"השוטרים זיהו את הקטנוע שנמלט - ותפסו חשודים עם M-16"

התופעה שמעודדת את המשטרה - דיווחים מצילי חיים מהתושבים הערבים: שיחות רבות הגיעו למשטרת מחוז צפון בתקופה האחרונה, בזמן אמת, על אירועי ירי בערים והיישובים השונים. בחלק מהמקרים דיווחו על חשודים שמתכוונים לירות לעבר בתים, רכבים ואף תושבים, ובאחרים - חריגים יותר - אף תפסו חשוד שהיה מעורב בניסיון רצח כפול של גבר ואחיינו בן ה-10 - מקרה שהגיע עד כדי כתב אישום נגדו.
במשטרה לא תולים תקוות רק בדיווחי התושבים, אך כן מעודדים מכך, ומאמינים כי אלה עשויים לסייע בעצירת גל הרציחות הבלתי פוסק בחברה הערבית. אמש (חמישי) נרשמה עוד נקודת ציון עגומה בשנה המדממת במיוחד הזו, כאשר בנו של סגן ראש המעוצה בכפר יאסיף נורה למוות והפך לנרצח ה-80 מתחילת השנה, תוך פחות מחמישה חודשים.
על רקע האלימות המשתוללת יש גם זעם רב על התנהלות המשטרה והממשלה, ובוועדת המעקב של ערביי ישראל הודיעו היום כי ביום ראשון יארגנו שיירת מחאה "נגד ממשלת הימין שלא נוקפת אצבע לעצירת האלימות". בוועדת המעקב האשימו: "הפשיעה בחברה הערבית היא תוצר של מדיניות מכוונת". בהודעה נמסר כי כמה שיירות ייצאו ביום ראשון ממוקדים שונים ברחבי הארץ - וב-12:00 ייפגשו בצומת לטרון לשיירה אחת שתמשיך עד ירושלים.
7 צפייה בגלריה
זירת האירוע בעין מאהל
זירת האירוע בעין מאהל
תפיסת חשוד בעין מאהל
7 צפייה בגלריה
פראס זאהי מסאעדה וזירת הרצח בכפר יאסיף
פראס זאהי מסאעדה וזירת הרצח בכפר יאסיף
הנרצח ה-80, בנו של סגן ראש מועצת כפר יאסיף
(צילום: דוברות המשטרה)
אבל שיתוף הפעולה בצפון מעיד אולי על הפתרון הנדרש: בעקבות הדיווחים של התושבים השוטרים מצליחים להגיע תוך זמן קצר לזירות הפשיעה השונות, ולעתים אף למנוע רצח או פציעה קשה מירי. בשיחות עם ynet סיפרו תושבי הצפון כי "בחודשים האחרונים היו פניות למשטרה על חמושים - והשוטרים הגיעו בזמן הנכון עד שתפסו את הפושעים. לא צריכים לפחד מהם, אלא לנסות לשתף פעולה עם המשטרה ולהודיע לה על כל אדם שמנסה לפגוע באזרחים וברכוש".
כך למשל, שוטרי מחוז צפון במשטרה שפעלו בכפר עין מאהל כדי להבטיח את שלום התושבים, קיבלו דיווח מתושבים על אודות שמיעת ירי. השוטרים הגיעו לאחת השכונות, זיהו רוכב קטנוע ואדם נוסף שהעלו את חשדם. הם לא נענו לקריאות השוטרים לעצור, ניסו להימלט מהמקום והתנגשו בניידת.
אחד מהחשודים היה חמוש בנשק M-16, אותו כיוון לעבר השוטרים, שירו בו בתגובה והוא נפצע באורח בינוני. החשודים תושבי נאעורה (19) ואום אל פחם (23) נעצרו - ונשקם נתפס. התושבים שהיו במקום הריעו לשוטרים: "אנחנו מעריכים מאוד את הגעתם למקום. הם הגיעו מהר, ללא איחוד, ותפסו את החשודים למרות הסכנה. אלה שוטרים שמגיעה להם כל ההערכה והכבוד".
7 צפייה בגלריה
הזירה בעין מאהל
הזירה בעין מאהל
הזירה בעין מאהל. המשטרה מבטיחה: "לא יידעו מי דיווח"
7 צפייה בגלריה
הזירה בעין מאהל
הזירה בעין מאהל
התחמושת שנתפסה על החשודים
7 צפייה בגלריה
הזירה בעין מאהל
הזירה בעין מאהל
"זה יכול היה להסתיים ברצח נוסף"
"זה יכול היה להסתיים ברצח נוסף, ואנחנו בעד שהם תמיד יהיו בשטח". עם זאת, אף אחד מהם לא היה מוכן להודות שהוא התקשר למשטרה: "העיקר שהעדכון הביא תוצאה טובה". א', בלש במחוז הצפוני, סיפר על האירוע מהצד של המשטרה: "בעקבות מידע מודיעיני שקיבלנו הכוח נערך לעצור את החשודים. לאחר שהכוח הבחין בקטנוע, סימן לחמושים לעצור, משלא נענה לקריאות שלנו וניסה להימלט בוצע 'תיקול' של הקטנוע, כאשר חשנו בסכנת חיים ממשית ומוחשית לחיינו בוצע נטרול לעבר החשוד ומיד הוענק טיפול רפואי בשטח עד להגעת כוחות ההצלה".
ניצב שוקי תחאוכה, מפקד המחוז, שיגר מסר לפושעים באזור ואמר כי "כל עבריין שמסכן אחרים צריך לדעת שהוא יתקל בשוטרים נחושים שלא יהססו לפעול כדי לנטרל את האיום על ביטחון האזרחים".

