התוכנית החשאית לשליטה אזרחית בניהול סמוטריץ' ביהודה ושומרון: הקלטה של שר האוצר והשר במשרד הביטחון, בצלאל סמוטריץ', מתוך נאום שנשא בכנס שבו השתתף שבוע שעבר באחת ההתנחלויות, חושפת עד כמה יו"ר הציונות הדתית מנסה לשנות את המציאות בשטח, ולבסס שליטה של הממשלה ביהודה ושומרון במקום של הצבא, מבלי להעביר החלטה של סיפוח רשמי. ההקלטה הגיעה לידי "ניו יורק טיימס", ותוכנה פורסם בעיתון האמריקני בכתבה נרחבת, שעליה חתום גם עיתונאי ynet ו"ידיעות אחרונות" רונן ברגמן. האזינו להקלטה מתוך הכנס:
הקלטת סמוטריץ' על תוכנית יהודה ושומרון

1 צפייה בגלריה
השר בצלאל סמוטריץ' במאחז גבעת הראל
השר בצלאל סמוטריץ' במאחז גבעת הראל
סמוטריץ'. "יצרנו מערכת אזרחית נפרדת"
(צילום: נדב אבס)
"אני אומר לכם, זה מגה-דרמטי", נשמע סמוטריץ' אומר בנאומו. "שינויים כאלה משנים את ה-DNA של המערכת". מדובר באישור נוסף לשינויים מרחיקי הלכת שמבצע השר, לו סמכויות נרחבות ביהודה ושומרון.
בהקלטה מתוך נאום של השר בכנס שנערך ב-9 ביוני, ניתן לשמוע אותו טוען כי המטרה היא למנוע מיהודה ושומרון להפוך לחלק ממדינה פלסטינית עתידית. בנאום הוא התגאה בתוכנית מתוזמרת בקפידה להפקיע את הסמכות על יהודה ושומרון מידי צה"ל, ולהעבירה לגופים אזרחיים שכפופים לו במשרד הביטחון. חלקים מהתוכנית כבר הוצגו בהדרגה במהלך השנה וחצי האחרונות, וחלק מהסמכויות כבר הועברו לגופים אזרחיים.
"יצרנו מערכת אזרחית נפרדת", נשמע סמוטריץ' אומר בהקלטה. כדי להסיט את הביקורת הבינלאומית, כך אמר, הממשלה אפשרה למשרד הביטחון להישאר מעורב בתהליך, כדי ליצור מראית עין שהצבא עדיין נמצא בלב הממשל ביהודה ושומרון. "יהיה קל יותר 'לבלוע' את זה בהקשר הבינלאומי והמשפטי", אמר סמוטריץ'. "כדי שלא יגידו שאנחנו עושים כאן סיפוח".
כתבי ה"טיימס" האזינו להקלטה שסיפק אחד מהמשתתפים בכנס, חוקר מ"שלום עכשיו". באותה הקלטה אישר סמוטריץ' כי ראש הממשלה בנימין נתניהו מודע לפרטי התוכנית, שחלק ניכר ממנה היה חלק מההסכם הקואליציוני שמאפשר לרה"מ להישאר בשלטון. "נתניהו איתנו על מלא", נשמע מתגאה שר האוצר בנאום.
בכנס הוצגה בנוסף החלטת קבינט מפברואר 2023 שקבעה כי יוגדרו מאחזים מסוימים כ"אתרים בהסדרה". במאחזים האלה, כך אמר סמוטריץ', הממשלה תשקיע תקציבים, תבנה מבני ציבור, תחבר תשתיות ותימנע מביצוע הריסות של הבנייה הלא חוקית. כל זאת למרות שאף אחד מהמאחזים הללו לא השלים הליך של הכשרה.
בעוד שהתנגדותו של סמוטריץ' לוויתור על השליטה ביהודה והשומרון אינו סוד, העמדה הרשמית של הממשלה היא שמעמדה של הגדה המערבית נותר פתוח למשא ומתן בין מנהיגים ישראלים ופלסטינים. בג"ץ קבע בעבר כי שליטתה של ישראל בשטח מסתכמת בכיבוש צבאי זמני בפיקוח צה"ל, ולא סיפוח אזרחי קבוע המנוהל על ידי עובדי מדינה ישראלים.
ההקלטה לקוחה מתוך כנס שנערך בחוות שחרית שבשומרון ובו נכחו עשרות ראשי יישובים ומאחזים, ששמעו על מהלכי ההסדרה האחרונים שביצעו סמוטריץ' והשרה אורית סטרוק במשרדיהם. השניים מעניקים תקציבים ואישורים לתשתיות לכ-63 מאחזים בלתי חוקיים שמתחילים בהליכי הסדרה, מאחזים שלא הונחו על השטח בצורה סתמית - ומטרתם כאמור היא סיכול בפועל של הקמת מדינה פלסטינית.
