האלימות בכבישים משתוללת
(צילום: משי בן עמי)

זה קורה באחרונה כמעט מדי יום, הכותרות מדווחות פעם אחר פעם על "אלימות בכבישים" - ונדמה כי אין דבר שיכול לעצור את התופעה המסוכנת. "כאשר אנשים מדווחים על אלימות למשטרה, אז היא מטפלת בזה בזעיר אנפין, וכשזה מגיע לבית המשפט - השופטים הם רחמנים", אמר הבוקר (שלישי) לאולפן ynet עוז דרור, סמנכ"ל עמותת "אור ירוק".
מקרה החמור האלים ביותר בתקופה האחרונה אירע בשבוע שעבר: יורי וולקוב מבת ים נרצח בעקבות ויכוח עם רוכב קטנוע במעבר חצייה בחולון. החשוד ברצח, עדי מזרחי, הודה במיוחס לו. בתחילת השבוע פורסם סרטון מתיעוד של עימות בין שני נהגים בכביש 431. בשלב מסוים הוציא אחד המעורבים בעימות חפץ חד וניקב שני צמיגים ברכב של הנהג השני. באמצע החודש תועד רוכב אופנוע מכה באמצעות קסדה נהג בנתיבי איילון.
1 צפייה בגלריה
יורי וולקוב ועדי מזרחי
יורי וולקוב ועדי מזרחי
הנרצח יורי וולקוב והחשוד ברצח עדי מזרחי
(מתוך פייסבוק)
תיעוד: נהג קטנוע רוצח גבר ברחוב אילת פינת יוספטל בחולון

"האלימות בחברה זולגת גם לכביש, בסקר שערכנו באוגוסט עלה ש-50% מהציבור אמרו 'ראינו קטטה בכביש', ציין דרור מעמותת "אור ירוק". הוא הוסיף: "בסקר דומה לפני כמה שנים 20% אמרו שראו קטטה בכביש. אנחנו רואים את העלייה במספר המקרים האלימים בכביש, אנחנו רואים דיווחים של אנשים שאומרים 'סנוורו אותי', 'חתכו אותי', 'אני מרגיש פחות בטוח בכביש'.
"זה קודם כל תוצאה של חברה אלימה. אדם שהוא אלים בחיים הפרטיים שלו, יהיה אלים גם בכביש. דבר נוסף - אי אפשר להתעלם מכך שלמשטרת התנועה חסרות מעל 200 ניידות. במקביל יש את העניין של בתי המשפט. לדוגמה, היה ריב בין שני נהגים בחיפה. אחד מהם ניפץ מראה בצד הרכב של השני. הנהג השני תקף אותו וגרם לו לחבלות ואשפוז בבית חולים. העונש היה שישה חודשי עבודות שירות.
"במקרה אחר שהיה בצפת, בחור בן 27 תוקף מישהו בכביש, נוגח בפניו וגם כן מאשפז אותו בבית חולים עם ניתוח בהרדמה מלאה. השופטת פוסקת 32 אלף שקל פיצוי, אפילו לא עבודות שירות. באשקלון נהג טרקטורון הרים גלגל. שוטר אמר לו 'תעצור בצד'. הוא מוציא לשוטר אצבע משולשת. תפסו אותו, עורך הדין שלו אומר בבית המשפט 'מדובר במעשה שובבות', וזה נגמר בשלושה חודשי עבודות שירות ו-3,000 שקל קנס".
דרור ציין עוד: "בתי המשפט הקלו ראש בשנים האחרונות בתופעה ואנחנו מתעוררים למציאות הזאת שבה כל אחד מאיתנו מפחד היום ללכת בכביש, לחצות כביש, אתה כבר לא יודע עם מי אתה מתעסק ומדבר, ועדיף להישאר באוטו, לסגור את הדלת ולא להתעסק. פריסה מלאה של 450 ניידות מדן ועד אילת תייצר הרתעה אצל נהגים".
תיעוד: ירד מהרכב, שלף סכין - וניגש בצעקות לנהגת שנסעה מאחוריו

נהג אוטובוס הותקף לאחר שלא נתן זכות קדימה בכיכר
(צילום: כח לעובדים )

תיעוד: גבר משחית 2 צמיגים של נהג רכב אחר במהלך ויכוח בכביש 431
(צילום: צילום: סופיאן זחאלקה)

תיעוד: קטטה בקריית ים בעקבות ריב על חניה
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א )

תיעוד מהאלימות בכבישים

תיעוד: אלימות באמצע איילון
(צילום: סבטה)

ניצב-משנה בדימוס אפרים ("קרמשניט") ארליך, שכיהן בעבר כסגן מפקד משטרת התנועה הארצית, אמר: "אתמול בערב נסעתי ברוטשילד בתל אביב ואמרתי לרוכב קורקינט שהיה לפניי לזוז מהכביש כי יש לו שביל ייעודי. הוא בא אליי והתחיל לאיים עליי. אמרתי לו 'מה אתה בא לדקור אותי?', ואז הוא אומר לי 'לדקור אותך על מה שעשית? לא הספיק?'. הוא המשיך לנסוע, בסופו של דבר ירד עליי וברח.
"אתה יכול להיתקל בזה בכל רגע, בכל פינה, והפתרון הראשון לזה הוא הגברת האכיפה והעלאת כושר ההרתעה. כשאנשים רואים שאין שוטרים בכבישים ואין מספיק אכיפה, מה גם שהפקחים קיבלו זכויות מוגבלות, אז יש בעיה רצינית. צריך לצאת לשטח עם כל מה שיש ולהתחיל לאכוף. האזרחים התמימים שומרי החוק נמצאים בפלונטר. זאת בעיה. אנחנו חיים היום במערכה שבה האלימות תוקפת אותנו כל רגע, וצריך למגר את התופעה הזאת לא בדיבורים אלא במעשים".