השתלטו על יורה - ומנעו רצח של בן 10

המקרה בעין מאהל אינו יחיד כאמור, ורק לפני כחודש וחצי בדיר אל-אסד שלושה חשודים תכננו לרצוח אדם מהכפר ואת אחיינו בן ה-10 - ואחד מהם, איברהים טרביה מסכנין, נתפס על ידי התושבים, שמיד הודיעו על כך למשטרה. זמן קצר לאחר מכן נעצר ובהמשך הוגש נגדו כתב אישום. "לא פחדנו מהם. היה צריך לעצור את החשוד שרצה לפגוע באנשים", סיפרו התושבים, "המשטרה הגיעה בזמן והשוטרים עשו עבודה מעולה עד כתב האישום".
תיעוד מהשתלטות התושבים על נאשם שניסה לרצוח גבר וילד בן 10

פרקליטות מחוז חיפה הגישה לבית המשפט המחוזי בעיר כתב אישום נגד בן ה-21, בגין שני ניסיונות רצח. על פי האישום, הנאשם ושניים נוספים שזהותם אינה ידועה, נסעו לעבר המתלונן "במטרה להמיתו" וכדי לממש את תוכניתם הצטיידו השלושה בלפחות שני אקדחים, רעלות לכיסוי פניהם, בגדים להחלפה, חומר דליק וכפפות.
השלושה נסעו מאחורי הטנדר של המתלונן, בזמן שזה נסע לביתו. כשאסף את אחיינו התקרב הרכב עם הנאשם ושותפיו והם החלו לירות לעברו, והוא בתגובה הגן על אחיינו בגופו. אחר כך ירד אחד השותפים מהרכב והחל להתקרב אל הטנדר תוך כדי שהוא יורה לעבר המתלונן. בזמן הזה, וכדי למלט את עצמו, החל המתלונן להאיץ את רכבו, פגע ברכב בו נסעו השלושה, פגע באחד מהם, וסטה לכביש סמוך. הוא נבלם בחומת בית ואילו רכבם של הנאשם ושותפיו התדרדר לתעלה ונתקע בעץ.
לאחר המקרה אחד השותפים למעשה, שנהג ברכב בעודו חמוש, ניגש לרכב סמוך ואיים על הנהג באמצעות האקדח שיצא מהרכב ויביא לו את המפתחות והחל להימלט עם רכבו. השותף השני יצא מהטנדר בריצה ואילו הנאשם נתפס על ידי תושבי הכפר, שהיכו אותו וגרמו לו חבלות בראשו ובגופו. כתוצאה ממעשיהם של הנאשם והאחרים נגרם נזק כבד לטנדר והמתלונן נחבל ודימם כתוצאה משברי זכוכיות שניתזו אליו מחלון הרכב שנפגע והתנפץ.

מעצר בסכסוך שגבה 21 קורבנות: "נמצא נשק בספה של חשוד"

המשטרה פועלת כמובן גם בעצמה כדי למנוע את הידרדרות הפשיעה בחברה הערבית, אבל נדמה שזו מצליחה לשבור את השיאים של עצמה. לפני ימים אחדים פעלו בלשי המחוז הצפוני בתחנת נצרת, יחד עם לוחמי מג"ב, וסיכלו אירוע ירי במסגרת הסכסוך בין משפחות בכרי וחרירי, שגבה 21 קורבנות תוך פחות משנתיים.
זירת הרצח בכפר יאסיף, אמש

7 צפייה בגלריה
אמל"ח שנמצא בנצרת
אמל"ח שנמצא בנצרת
אמל"ח שנמצא בנצרת
הבלשים הגיעו לביתו של חשוד בן 25 בשכונת ביר אל-אמיר, ובמהלך החיפוש, שנעשה באמצעות צו, נתפס נשק מסוג מאג מוסלק בתוך ספה, תחמושת נוספת וסמים. החשוד נעצר ומעצרו הוארך בבית המשפט. במשטרה אמרו כי "שוטרי מחוז צפון נלחמים נגד גורמי הפשיעה והשימוש בנשק בסכסוכים האלימים בנחישות ובמלוא העוצמה תוך שימוש בכל האמצעים העומדים לרשותם".
תושבים אמרו כי הם "חיים בסכנת חיים בעקבות הסכסוך ורוצים שהמשטרה תמשיך לפעול ביד קשה נגד הפושעים. זאת עבודה טובה. כשרואים תפיסת נשקים שרוצחים בהם קורבנות, זה מרתיע".
לפני כשבועיים אירע מקרה דומה, כאשר שוטרים עצרו חשוד בן 22, שבסמוך לביתו נמצא אקדח מסוג גלוק טעון, מחסנית וכדורים. עם הגעת הכוחות הבחינו הבלשים בחפץ עטוף במגבת שהושלך מביתו של החשוד, ובה נמצאה התחמושת. בפעילות נוספת פשטו שוטרי המחוז הצפוני על מתחם של גורמים עבריינים ביישוב כעביה. הכוחות פירקו מצלמות וחמ"לים ששימשו לאיסוף מידע חזותי והחרימו ציוד טכנולוגי.
גורמים במשטרה עודדו את שיתוף הפעולה יוצא הדופן של תושבי הצפון הערבים ואמרו כי "בעקבות הדיווחים שלהם הצלחנו להגיע לאותם פושעים ולמנוע רציחות". לדברי אותם גורמים, "שיתוף פעולה הוא תמיד לטובת האזרחים וביטחונם. ככה המשטרה תוכל להגיע לתוצאות נהדרות ולעצור פושעים שמהווים סכנה גם על אזרחים חפים מפשע. אף אחד לא יידע מי דיווח למשטרה".