אירועי היממה האחרונה הם רק תחילת ההזדמנות לבצע שני מהלכים, שמטרתם בסופו של דבר צריכה להיות אחת: להחזיר את תושבי הצפון לבתיהם בבטחה.
המהלך הראשון הנחוץ הוא עדכון מטרות המלחמה, שכבר עשרה חודשים לא השתנו ועוסקות כולן במאמץ בעזה - שלילת היכולות השלטוניות והצבאיות של חמאס והשבת החטופים והחטופות. אפשר וגם צריך לציין את שינוי המצב בצפון מבלי לפגוע במטרות האחרות: היקף הכוחות בעזה כרגע הוא הקטן ביותר מתחילת המלחמה, וכולל מספר מצומצם של יחידות סדירות, שאותן צריך להעלות צפונה ולהחליפן בכוחות מילואים. חיל האוויר בוודאי מסוגל להתמודד עם המשימות. במקביל, יש להמשיך במשא ומתן עד להשגת הסכם, מבלי להותיר את תושבי הצפון תלויים באוויר.
1 צפייה בגלריה
מתקפת פתע של חיזבאללה על הצפון
מתקפת פתע של חיזבאללה על הצפון
מתקפת פתע נגד חיזבאללה
(צילום: רויטרס / REUTERS / Aziz Taher)
המהלך השני הנחוץ הוא דרישה מראש הממשלה ושר הביטחון לנצל את מתקפת המנע כדי להבהיר לחיזבאללה שכללי המשחק השתנו, ומעתה דין מטולה וקריית-שמונה כדין תל-אביב וגלילות. חיזבאללה הוא שהפר ראשון את הסטטוס-קוו ב-8 באוקטובר, וישראל עד לרגע זה לא הצליחה להבהיר לו שעליו לחזור ל-7 באוקטובר או להסתכן בהרס חסר תקדים בלבנון. קצינים בפיקוד הצפון כבר דרשו לפני חצי שנה שישראל תגיב באופן לא פרופורציונלי על ירי לכל יישוב ישראלי, אבל הדרג המדיני בלם. היום, אחרי שישראל הפגינה יכולות מודיעיניות מרשימות וחיזבאללה הובך בפני בני ארצו – נכון עוד יותר להראות לציבור הלבנוני, שלוחץ על חיזבאללה, מה מחכה לו אם הירי יימשך לכל יישוב ישראלי.
קשה שלא להזדהות עם טענות תושבי הצפון, שראו כיצד ישראל שיבשה תוכנית פעולה לפגוע ביעדים אסטרטגיים בצפון ובמרכז, אבל נוקטת הרבה פחות יוזמה ותעוזה מול הסבל היומיומי שלהם
למעשה, קשה שלא להזדהות עם טענות תושבי הצפון, שראו כיצד ישראל שיבשה תוכנית פעולה לפגוע ביעדים אסטרטגיים בצפון אך גם במרכז – ההערכות הן שהייתה כוונה לירות לעבר מרחב גלילות שבו שוכנים מטה המוסד ובסיס 8200 – אבל נוקטת הרבה פחות יוזמה ותעוזה מול הסבל היומיומי שלהם. בחמש בבוקר, בעקבות המתקפה שנפתחה בעקבות מידע מודיעיני מדויק, אנשי הצפון קמו למציאות שבה הם שווים קצת פחות מאחיהם ואחיותיהם במרכז. "מלחמת שלום תל אביב" הם קוראים לזה – ולא טועים.
לא סתם התאחדו ראשי הרשויות בצפון - ראש המועצה המקומית מטולה דוד אזולאי, ראש המועצה המקומית מטה אשר משה דוידוביץ וראש המועצה האזורית גליל עליון גיורא זלץ - ומסרו כי "החל מעכשיו אנחנו מפסיקים את התקשורת עם כלל גורמי הממשלה, עד לפתרון מלא ושלם לתושבי וילדי הגבול הצפוני; פתרון שכולל ביטחון מלא להחזרת המפונים מבתיהם, הבטחת שלומם של כלל התושבים ואישור תוכנית כלכלית לשיקום הצפון. 'מבצע שלום תל אביב' שהתקיים הבוקר, מבלי להביא אחת ולתמיד פתרון ביטחוני אמיתי לתושבי הצפון, הינו שיא של ניתוק השלטון בישראל ממאות אלפי אזרחים בישראל".
למה הכעס כה מוצדק? משום שביוני וביולי, לא כל כך מזמן, צה"ל חיסל שני מפקדים בכירים בחיזבאללה, אבו-טאלב ואבו-נעמה. הצבא העריך אז במדויק את תגובת הארגון: 200 רקטות (לכל אירוע) לצפון. האם אז היו איומי דיר באלאק כלפי חיזבאללה? לא. מתקפת מנע מצומצמת? מה פתאום. תגובה עוצמתית לירי? הצחקתם אותם. האפליה לא סתם ברורה: היא צועקת.