4 צפייה בגלריה
יואל להנגהל
יואל להנגהל
יואל להנגהל
זה היה אחד ממעשי הרצח המזעזעים בישראל: יואל להנגהל, עולה חדש בן 18, בן קהילת בני המנשה, נרצח במהלך קטטה בקריית שמונה. עשרות נערים תועדו בסרטוני טיקטוק מתנפלים עליו, מכים אותו, חובטים בו - ונמלטים כשהם מותירים אותו להתבוסס בדמו. לפני כשבועיים הגישה עו"ד ליז קדמון מפרקליטות מחוז הצפון כתב אישום חמור נגד ליעד אדרי, בן 21, המייחס לו את הרצח. התיק מתנהל בבית המשפט המחוזי בנצרת. ynet ו"ידיעות אחרונות" חושפים כעת את העדויות הקשות בתיק שהובילו לפענוח הרצח.
"אני משרת 22 שנים במשטרה וזה אחד התיקים המורכבים והמאתגרים בקריירה שלי", אומר רפ"ק גל הראל, מפקד היל"פ במרחב כנרת שבמחוז הצפון שעמד בראש חקירת הרצח של להנגהל. "גבינו עדויות מיותר מ-150 מעורבים ברצח, מרביתם קטינים, הצעיר ביותר היה בן 13. פעלנו עם צוות של עשרות חוקרים, אנשי מז"פ, בלשים ומודיעין, השקענו במשימה הזו את מיטב הכוחות של משטרת ישראל. החשודים היו אגוז קשה לפיצוח, אמרו דברים בחקירה ואחרי כמה שעות חזרו בהם".
4 צפייה בגלריה
ליעד אדרי בבית המשפט
ליעד אדרי בבית המשפט
ליעד אדרי בבית המשפט
(צילום: אביהו שפירא)
כאמור, העדויות המצמררות נחשפות כאן: מצד אחד יושבים חוקרים מנוסים - ומולם נערים, כמעט ילדים, שנדרשים להשיב לשאלות בתיק רצח.
חוקר: "נזכרת במשהו שאתה רוצה למסור לי?". חשוד ברצח: "ממה שאני זוכר לא דקרתי אותו ולא ראיתי את הדקירה, ולא את הבעיטה". חוקר: "הצגתי לך סרטונים ושם היית בלב הזירה". חשוד ברצח: "אני אומר לך שאני באמת לא זוכר. הכל בראש שלי מבולבל, אני לא מזהה את עצמי בסרטון". חוקר: "שלושה אנשים שעמדו לידך זיהו אותך בקטטה, מה יש לך לומר?". חשוד ברצח: "אני מבולבל, לא זוכר כלום".
אחד הנערים החשודים תיאר בעדותו כי "הייתי במועדון סנוקר בעיר. התקשר אליי ילד ואמר לי להגיע לשם כי יש יום הולדת, ובני המנשה התחילו לריב איתם. הגענו לשם, היו שם משטרות ומד"א. אמרתי לחבר שברגע שילכו המשטרות יתחילו מכות. ההוא מבני המנשה צעק לליעד 'בוא לפה', הם התקרבו וליעד אמר לו: 'למה אתה מרביץ לילדים?' כולם עמדו מאחורי ליעד, ואחד מבני מנשה אמר לו 'אתה רוצה ללכת מכות?' ואז ליעד אמר לו: 'כן, בוא נראה אותך'".
4 צפייה בגלריה
משפחת להנגהל הגיעו להגשת כתב האישום של ליעד אדרי
משפחת להנגהל הגיעו להגשת כתב האישום של ליעד אדרי
הוריו של יואל, גדעון ובת שבע להנגהל
(צילום: ליאור אל חי)
הנער הוסיף בעדותו כי "בן המנשה שיחרר לו בוקס בפנים. אני הייתי מאחורה, תפסתי אבן כדי להגן עליו, ואז זרקתי את האבן לכיוונו. ואז התקשר אליי אחד הנערים ואמר: 'דקרו אותו, הוא 90% מת'. התקשרתי לאבא שלי ואמרתי לו: 'תבוא לאסוף'. התחלתי להיות בפחדים".
חוקר: "הגעת לשם, חיכית חצי שעה עד שהמשטרה תלך ואז התחילו מכות. דיברתם על זה שיהיו מכות או בעצם חיכיתם לזה?". נער חשוד: "סוג של. ישבנו, צחקנו, אמרנו שהמשטרה תלך, תוך חמש דקות נראה מה יהיה פה". חוקר: "אבל בראש אמרת לעצמך שתהיה קטטה?". נער חשוד: "כן". חוקר: "ספר לי מה כל אחד עשה שם". נער חשוד: "א' קיבל מכות מבן המנשה, זה עם הבלורית; ב' זרק אבנים על בני המנשה; ג' היה עם מקל עץ, וראה שההוא שנפטר הרביץ לליעד, אז הוא הרביץ לו עם המקל ואז ברח. ד' זרק אבנים עם נער אחר מאחורה". חוקר: "איך אתה יודע מי חי ומי מת? (הכוונה בין שני בני מנשה - י.מ). נער חשוד: "שלחו תמונה של מי שמת בקבוצה של החברים בוואטסאפ, ככה אני מזהה שזה מי שרב עם אלעד". חוקר: "מי הרביץ לו?". נער חשוד: "ליעד, וילדים קטנים מאחורה זרקו עליו אבנים, ועוד נער נתן לו עם המקל". חוקר: "מה אמרו אחרי?". נער חשוד: "כל אחד אמר מה הוא עשה. ניסינו להבין למה זה קרה בכלל. אמרנו איזה דפוקים אנחנו, הסתבכנו בשביל ילדים קטנים".
