הורים לילדים בגן נעמת מתנגדים לסייעות הערביות
(צילום: נדב אבס)

סערת סילוק העובדות הערביות ממעון נעמת: אחרי שעשרות הורים מנעו מארבע מטפלות ערביות שמתגוררות במזרח ירושלים להיכנס למעון נעמת של ילדיהם בשכונת תל גיבורים בחולון, סיפרו אמש (שלישי) העובדות לאחראיות עליהן על תחושות קשות. "זה מעשה גזעני, מדובר כאן בהתנהגות על רקע לאומני שאינה תלויה בהכשרה ובניסיון בעבודה", אמרו הארבע.
המטפלות הגיעו כבר שלשום למעון, וההורים שהופתעו מהמהלך החליטו לחסום אתמול בבוקר את דרכן ולמנוע מהן להיכנס למוסד החינוכי. כמה מההורים טענו כי המחאה פרצה מאחר שלא נעשו למטפלות בדיקות ביטחוניות ושהן לא עברו הסמכה לטיפול או הערכה סוציאלית. עוד טענו כמה הורים כי המטפלות נכנסו למעון ללא ידיעתם והסכמתם.
ההורים מגרשים את הסייעות הערביות

3 צפייה בגלריה
ההורים מחוץ לגן
ההורים מחוץ לגן
ההורים המוחים מחוץ למעון
(צילום: נדב אבס)
"עוד לא התחלנו בעבודה וכבר חטפנו צעקות מההורים שאמרו לנו 'לא רוצים ערביות', הכול בגלל שאנחנו ערביות עם כיסוי ראש", סיפרו המטפלות לאחראיות עליהן. "זה היה מסוכן מאוד, הם היו מסוגלים לפגוע בנו פיזית. התקשרנו להסעה וביקשנו מהנהג לחזור. הוא אסף אותנו, אחרי זמן קצר החלטנו לחזור שוב ואמרנו שאולי הכול נרגע. אבל ההורים לא עזבו את המעון והחלטנו סופית לנסוע משם".
עוד סיפרו המטפלות: "אנחנו במצב נפשי קשה מאוד, לא ציפינו שדבר כזה יקרה. אנחנו בסך הכול רוצות לעבוד. אנחנו כרגע לא מעכלות בכלל את מה שקרה, המצב לא פשוט. אחרי שנתאושש נחפש עבודה במקום אחר".

"נמשיך לתמוך בעובדות"

חתאם ואכד, יו"ר נעמת במרחב הגליל המרכזי ויו"ר סיעת חד"ש בתנועת הנשים, אמרה: "מאז שקיבלנו דיווח על המקרה, יצרנו קשר עם העובדות ושוחחנו איתן. הן במצב נפשי לא פשוט, הרגענו אותן ותמכנו בהן. הן סיפרו דברים מאוד קשים על ההתנהגות הגזענית של ההורים.
"רק אתמול עשו להן ראיונות והן התקבלו לעבודה, וכבר היום הן נתקלו במעשה חמור. מי שלא רוצה ערביות עובדות יכול לקחת את ילדיו מהמעון. אנחנו נמשיך לתמוך בעובדות ולספק להן עבודה".
3 צפייה בגלריה
ההורים מחוץ לגן
ההורים מחוץ לגן
בנעמת הביעו זעזוע מהתנהלות ההורים
(צילום: נדב אבס)
בנעמת החליטו בתגובה כי המעון לא ייפתח היום "במחאה על גילויי הגזענות". יו"ר נעמת חגית פאר אף הודיעה כי כיתת התינוקות במעון תיסגר ממחר בשל מחסור בעובדות. "אני לא מתכוונת לאפשר מציאות שבה עובדות חוששות להגיע למקום עבודתן וסופגות מתקפות שמדיפות ריח רע וחריף של גזענות", אמרה פאר. "לא נאפשר את חשיפת הילדים הרכים למסרים של שנאה".
אור שאול, אב לפעוט בן שנתיים במעון, ניסה להסביר את המחאה: "אני לא מתבייש לומר שיש לנו חשש כהורים מסייעות שמגיעות ממזרח ירושלים שלא יודעות טוב עברית. החשש הביטחוני זה לא משהו שאנחנו המצאנו, ושיפסיקו לנסות לצייר אותנו כגזענים. בשנה שעברה הייתה פה מטפלת ערבייה מיפו שכל ההורים אהבו".
סבתא לנכד שנמצא גם הוא במעון אמרה: "זה מפחיד, אין לנו בעיה עם ערבים ישראלים. צעירות ממזרח ירושלים לא יכולות לעבוד פה, זה מסוכן. בגלל שזה בשכונת תל גיבורים בחולון אז נעמת מרשים לעצמם. בצפון תל אביב זה לא היה קורה". אם אחרת ציינה: "אני הוצאתי את הילדה מהמעון, אני פוחדת".
3 צפייה בגלריה
ההורים מחוץ לגן
ההורים מחוץ לגן
"בצפון תל אביב זה לא היה קורה"
(צילום: נדב אבס)
טובה סיני, מפקחת חינוכית ארצית בנעמת, אמרה כי "הבעיה של ההורים שהסייעות ממזרח ירושלים. אתמול הן עבדו כמה שעות והיום הן באו ליום עבודה. הן מתחילות לעבוד אחרי יום ריאיון ועבודתן נבחנת, הן בניסיון לשלושה חודשים. כאשר הן נכנסות לעבודה יש צוות ותיק בתוך כל כיתה שמכווין את העובדות החדשות".
כרמל איתן, דוברת נעמת שהגיעה למעון בחולון בעקבות מחאת ההורים, אמרה: "להבנתי, הסייעות היו הרבה זמן ברכב, ההורים תחקרו אותן, ביקשו מהן להוציא תעודת זהות. ההורים נתלים בהסברים מכובסים שהן לא יודעות עברית, לא עברו הכשרה. אבל 99% מהסייעות מקבלות את ההכשרה וכל מסלול הלמידה שלהן תוך כדי עבודה, זה המצב היום במדינת ישראל. הן עובדות טובות, מסורות, ואוהבות ילדים. אחת מהן עם הכשרה מקצועית לעבודה עם ילדים".
בארגון "תג מאיר" מסרו בתגובה כי "מי שמטיף להפרדה בין יהודיות לערביות בבתי חולים ומי שמאמץ את תורתו של כהנא, ימצא עצמו ללא רופאים, רופאות, מטפלים ומטפלות ערבים וערביות בכל רחבי הארץ".
פורסם לראשונה: 21:04, 13.09.22