3 צפייה בגלריה
גלעד ארדן
גלעד ארדן
התקיים דיון חירום - אך לא יצאה הודעה בסיומו. מועצת הביטחון של האו"ם, ארכיון
(צילום: רויטרס)
ברקע המאמצים הבינלאומיים להשגת הפסקת אש, התקיים אתמול (רביעי) דיון חירום סגור במועצת הביטחון של האו"ם על ההסלמה ברצועת עזה לבקשת איחוד האמירויות, סין, רוסיה וצרפת. במהלך הדיון, סין הציעה להוציא הודעה לתקשורת על מבצע "מגן וחץ" שקוראת להפחתת המתיחות, אך ארה"ב הסבירה כי מתנהלת דיפלומטיה אזורית שקטה - וחסמה את ההצעה שבה תמכו המדינות שיזמו את הדיון וגם שוויץ, מלטה, ברזיל ויפן.
שגריר ישראל לאו"ם גלעד ארדן אמר לאחר הדיון כי ישראל עמדה לקראתו "בקשר רציף עם בנות בריתנו ובראשן ארצות הברית כדי לבלום כל החלטה או הודעה מטעם המועצה". לדבריו, "הודעה שלא מטילה את האחריות לתוצאות ירי הטילים אך ורק על ארגון הטרור שירה אותם היא הודעה שאינה מקובלת עלינו, ואני מודה לארצות הברית שסייעה לנו בכך".
3 צפייה בגלריה
ביקור של שגרירי או"ם בישראל בהובלת גלעד ארדן
ביקור של שגרירי או"ם בישראל בהובלת גלעד ארדן
ארדן עם שגרירים באו"ם בביקור בישראל, היום. "הודעה שלא מטילה את האחריות לתוצאות אך ורק על ארגון הטרור אינה מקובלת"
את הדברים אמר ארדן במהלך ביקורו בישראל עם משלחת של שגרירי או"ם שנחתה אמש - למרות ירי הטילים והרקטות. בזמן הביקור, אמר ארדן כי "דווקא בימים בהם מחבלי הג'יהאד הפלסטיני יורים טילים על אזרחי ישראל, חשוב במיוחד ששגרירי המדינות באו"ם המעוות יראו ויחושו על בשרם את האיומים שחווים אזרחי ישראל".
בתחילת הדיון, גינה השגריר הפלסטיני לאו"ם ריאד מנסור את הרג הבלתי-מעורבים בתקיפות צה"ל ברצועה, בהם נשים וילדים, וקרא לקיים ביקור של חברות מועצת הביטחון בשטח. עוד קרא השגריר ליישם את החלטות מועצת הביטחון, כולל הצבת כוח בינלאומי זמני בעזה. מאוחר יותר, גרמניה, מצרים וירדן הוציאו הודעה משותפת שבה קראו "לכל הצדדים לעצור את שפיכות הדמים".
3 צפייה בגלריה
ירי לעבר ישראל מעזה
ירי לעבר ישראל מעזה
שליח האו"ם למזרח התיכון אמר כי ירי הרקטות לאזורים מאכלסים מפר את החוק הבינלאומי. ירי רקטות מעזה, אמש
(צילום: AFP)
היוזמה לביקור בעזה של מועצת הביטחון עלתה גם בדיון של הפלסטינים עם החברות הלא קבועות במועצה. ברזיל, שגינתה בדיון הרג ילדים ואת "המבצע הישראלי נגד אזרחים", חזרה על הקריאה לקיים ביקור שכזה. עם זאת, במענה לשאלה אמריקנית, הודיעה שוויץ שמכהנת כנשיאה התורנית של המועצה לחודש מאי כי אין בכוונתה לקדם את הביקור. גם איחוד האמירויות, שתכהן כנשיאת המועצה בחודש הבאה, ציינה כי לא תפעל לקידום ביקור שכזה.
שליח האו"ם למזרח התיכון תור וונסלנד הביעה דאגה בדיון מהמצב המידרדר, וציין בין היתר את ירי הרקטות לאזורים מאוכלסים בשטח ישראל באופן שמפר את החוק הבינלאומי, והרג אוכלוסיה אזרחית ברצועה, ובפרט ילדים. כמו כן, וונסלנד הביע דאגה מכך שסגירת המעברים לעזה על ידי ישראל חוסמת העברת סיוע הומניטרי לרצועה, ומונעת מעבר של 20 אנשי או"ם ועובדי ארגונים בינלאומיים נוספים.
תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה
(צילום: דובר צה"ל)

השליח בירך על מאמצי קטאר ומצרים להשגת רגיעה, וציין כי מתקיים שיח גם מול לבנון להרגעת המתיחות. לבסוף, קרא וונסלנד למועצת הביטחון להתבטא בקול אחד, ולהעביר מסרים לישראל ולארגוני הטרור ברצועה בדבר הצורך בהפחתת המתיחות.
ארה"ב גינתה את הטרור נגד ישראל והתייחסה לזכותה של ישראל להגנה עצמית. אמנם האמריקנים הביעו דיון צער על מוות של 10 בלתי מעורבים בתקיפות צה"ל ברצועה, אך ציינו כי בסופו של דבר מדובר בפעולה ממוקדת נגד הג'יהאד האיסלאמי. האמריקנים גם התייחסו לתפקיד השלילי של איראן באזור. רוסיה ביקרה את ארה"ב וקראה לה להפסיק את ה"מונופול" שלה על הסוגיה הפלסטינית בזירה הבינלאומית. עוד טענו הרוסים כי ישראל עושה ככל העולה על רוחה בזכות ההגנה האמריקנית שניתנה לה.
איחוד האמיריות, אחת מיוזמות הדיון, גינתה תקיפות אוויריות ישראליות והריסות בתי ספר, שלטענתה מערערות את המצב ומקשות על הניסיון לקדם פתרון שתי מדינות. צרפתה לעומת זאת רק גינתה באופן כללי מתקפות נגד אוכלוסיה אזרחית וקראה לעמוד בחוק הבינלאומי. עם זאת, היא ביקרה את ישראל על כך שהיא לא עומדת בהבטחות שנתנה לה ולארצות הברית בנושא הבנייה בהתנחלויות. סין קראה להסיר את המגבלות על עזה, והפצירה במועצת הביטחון להגביר את מאמציה לקידום פיתרון.