(צילום: טל אזולאי)

הפרקליט הצבאי לשעבר, אלוף במיל' דני עפרוני, וסגן הפרקליט הצבאי לשעבר, אילן כ"ץ, הזהירו הבוקר (יום חמישי) ב-ynet live מפני השלכות המהפכה המשפטית על מעמדה הבינלאומי של ישראל והאפשרות שחיילי צה"ל יישפטו בהאג.
לדברי עפרוני, "אסור להתבלבל - מדינת ישראל לא חיה בעולם משלה, אלא במערכת בינלאומית עם לחצים. אנחנו לא יכולים להתקיים בלי זכויות הווטו של האמריקנים למשל. הערובה הכי טובה של מדינת ישראל וצה"ל מפני כל איום משפטי או מדיני היא שיש כאן ייעוץ משפטי מקצועי אמין ולא פוליטי, לא ימין ולא שמאל, שבוחן כל סוגיה בהתאם לדין הישראלי והדין הבינלאומי".
3 צפייה בגלריה
תקיפת צה"ל בעזה
תקיפת צה"ל בעזה
"עברנו שורה של מבצעים, תלונות נפתחו בבית הדין הבינלאומי. ידענו להתמודד איתן". תקיפה בעזה במבצע מגן וחץ
(צילום: AP)
עפרוני הדגיש כי ישראל שותפה לדין הבינלאומי בחלקו, וחתומה על אמנות מחייבות. "בעניין הזה הייעוץ המשפטי הוא מקצועי לעילא ולעילא", אמר. "הערובה הנוספת היא שכל הייעוץ הזה נתון לביקורת משפטית נוספת, והיא הביקורת של בג"ץ".
לדבריו, "עברנו שורה של מבצעים - מעופרת יצוקה, דרך עמוד ענן, צוק איתן, שומר החומות ועוד. תלונות נפתחו גם בבית הדין הבינלאומי בהאג, כולל כאלה שהגיעו למדינות שיכולות להפעיל סמכות אוניברסלית, ותמיד ידענו להתמודד עם המצבים האלה. עד היום, תודה לאל, אף אחד מהדרג המדיני או מצה"ל לא זומן לחקירה, למרות שהתיק בהאג פתוח. במרץ 2021 הוחלט על פתיחה בחקירה ביחס לפעילות לא רק בעזה, אלא גם ביהודה ושומרון, לרבות דברים שנוגעים להתנחלויות ואחרים. התיקים האלה פתוחים, אבל התובע הבינלאומי לא מתעדף אותם".
3 צפייה בגלריה
בית המשפט העליון - דיון על פסילת חוק הנבצרות
בית המשפט העליון - דיון על פסילת חוק הנבצרות
"המסר שעובר - בג"ץ חטף או עומד לחטוף יותר ממכה קלה בכנף". חיות
(צילום: שלו שלום)
מה בעצם עלול לקרות? "המסר שמועבר לרשויות המשפטיות הבינלאומיות, בין אם זה במדינות ובין אם בבית הדין הבינלאומי בהאג, הוא שבג"ץ ומערכת המשפט הם לא כמו שהכרנו אותם והערכנו אותם - אלא הם חטפו, או עומדים לחטוף, יותר ממכה קלה בכנף. זה מסר בעייתי שמערער בצורה משמעותית את ההגנה שאפשר לספק. זה לא רק חיילי צה"ל - יש פה פגיעה במעמד הבינלאומי של מדינת ישראל. זה גם לא רק העמדה לדין. אתמול שמענו אמירה חסרת תקדים מיו"ר הכנסת אמיר אוחנה, שלמעשה אמר שלא יכיר בפסיקת בג"ץ, וזה מסר בעייתי מאוד לקהילה הבינלאומית לגבי מה שמתנהל פה במדינת ישראל".
כ"ץ אמר כי הוא מקווה שהמצב הוא תיאורטי בלבד, מכיוון שהוא "מאמין שהניסיונות לפגוע במערכת המשפט לא יצליחו". הוא הבהיר כי לפגיעה האפשרית יש זווית נוספת: "בג"ץ לא פעם הכשיר פעולות של הצבא. אז נכון שכל המקטרגים מדברים על כך שבג"ץ פסל את 'נוהל שכן', אבל כנגד זה הוא למעשה אישר את הסיכולים הממוקדים ועוד פעולות שהצבא צריך כדי להתמודד עם הטרור. ברגע שתבוטל עילת הסבירות, ולבג"ץ לא תהיה אפשרות במקרים מסוימים לפסול פעולות, המעמד המשפטי והאכיפה הבינלאומית ייסוגו בעניין הזה. כך, לא תהיה הגנה מושלמת לחיילי צה"ל, למפקדיו ובכלל למערכת הביטחון".
לדבריו, "היום למשל יש סוגי אמל"ח שארה"ב ומדינות אחרות מוכרות רק למדינות שבהן יש מערכת אכיפה מאוד טובה כנגד שימוש בלתי-ראוי באותם אמצעים. הדעת נותנת שגם בעניין הזה יכול להיגרם נזק".
3 צפייה בגלריה
בית הדין הפלילי בהאג
בית הדין הפלילי בהאג
אמור לחקור אם ישראל מבצעת פשעי מלחמה. בית הדין בהאג
(צילום: shutterstock)
"אני אומר בכנות, יש מקום לעשות שינויים במערכת המשפט וגם בבתי המשפט", אמר כ"ץ, "אבל בדרך של הידברות, ולא במחטף או בהסתערות על בית המשפט העליון".
בכירים בישראל ומשפטנים שמתמחים במשפט בינלאומי הביעו אתמול חשש כי בשל התבטאויות של בכירים לשעבר במערכת הביטחון, לצד התבטאויות של שרים בתקופה האחרונה - ישראל מתקרבת במהירות להליכים פליליים בערכאות משפטיות בינלאומיות.