הסוכנות היהודית על העלייה והביקורת - והארגונים שמסייעים לישראלים באוקראינה
(צילום: אבי חי)

יהודה סטון, מנהל חמ"ל הסיוע של הסוכנות היהודית באוקראינה, תיאר היום (ה') בריאיון לאולפן ynet את תמונת המצב של מבצע ההצלה: "הוא חסר-תקדים לדעתי, קיבלנו יותר מ-10 אלף בפניות בפחות מחמישה ימים. עם זאת, צריך לומר - לא כל היהודים רוצים לעזוב".
הבוקר עדכנה רשות האוכלוסין וההגירה כי מאז פרוץ המלחמה באוקראינה הגיעו לישראל דרך נתב"ג יותר מ-800 אזרחי אוקראינה, מתוכם כ-70 סורבו. ביומיים האחרונים, מתחילת חודש מרץ, הגיעו לנתב"ג 584 אזרחים אוקראינים ומתוכם סורבו 22. אתמול הגיעו ממעבר טאבה 13 אזרחי אוקראינה וכולם נכנסו. הם ציינו כי "המדיניות היא כרגע להכניס את כל מי שאין לו כוונה להשתקע בישראל באשרת תייר לשלושה חודשים. אלה שסורבו היו חשודים שהיו להם כוונות להשתקע או שבתשאול נמצאו כלא אמינים".
"הכאוס כאן אדיר, אבל המבצע עצום", אמר יהודה סטון. "גופים רבים מעורבים בו - הקרן לידידות, משרד העלייה והקליטה, כל הגופים הפילנתרופים, קרן היסוד בעולם ועוד. אנחנו פרושים כרגע בשש נקודות גבול, בארבע מדינות שגובלות עם אוקראינה, משני הצדדים. אנחנו מנסים לחזור לכל אחד ואחת שפונים ולסייע. אנחנו רואים גידול משמעותי במספר הבקשות לעלייה בארץ - נוספו כ-10 אלף מהן".
הוא מציין גם את הסיכונים והסכנות שכרוכות במבצע: "בסוף הצוותים פועלים תחת אש, וגם כשמוציאים את האנשים - יש פה שאלה של סיכון חיי אדם. אנחנו לוקחים בחשבון את כל השיקולים, כי לא תמיד נכון להוציא אוטובוסים תוך כדי הפצצות. צריך לשים גם את זה על השולחן - לא כל היהודים רוצים לעזוב".
2 צפייה בגלריה
בנייני מגורים הרוסים באזור קייב
בנייני מגורים הרוסים באזור קייב
(צילום: רויטרס)
2 צפייה בגלריה
חילוץ הישראלים מאוקראינה
חילוץ הישראלים מאוקראינה
חילוץ יהודים מאוקראינה. "אלפי פניות, עם זאת - לא כולם רוצים לעזוב"
ראש מטה מועצת הקהילות המשימתיות, בני פרינץ, סיפר במשדר: "אנחנו נמצאים ברומניה כרגע, בגבול לכיוון מולדובה. התגייסנו כי הבנו שאנחנו צריכים להגיע לכאן, לראות מה אנחנו יכולים לעשות. לאתר את הבעיות ואת האנשים שזקוקים לעזרה".
פרנץ, יחד עם קבוצת מתנדבים, הביאו למקום סיוע - בגדים, מזון וציוד נוסף. "ישנו באוהל, הכנו שם מרק וסיפקנו עזרה ראשונה", הוא אומר, "ואנחנו קודם כל בני אדם, כך שאם אנחנו רואים מישהו במצוקה אנחנו מנסים לעזור לו. לא שואלים אם הוא יהודי או לא. הייתה כאן נערה למשל, דווקא יהודייה, שהגיעה לגמרי לבד, עברה את הגבול לבד. אין לה כלום ושום דבר. היא ביקשה רק להיכנס לאוהל כדי להתחמם".
איילת שילה תמיר, מנכ"לית הקרן לידידות, מספרת על העבודה השוטפת באוקראינה, שהתעצמה כמובן בימים אלה. "התחלנו להיערך לתרחישים השונים כבר לפני יותר מחודש וחצי, כשהרוחות החלו להתחמם. כרגע מדובר בתרחיש קיצון, ואנחנו פועלים בשני מישורים - גם בתוך אוקראינה וגם מחוצה לה. הדברים משתנים מדי שעה, מדי יום. בגבול מסוים למשל יכול להיות תור של שעה, ופתאום תור של שמונה שעות. אנחנו נערכים גם בפולין ובמולדובה, שם אנחנו עובדים כבר כמה ימים, ובמקביל מתכוננים למהלך ארוך-טווח. לדעתי, המערכת פה רק תלך ותסתבך, תלך ותגדל, גם בהקשר ההומניטרי וגם בנושא העלייה".
במשרד החוץ עדכנו הבוקר את מצב עומסי התנועה במעברי הגבול מאוקראינה. הם אמרו כי עומסי התנועה המובילים למעברים המאוישים על ידי נציגי משרד החוץ בינוניים עד קלים ביחס לימים הקודמים, וקראו לישראלים שעוד שוהים במדינה "לשקול להתקדם לעבר מעבר הגבול הקרוב למקום הימצאותכם, בהתחשב בנתונים הרלוונטיים ותוך שמירה על ביטחונכם האישי".
זה המידע שהעבירו אודות עומסים בגבולות השונים, נכון ל-11 בבוקר
‏1. Krakovetse (פולין) - ללא עומס תנועה, התנועה זורמת.
‏2. Medyka (פולין) - עומס תנועה בינוני, אורך הפקק כ-9 ק"מ לסירוגין.
‏3. Vysne-nemecke (סלובקיה) - עומס תנועה בינוני, אורך פקק כ-8.5 ק"מ לסירוגין.
‏4. Zahony (הונגריה) - עומס תנועה קל, אורך הפקק כ-4 ק"מ לסירוגין.
‏5. Siret (צפון רומניה) - עומס תנועה בינוני, אורך הפקק כ-5 ק"מ לסירוגין.
‏6. Mogilev (צפון מולדובה) - עומס תנועה בינוני, אורך הפקק כ-9.5 ק"מ לסירוגין.
‏7. Planca (דרום-מזרח מולדובה) - עומס תנועה כבד, אורך הפקק כ-12 ק"מ.
‏8. Orlivka (דרום-מזרח רומניה) - התנועה זורמת ללא עומס תנועה.