אחרי שהרמטכ"ל אישר את מינויו של תא"ל ברק חירם למפקד אוגדת עזה, הוא נאם הערב (ראשון) לראשונה בטקס חילופי מפקד עוצבת "הבזק" (99). הטקס נערך בראשות מפקד פיקוד המרכז, האלוף אבי בלוט. חירם, שעמד במרכז תחקיר צה"ל על הקרבות בקיבוץ בארי ב-7 באוקטובר, אמר: "הפער שבין ישראל 2023 לבין ישראל 2024 הוא מעל לכל דמיון. עמידתנו האיתנה בניגוד מוחלט לתרבות הישראלית שהתפתחה כאן - המבקשת הכל עכשיו, לעשות אקזיט, לממש רווחים רגעיים, חברה המבקשת להיות קלילה ונמרצת, מנותקת ממחויבות עברה ומעול עתידה ובעיקר מתמסרת אל הרגע, אל ההווה. אויבינו זיהו זאת והאמינו כי זו תהא שעת הכושר להשמדתנו".
חירם: "נמשיך בלחימה עד שנשיב את הביטחון"
(צילום: דובר צה"ל )

1 צפייה בגלריה
ברק חירם
ברק חירם
ברק חירם ו"הבית של פסי". חילוקי דעות לגבי התפקוד בבארי
(צילום: אלעד גרשגורן, AP)
הוא הוסיף, בטקס שבו הוחלף רשמית על ידי תא"ל יואב ברונר: "אירועי השנה האחרונה טלטלו אותנו. גודל השעה אילץ ועודנו מאלץ אותנו לברר ולבחור מהם ערכינו והיכן כל אחד בוחר לבנות את ביתו. תוך כדי הלחימה בחוץ, מתחולל בתוכנו מאבק עיקש לתקן מהיסוד את תחלואי הפנים. לדחות את הקיטוב וליצור יחד בסיס להסכמה כיצד מקיימים כאן בית משותף לכל חלקי החברה הישראלית. נוסף למוות, לשכול ולחורבן, המלחמה הסירה בבת אחת את מרבית המסכות בעולם שבו אנו חיים. לפתע ראינו מי מבין העמים סביבנו שותף וחולק איתנו את עולם הערכים שלנו, ומי שקוע עד צוואר בשנאת ישראל עתיקת יומין".
חירם ציין: "החלפת הפיקוד באמצע לחימה היא משונה ורבת ניגודים, אני מאמין כי בנסיבות אחרות הייתי מבקש להישאר איתכם עד סוף המערכה. קשה יותר הפרידה מהמשפחות השכולות ומהפצועים שלנו, העוסקים כעת במאבק השיקום לחזור לחיים. בפניהם אני מבקש להביע את הערכתי הרבה כי קורבנם לא היה לשווא וכולנו חייבים להם חוב מוסרי - לא לעצור, ולהמשיך במלחמתנו עד שנשיב את השלום והביטחון לארצנו. עלינו להכריע את אויבינו, להשיב את תושבי הגבולות לבתיהם ולהחזיר את אחינו השבויים".
האלוף בלוט אמר כי "הימים האחרונים, ואפילו סוף השבוע האחרון שבו חיסלנו עוד תשעה מחבלים במרחב טול כרם, גם בזכות מפקד גדוד 93 שנמצא פה ונוספים, והשגנו הישגים רבים בכל החזיתות, מוכיחים ומבהירים כי ישראל נחושה לנצח במלחמה. ישראל תעשה הכול כדי לייצר פה מצב ביטחוני טוב יותר, ולעמוד בכל מטרות המלחמה - הכרעת החמאס וגופי הטרור המאיימים עלינו, החזרת כלל חטופינו וחזרתם המהירה של כל התושבים לביתם".
הקלטה מתוך המפגש של תא"ל ברק חירם עם משפחות שכולות

המינוי של חירם היה שנוי במחלוקת לאחר שהיה מעורב בלחימה ב-7 באוקטובר, הגיע בבוקר הטבח לשטח העוטף - ומיד נכנס לקרבות עם מחבלים. חירם נאלץ לקבל החלטות הרות גורל ותוך רגעים ספורים, כמו פריצת הימ"מ ל"בית של פסי", שבו נהרגו פסי כהן ז"ל וקרובי משפחתה שהתארחו אצלה לרגל חג שמחת תורה. כוח הימ"מ התכוון לפרוץ לבית שבו היו המחבלים ובני המשפחה, ולצורך כך אישר חירם לירות שני פגזי טנק לגג המבנה ולקרבתו, כדי ליצור תבהלה בקרב המחבלים שבחסותה יפרצו לוחמי הימ"מ פנימה, בפיקודו של פקד ארנון זמורה ז"ל, שנהרג במבצע החילוץ בנוסייראת.
בהקשר לתקרית הקשה, ציינו בתחקיר צה"ל בנושא כי ההחלטה לשגר את ארבעת הפגזים החלולים לקרבת הבית ולעליית הגג שלו הייתה סבירה, והתקבלה ברובה על ידי מפקדי הימ"מ שניהלו את אירוע המשא ומתן עם המחבלים המתבצרים. עם זאת, צוינו לחובת חירם כמה טעויות טקטיות בהחלטות שקיבל במצב הכאוטי.
בשבוע שעבר נפגש חירם עם תושבים מבארי לשיחה מתוחה עם אירועי ה-7 באוקטובר וספציפית סביב "הבית של פסי". "זה לא אירוע שיכולתי למנוע, כי אם כן, הייתי מתפטר", אמר חירם למשפחות. אחד מהתושבים הטיח בו: "אתה לא מבין את הבעייתיות? יש לך אחריות. אתה לא צריך להיות מפקד אוגדה".
"חלק מההחלטות שלי הצילו הרבה חיים", אמר חירם לנוכחים בפגישה המתוחה. "יודע שלא עשיתי הכול מושלם, אבל עשיתי כמה דברים בסדר. חלק מלקיחת האחריות שלי זה להמשיך לשרת ולשים את החיים שלי בצד, שהילדים שלי לא יראו את אבא שלהם כי השליחות בהגנה עליכם יותר חשובה. זאת לקיחת אחריות".