1 צפייה בגלריה
שליש שלישים בצלאל סמוטריץ' בנימין נתניהו אריה דרעי
שליש שלישים בצלאל סמוטריץ' בנימין נתניהו אריה דרעי
סמוטריץ' ודרעי, מצדיו של נתניהו. המטרה: ששניהם יישבו ויפתרו את הנושא
(צילום: אבי מועלם, הדר יואביאן, קובי קואנקס)
תיקי האוצר והביטחון, והמבוי הסתום: המשא ומתן עם הציונות הדתית עדיין תקוע, ובליכוד מתחילים להבין שיו"ר המפלגה בצלאל סמוטריץ' לא מתכוון להתקפל מדרישתו לקבל את אחד משני התיקים הגדולים והחשובים - ושוקלים לשנות אסטרטגיה.
במקום לנהל את המשא ומתן עם סמוטריץ', דוחפים בליכוד לפגישה משותפת שלו עם יו"ר ש"ס אריה דרעי - הטוען הנוסף לתפקיד שר האוצר - במטרה שהשניים יישבו יחד ויפתרו את הנושא.
לאחר שהובהר לסמוטריץ' כי בשום תרחיש לא יקבל את תיק הביטחון, נותר המאבק על תיק האוצר. בפגישה האחרונה שהתקיימה בין נתניהו לסמוטריץ' שאל נתניהו את סמוטריץ׳ אם ירצה לכהן כשר החוץ וסמוטריץ' השיב בשלילה. לאחר מכן הוצעו לו תיקים אחרים וסגן שר במשרד הביטחון עם סמכויות הנוגעות להתיישבות, הצעה שעליה עדיין לא ענה.
דרעי עדיין דורש את האוצר
(צילום: אבי חי)

ביום שישי הודיע סמוטריץ' לליכוד כי השבוע לא יימצא בארץ ויטוס לכנס של חב"ד בניו יורק, אולם בצאת השבת הוא חזר בו. מהציונות הדתית נמסר כי סמוטריץ' "פנה שוב לליכוד לקיים מרתון דיונים רצוף יחד עם כל המפלגות השותפות, כדי להביא לסיום המשא ומתן ולהקמת ממשלה בהקדם האפשרי".
ההערכה במערכת הפוליטית היא שהפלונטר הפוליטי ייפתר כאשר דרעי יוותר על התיק ויקבל בתמורה חבילת פיצוי שתגובש איתו. בקואליציה המסתמנת ניהלו את המשא ומתן עד עכשיו באווירה רגועה, אולם כעת לוח הזמנים הופך צפוף.
זאת, לא רק בגלל הצורך להשביע ממשלה, אלא גם כדי להכין את התשתית להקמתה עם שני מהלכים עיקריים: החלפת יו"ר הכנסת וחקיקת חוק שיאפשר לדרעי לכהן כשר בממשלה. האופן שבו יתבצע ההליך הוא באמצעות תיקון בחוק יסוד: הממשלה והשוואתו לתנאים הקבועים בחוק יסוד: הכנסת באשר לכהונת אדם שהורשע בפלילים.
(צילום: שמוליק דודפור)

התיקון בחוק שהגיש ח"כ משה ארבל ממפלגתו של דרעי, מתייחס לכך שאדם שהורשע בפלילים לא יכול לכהן בממשלה רק אם נגזר עליו עונש מאסר בפועל, במקום הנוסח הקיים המדבר על מאסר בכלל - ומקשה בכך על דרעי, שעליו הוטל בתחילת השנה מאסר על תנאי בעקבות הרשעתו בעבירות מס. אם בקואליציה הנכנסת יראו התקדמות במגעים, החלפת היו"ר ותחילת הליך החקיקה יקרו כבר השבוע.
בתוך כך, שר האוצר ויו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, צייץ בטוויטר את מה שכינה "סדרי הממשל החדשים של נתניהו". ליברמן כתב כי בעקבות שיחות עם בכירי ליכוד ומקורבי נתניהו, נראה שהוא נחוש לבצע כמה מהלכים "מעבר לדברים מתבקשים וברורים מאליהם מבחינת נתניהו, כמו בחירת יו"ר הכנסת, העברת פסקת ההתגברות, חוק שיאפשר לדרעי לכהן כשר בממשלתו וחקיקה בנוסח החוק הצרפתי".
ליברמן ציין כי להערכתו נתניהו יפעל לרוב בוועדה למינוי שופטים, "יעד חשוב ומיידי מבחינתו, כאשר בכל פעם שיצטרכו למנות נציג מהאופוזיציה, לשכת נתניהו תפעל למנות את אחמד טיבי". לדבריו, נתניהו יאייש את תפקיד שר התקשורת במקורב ונאמן לו, "ולאחר מכן יפעל להשתלטות על תאגיד כאן והשגת שליטה בכל כלי תקשורת אפשרי".
בנוסף, טען יו"ר ישראל ביתנו, ראש הממשלה המיועד יפעל להחלפת היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה "במהירות האפשרית", וכן "להדחתו והחלפתו של הרמטכ״ל הנבחר, אלוף הרצי הלוי, בטענה שאינו משתף פעולה עם תוכניותיו של נתניהו בנושא איראן".
לצד זאת, כתב ליברמן, לנתניהו תוכנית סדורה "לסיכול בן גביר ולהחזרתו ל-5-4 מנדטים, לחיסולו הפוליטי של סמוטריץ'". בנוסף, טען, נתניהו יפעל "לכינון יחסים דיפלומטיים עם סעודיה על מנת להשתמש בהישג זה כמנוף לשינויים קואליציוניים או לבחירות מוקדמות ביוזמת נתניהו".