התקשורת הממלכתית באיראן דיווחה הבוקר (שבת) כי הנערה בת ה-16 ארמיטה גרוואנד, שהתמוטטה בתחילת החודש ברכבת התחתית בטהרן אחרי תקרית מסתורית עם משטרת הצניעות והייתה שרויה בשבועות האחרונים בתרדמת, מתה בבית החולים. הידיעה על מותה באה בחודש שבו מציינים באיראן שנה ל"מהומות החיג'אב" שפרצו בעקבות מותה של הצעירה מהסא אמיני בנסיבות דומות אשתקד, והיא מעלה את האפשרות להתחדשות המחאה נגד משטר האייתוללות.
התקרית ברכבת בטהרן: סוחבים את ארמיטה מהקרון

3 צפייה בגלריה
איראן נערה הותקפה על ידי משטרת המוסר תחנת רכבת ב טהרן
איראן נערה הותקפה על ידי משטרת המוסר תחנת רכבת ב טהרן
ארמיטה גרוואנד. הוריה ביקשו בטלוויזיה "לא לזרוע מחלוקות"
התקרית שאחריה איבדה גרוואנד את הכרתה והוכרזה כשרויה ממוות מוחי התרחשה ב-1 באוקטובר: לדברי ארגוני זכויות אדם, גרוואנד עלתה לקרון של הרכבת התחתית בטהרן כשהיא אינה עוטה חיג'אב, כיסוי הראש שבו מחויבות כל הנשים באיראן, ושוטרות ממשטרת הצניעות תקפו אותה וגרמו לה חבלות. בתיעוד ממצלמת אבטחה בתחנת הרכבת נראות נערות אחרות סוחבות את ארמיטה על הרציף.
הרשויות באיראן דחו את הטענות שגרוואנד הותקפה על-ידי משטרת המוסר, וטענו במקום זאת שהיא רק התעלפה בגלל ירידה פתאומית בלחץ הדם ושראשה נחבט ברציף. לדבריהן אין לכוחות הביטחון קשר לאירוע. אחרי הדיווח על אשפוזה של גרוואנד פרסמה התקשורת הממלכתית ריאיון עם הוריה, ובו הם ביקשו להתפלל לשלומה במקום לזרוע מחלוקות. עם זאת לא ברור אם הדברים נאמרו על דעתם או הוכתבו להם. יממה אחרי הדיווח על אשפוזה של גרוואנד דווח כי אמה נעצרה. המשטר הכחיש זאת.
3 צפייה בגלריה
ארמיטה גרוואנד בת ה-16, שמאושפזת בבית החולים אחרי טענות שהותקפה על-יד משטרת המוסר ברכבת באיראן
ארמיטה גרוואנד בת ה-16, שמאושפזת בבית החולים אחרי טענות שהותקפה על-יד משטרת המוסר ברכבת באיראן
גרוואנד בת ה-16 על הרציף - ובמיטה בבית החולים. שקעה במוות מוחי
בדיווח של סוכנות הידיעות הממלכתית אירנ"א על מותה של גרוואנד נכתב היום: "למרבה הצער הנזק המוחי שהיא ספגה גרם לה להיות בתרדמת במשך זמן מה, ולפני דקות אחדות היא הלכה לעולמה. לפי השערת רופאיה של גרוואנד, ירידה פתאומית בלחץ הדם גרמה לה ליפול ולספוג פגיעה מוחית, ואחר כך היא סבלה מפרכוסים ומירידה ברמת החמצן במוח".
מותה של גרוואנד בא בשעה שאיראן מגבירה מחדש את נוכחותה של משטרת הצניעות ברחובות, ומחוקקים בפרלמנט האיראני מקדמים אכיפה אדוקה עוד יותר של עונשים נגד מי שאינן מכסות את ראשן. הנוכחות של רשויות המוסר ברחובות פחתה במידת מה אחרי מותה של מהסא אמיני ב-16 בספטמבר אשתקד, ימים אחרי שנעצרה על-ידי משטרת הצניעות בטענה שלא עטתה כראוי את החיג'אב.
3 צפייה בגלריה
מהסא אמיני
מהסא אמיני
מהסא אמיני והמחאה שעוררה. נשים מסתובבות בטהרן בלי כיסוי ראש כהתרסה
( צילום: Getty Images Europe /Leon Neal)
הטענות שאמיני מתה כתוצאה ממכות שספגה מהמשטרה הובילו לחודשים של הפגנות מחאה, שבהן מילאו הנשים תפקיד מרכזי. מאות בני אדם נהרגו ואלפים נעצרו בעימותים עם הכוחות המזוינים של המשטר. מאז דעיכתה של "מחאת החיג'אב" באיראן נראו נשים רבות מסתובבות בטהרן בלי כיסוי לראשן, בצעד שנתפס כהתרסה ברורה נגד המשטר.
האפשרות שבאיראן תפרוץ שוב מחאה בעקבות מותה של גרוואנד מתעוררת כמובן גם בשעה שטהרן מעורבת עמוקות במלחמה בין ישראל לחמאס, ומפזרת אין ספור איומים שלפיהם בכוונתה להשתמש במיליציות הפועלות בשירותה, בהן חיזבאללה בלבנון וארגוני החות'ים והשיעים בתימן ובעיראק, כדי לתקוף את ישראל.