בנוסף לנקודות ההתיישבות הצעירה שבתהליך הסדרה, כך נחשף בכנס, הוחלט כי לא מפנים חוות קיימות על אדמות מדינה ששומרות על קרקעות המדינה. שר האוצר סמוטריץ', שמשמש כאמור גם כשר במשרד הביטחון, גם מינה לראשונה אי פעם סגן ראש מינהל אזרחי מטעמו, מתיישב בשם הלל רוט. לאחר מאבק ארוך שניהל סמוטריץ' מול שר הביטחון יואב גלנט וצה"ל, רוט קיבל סמכויות מלאות על תכנון, מקרקעין, אכיפה, רמ״י, תחבורה והגנת סביבה - יכולות משמעותית ששולטות למעשה על ההסדרה ביהודה ושומרון. רוט אינו כפוף לראש המינהל הנוכחי, תא"ל הישאם איברהים, אלא למינהלת ההסדרה שאותה הקים סמוטריץ' - וזהו מהלך דרמטי.
בנוסף, כפי שדווח בעבר ב-ynet, כל הסמכויות המשפטיות הועברו ליועץ המשפטי מטעמו של סמוטריץ' במשרד הביטחון, והשר גם הקצה 85 מיליון שקלים לשיפור מרכיבי הביטחון ועוד כשבעה מיליארד שקלים לשיפור ובניית כבישים ביהודה ושומרון - מהלך שצפוי להשפיע משמעותית על גידול האוכלוסייה מעבר לקו הירוק. המהלך של שינוי הסדרי האכיפה והעברת הסמכויות למעשה משאיר את המינהל האזרחי עם סמכויות מעטות, וכעת כמעט כל הנתיב להקמת יחידות דיור חדשות ביו"ש פונה מחסמים ועיכובים, ונשאר כמעט ברובו בידיים של סמוטריץ' - דבר המהווה שינוי מציאות בשטח.
סמוטריץ' מנצל את העובדה שראש המינהל האזרחי התחלף. תא"ל פארס עטילה, מי שהיה ראש המינהל עד לפני כמה חודשים, היה מהדמויות האחרונות שעוד פיקחו על התהליכים שמבצע השר בעין צבאית, ביטחונית, חוקית ובינלאומית. העובדה כי מינהלת ההסדרה שאותה הקים שר האוצר הוקמה במהלך כהונתו של תא"ל עטילה יצרה לא מעט חיכוכים בין שני הגופים, ועטילה אף גיבש בעבר מסמך שבו התריע מפני השינויים במינהל ועל האפקט שהדברים עלולים לייצר מול גורמים בינלאומיים.
יחד עם זאת, במקרים רבים הבין תא"ל עטילה את הרוח הנושבת וניסה לפתור את הדברים בשיח מול גורמים בהתנחלות, שהעריכו אותו על כך. כעת מונה כאמור לתפקיד תא"ל הישאם איברהים, מי שנחשב ללוחם מיוחד ומוערך מאוד בצה"ל, שנכנס היישר לתוך קלחת השינויים שאותם מבצע סמוטריץ'. על פי גורמים המעורים בפרטים, ההתייחסות למינהלת כרגע היא כאל דרג מדיני לכל דבר ועניין, ורק הזמן יגיד כמה סמכויות עוד יישארו במינהל.
השינויים שמבצע סמוטריץ' עומדים בניגוד גמור לעמדת שב"כ ופיקוד המרכז בצה"ל, שמסבירים כי לכל אירוע ביהודה ושומרון יש השלכות ביטחוניות שעלולות לפגוע ביציבות הביטחונית, ושרוח גבית מהדרג המדיני להקים חוות ומאחזים בלתי חוקיים על קרקעות פרטיות עלולה לגרור את האזור להסלמה ביטחונית.
מ"שלום עכשיו" נמסר: "סמוטריץ' אומר את מה שנתניהו מנסה להסתיר: ממשלת ישראל החליטה לספח את השטחים ולצפצף על הדין הבינלאומי. בשעה שכולנו במלחמה, משקיעה הממשלה את כל האמצעים לשינויים מרחיקי לכת שמעמיקים את הכיבוש ומרחיקים אותנו מאפשרות של שלום והפסקת הסכסוך המדמם. דווקא אחרי 7 באוקטובר לכולם כבר ברור שהדרך היחידה להשיג ביטחון לישראלים ולפלסטינים היא בהסכם של שתי מדינות".