תיעוד מרגע הפיצוץ בנובמבר אשתקד
(צילום: דוברות המשטרה)

שני צעירים מאזור הצפון מאושמים כי לקחו חלק בפיצוץ מטען שגרם נזק רב בנובמבר אשתקד לבניין משרדים בנצרת, שבו שוכנת לשכת משרד הבריאות בעיר. החשודים נעצרו כארבעה חודשים לאחר התקרית החריגה, שכיוון שנפגע בה מוסד שלטוני – גם שב"כ היה מעורב בחקירה. לפי החשד, מטרת הפיצוץ הייתה לנקום ברשויות האכיפה – ולהרתיע אותן – בעקבות פעולות שנקטו נגד משפחת פשע באזור הצפון. בפעולות האכיפה הללו סייעו גם אנשי משרד הבריאות, ולכן הם אלו שהיו על הכוונת.
שני הצעירים שנגדם הוגש כתב האישום הם ג'עפר פאחורי, בן 20 מנצרת, ועלי כליבאת, בן 24 מבסמת טבעון. זהותו של חשוד שלישי, שלו מיוחסת הפעלת המטען עצמו וגם חלק מתכנון המעשה, ידועה – אך הוא הצליח להימלט לטורקיה.
2 צפייה בגלריה
זירת הפיצוץ
זירת הפיצוץ
הדלת נעקרה וגם בפנים נגרם נזק. זירת הפיצוץ בלשכת משרד הבריאות בנצרת
(צילום: דוברות המשטרה)
בכתב האישום שהוגש הבוקר לבית המשפט המחוזי בנצרת נכתב כי הנאשם השני, עלי, נפגש עם אותו חשוד שנמלט לטורקיה בביתו בבסמת טבעון, כאשר החשוד השלישי נושא עמו את מטען הנפץ ומערכת הפעלה אלחוטית עם שלט. משם השניים נסעו לנצרת ונפגשו עם הנאשם הראשון ג'פער, כדי לממש את התוכנית ולפוצץ את המטען במשרדים – ולגרום לבהלה. עלי, כך נטען, שימש כתצפיתן של השניים האחרים, ומטרתו הייתה לוודא שכוחות משטרה לא מתקרבים לאזור לשכת משרד הבריאות בשעת המעשה.
באישום מתואר כיצד ג'עפר והחשוד השלישי הגיעו ללשכה עם קטנוע כשהם לובשים קסדות וכפפות. החשוד השלישי ירד מהקטנוע, הניח את המטען סמוך לדלת, וחזר בריצה לקטנוע. ג'עפר החל בנסיעה, ולאחר מספר מטרים פוצץ החשוד השלישי את המטען באמצעות שלט. כתוצאה מפיצוץ המטען נהרסה דלת המשרדים וחלק מחדרי המשרדים בקומת הכניסה ניזוקו מפיסות מתכת שהועפו. לאחר מכן שרף הנאשם השני, עלי, את הבגדים שלבש בעת פיצוץ המטען, ונפטר מהקסדות.
2 צפייה בגלריה
פיצוץ מטען בלשכת משרד הבריאות בנצרת
פיצוץ מטען בלשכת משרד הבריאות בנצרת
זירת הפיצוץ. המטרה: נקמה ברשויות
(צילום: תיעוד מבצעי כב״ה צפון)
מפקח מתן תורג'מן, סגן ראש מחלק מיעוטים ביחידה המרכזית של משטרת המחוז הצפוני, ציין כי החשוד הראשון שנעצר היה זה שנהג על הקטנוע, ג'עפר, כארבעה חודשים לאחר המקרה – ועם התפתחות החקירה הגיעו החוקרים לשמותיהם של שני המעורבים הנוספים. כאמור, גם שב"כ היה מעורב בחקירה, ומטעמו נמסר כי לפי החשד הפעלת המטען נעשתה על רקע פעילות אכיפה של משרד הבריאות ומשטרת ישראל – ומתוך כוונה להניא את הרשויות מביצוע פעולות דומות בעתיד.
ניצב שמעון לביא, מפקד המחוז הצפוני של המשטרה, מסר: "ארגוני הפשיעה שאנו רודפים אותם שלחו קבלנים, שכירי חרב, להרתיע עובדים במשרד הבריאות שסייעו לנו באכיפה, בדומה לפעם הקודמת שניסו להרתיע אותנו על ידי ירי לעבר בנקים בצפון. בפעם הקודמת זה הסתיים בקרב יריות עם עבריין הרוג ושני שנלכד ונשפט, והפעם עם שני עבריינים שהבאנו לדין. אנחנו לא נרפה ולא נבליג ונגיע גם למי ששלח אותם, השוטרים שלנו פועלים מתוך תחושת שליחות ואחריות לביטחון האזרחים".
בשב"כ הוסיפו: "שירות הביטחון הכללי ומשטרת ישראל רואים בחומרה פגיעה במוסדות השלטון, ימשיכו לפעול בהתאם לסמכות הנתונה להם בחוק וינקטו בכל האמצעים העומדים לרשותם בכדי למצות את בחומרה את הדין על כלל המעורבים".