תיעוד מהקטטה בקריית שמונה

נער אחר שנחקר התבקש גם כן להעיד על הקטטה. "חבר'ה אמרו שיש פיליפיני אחד שמרביץ לחברה שלו או לאשתו, ואז הלכנו כולם לראות מה יש", הוא סיפר לחוקרים. "ואז הוא התחיל לשאול למה באנו ואם רוצים מכות. שאלתי אותו מה קרה. הוא תפס לי את היד ומשך אותי אליו ובא להרביץ. משכתי את היד ממנו וברחתי. ואז ראיתי שהחבר'ה מחצור מרביצים לאותו בחור והוא מרביץ להם. הגיע עוד בחור שהיה עם הפיליפיני, ואז הגיעה המשטרה למקום והפרידו ביניהם.
"שני פיליפינים או בני מנשה חיכו למעלה. התחילו להגיע מלא ילדים צעירים למקום, ואז הגיעו שני צעירים גדולים, שניהם עלו למעלה לכיוון שני בני המנשה. שאלו אותם למה הם רוצים להרביץ לנו, ואז אותו בחור מבני מנשה שאל אם הוא רוצה מכות. אותו בחור שחום אמר שהם לא רוצים מכות ושהוא בא לשאול למה הוא מרביץ לילדים קטנים. ואז הבחור מבני המנשה שאל שוב אם הוא רוצה מכות. הוא נתן ארבעה אגרופים לפניו של אותו בחור שחום. ואז מלא ילדים תקפו את שני בני המנשה, ואני אומר את האמת: נתתי אגרוף לפניו של הבחור השני. ואז ראיתי את הבחור מבני מנשה שוכב על הרצפה והחברה שהייתה איתו בוכה. כל השאר ברחו".
כאמור, נגד ליעד אדרי הוגש כתב אישום על רצח להנגהל. בהקראת האישום הופיעה עו"ד עינת גוטסמן, ממונה בכירה בפרקליטות מחוז צפון.
4 צפייה בגלריה
מימין לשמאל: רס"מ אחמד מוסא, רפ"ק גל הראל מפקד היחידה, פקד הישאם פלח
מימין לשמאל: רס"מ אחמד מוסא, רפ"ק גל הראל מפקד היחידה, פקד הישאם פלח
פענחו את הרצח. רס"מ אחמד מוסא, רפ"ק גל הראל ופקד הישאם פלח
(צילום: אפי שריר)
(צילום: דוברות המשטרה)

רפ"ק הראל, שהוביל את חקירת הרצח, מספר על השלמת התמונה של הזירה. "כבר ביומיים הראשונים לאחר קבלת התיק הבנו מי הרוצח, ומאותו שלב עסקנו באיסוף הראיות נגד החשוד המרכזי", הוא אומר, "מצפייה בעשרות סרטונים שמקורם במצלמות אבטחה וצילומים שהילדים צילמו בנינו פאזל. כבר אז זיהינו את המעורבות המרכזית של ליעד אדרי במוות של יואל ז"ל. יש עדויות שקושרות אותו לדקירה. אחרי הרצח בגדים הוחלפו והסכין הוסתרה. רואים במצלמות את המסלול של הנער שקיבל את הסכין מליעד בדרך לביתו של נער נוסף שהחביא אותה".
הראל מספר על המציאות הבעייתית שפגש במהלך עבודתו. "נחשפנו להרגלים קשים של שתיית אלכוהול", הוא מספר, "ילדים מגיל 13, קטינים שבקושי עלו לכתה ז', כבר שותים אלכוהול בכמויות גדולות ובתדירות גבוהה. זה התחיל כמסיבת יום הולדת תמימה של ילדים במועדון סמוך לזירת הרצח. הקטינים שיצאו מהמסיבה ראו את המנוח ואת זוגתו יושבים יחד, והם טעו לחשוב שהיה ביניהם ויכוח אלים, שבכלל לא קרה. הם דיווחו למשטרה ואז השיחה יצרה דין ודברים בינם לבין קבוצת המנוח, ומשם התפתחה הקטטה".
עו"ד ליז קדמוןעו"ד ליז קדמוןבאדיבות דוברות משרד המשפטים
עו"ד עינת גוסטמןעו"ד עינת גוטסמןצילום: שרון צור
הקצין הוסיף כי "רשתות חברתיות היוו חומר חקירה חשוב עבורנו. גילינו באינסטגרם התכתבות על הרצח בין המעורבים. הצלחנו לעמת חשודים עם הודעות שכתבו ברשתות. החקירה התרחבה מהקטטה והרצח גם לשיבוש ולסיוע לאחר מעשה. בגלל שהגילים כל כך צעירים, כל המידע שלהם חשוף ברשתות. מעולם לא השתמשנו בניתוח תכנים ברשתות חברתיות כמו בחקירה הזו. ראיות הזהב שלנו בתיק הן הסרטונים שהופצו ברשתות אחרי הרצח".
עו"ד שמעון ציוןעו"ד שמעון ציוןצילום: שרון צור
עו"ד ציון שמעון, שמייצג את ליעד אדרי, מסר בתגובה: "הנאשם כופר בעבירת הרצח, ומודה שאכן בעט במנוח. מדובר בכתב אישום שלא היה צריך להיות מוגש נגדו, אלא רק בעבירת תקיפה. חומר הראיות מצביע על אדם אחר שדקר את המנוח, מדובר בדקירה אחת בלבד שהובילה למוות, ומשום שאדרי לא דקר את המנוח לא יהיה ניתן להרשיעו ברצח. ננהל מאבק משפטי על שחרורו מהמעצר הקשה ובכלל על זיכויו מעבירת הרצח".