעים הנוראיים של ארגון חמאס הנאצי ולהכיר בזכות קיומה של ישראל כמדינה יהודית ובזכותה להגן על אזרחיה. כל דבר פחות מזה הוא פשוט בלתי מקובל".
5 צפייה בגלריה
פולין ורשה הפגנה שלט אנטישמי של סטודנטית מ נורבגיה חרבות ברזל
פולין ורשה הפגנה שלט אנטישמי של סטודנטית מ נורבגיה חרבות ברזל
הסטודנטית הנורבגית והשלט עם מגן דוד בפח האשפה בהפגנה בוורשה
מאיר בולקה, עמית מחקר באוניברסיטת בר אילן ויו"ר ארגון J-nerations שפועל בפולין, הביע דאגה עמוקה מתמיכתו של שר החוץ הפולני בפלסטינים: "אכן זהו מוסר כפול. לכאורה אנו אמורים לראות סימני סולידריות ממדינה הטוענת חדשות לבקרים שהייתה קורבן השואה וחוותה על בשרה השמדת עם, אולם ההתעלמות והשתיקה הרועמת של המוסדות האחראים על הזיכרון בפולין מדאיגות מאוד, שכן לא ברור איך הם רוצים ללמד על השואה בשעה שיהודים נרצחים בברוטליות ובאכזריות רק כי הם יהודים. כשפרצה המלחמה באוקראינה, פולין הבינה מהר שהיא עלולה להיות הבאה בתור ומיד התגייסה להסברה בעולם. משום מה, העם היהודי שכמעט נמחק על אדמת פולין אינו זוכה לתמיכה זו".

הנשיא נפגש עם בנו של ניצול השואה שנחטף

נוסף על כל אלה התקיימו לאחרונה בפולין כמה הפגנות אנטי-ישראליות, כשהידועה והמקוממת ביותר שבהן הייתה זו שבה סטודנטית לרפואה מנורבגיה הניפה שלט שבו נראה מגן דוד כחול מושלך לפח האשפה. בהפגנה הזו קרא הקהל קריאות אנטי-ישראליות בוטות, בנוסח "מהנהר ועד לים, פלסטין תהיה חופשית". בעקבות האירוע נפגש שגריר ישראל עם רקטור אוניברסיטת ורשה, והרקטור הודיע כי נגד הסטודנטית הנורבגית וארבעה סטודנטים אחרים, רובם ממוצא ערבי, מתנהל כעת הליך משמעתי לקראת הדחה.
5 צפייה בגלריה
שגריר ישראל בפולין ד"ר יעקב ליבנה בעצרת התמיכה הגדולה
שגריר ישראל בפולין ד"ר יעקב ליבנה בעצרת התמיכה הגדולה
עצרת התמיכה בישראל היום. "אמרנו 'לעולם לא עוד' והתכוונו לכך. נרדוף ונשיג את הנאצים של חמאס"
ראש העיר ורשה רפאל צ'זקובסקי גינה את ההפגנות האנטי-ישראליות, אמר שלא ירשה לשפת שנאה כזו להתקיים בבירת פולין, והוסיף כי תוכן אנטישמי ומסית לשנאה הוא לחלוטין בלתי מקובל. אלא שאותו צ'זקובסקי היה גם זה שהתיר את קיומה של ההפגנה נגד ישראל, הפגנה שכמוה התקיימו בערים נוספות בפולין, כגון בשבת בקרקוב. בישראל תמהים גם על כך שאף מוזיאון שואה בפולין או מוזיאון לתולדות העם היהודי שם אינו עוסק בעניין החטופים ולא ארגן מפגן סולידריות עם ישראל.
ברגע אחר, דווקא של הבעת הזדהות מסוימת, נפגש ביום שישי האחרון נשיא פולין דודה עם יובל דנציג, בנו של אלכס דנציג בן ה-75 שנחטף לעזה. אלכס דנציג, בן לניצולי שואה, הוא יליד פולין, היסטוריון וחוקר של יחסי ישראל-פולין, והוא אחד מחלוצי ההקמה של משלחות הנוער לפולין. מלבד הפגישה השתתף דנציג הבן במיצג למען שחרור החטופים שהתקיים באנדרטת השואה בוורשה, ושבו הופרחו 229 בלונים בכחול-לבן בקריאה לשחררם.
5 צפייה בגלריה
שגריר ישראל בפולין ד"ר יעקב ליבנה בעצרת התמיכה הגדולה
שגריר ישראל בפולין ד"ר יעקב ליבנה בעצרת התמיכה הגדולה
"זה מאבק של הציוויליזציה נגד הברבריות". השגריר ליבנה, היום בעצרת
היום נערכה בוורשה הפגנת התמיכה בישראל הגדולה ביותר עד כה בפולין. השתתפו בה מאות רבות של אנשים, בהם שרים וחברי פרלמנט פולנים, שגרירים של מדינות במערב וראשי הקהילות היהודיות. שגריר ישראל ליבנה אמר באירוע: "אנחנו במאבק של הציוויליזציה נגד הברבריות. אדישות וצביעות שנראות בכמה מקומות אינן מדיניות, אלא פחדנות שתרדוף את הפחדן אל תוך ביתו שלו. כיום רבים בעולם מבינים זאת. אם אנחנו רוצים לשרוד כציוויליזציה, עלינו להילחם בברבריות ולנצח. אמרנו 'לעולם לא עוד' והתכוונו לכך. נרדוף ונשיג את הנאצים של חמאס. מכאן, מרחבת האנדרטה לגיבורי מרד גטו ורשה, אנו מבטיחים: למדנו את הלקח. לעולם לא עוד".