חמש שנים עבדו על הפרויקט הזה 100 עובדים ועובדות, בהם 30 נשים - אנשי ונשות מודיעין, מבצעים ומפתחים. פרויקט "חוצה גבולות", מיזם של שב"כ ויחידה 8200 של אגף המודיעין בצה"ל, שמטרתו פיתוח והטמעה של מערכת טכנולוגית ייחודית שמאפשרת עליונות מודיעינית וביטחונית בגזרות רבות, זכה אתמול בפרס ביטחון ישראל - אחרי שהוגדר במערכת הביטחון "שובר שוויון" בעולמות הטכנולוגיים.
2 צפייה בגלריה
טקס ביטחון ישראל
טקס ביטחון ישראל
ד', "חוד החנית" של הפרויקט, בטקס קבלת הפרס
המערכת פורצת הדרך הייתה אחת מארבעת הפרויקטים שזכו לפרס הביטחוני היוקרתי בישראל. הפרטים המיקרו-טקטיים של "חוצה גבולות" אסורים בפרסום, אך ניתן לומר שבזכות הפרויקט הזה ניצלו חייהם של ישראלים רבים.
גם פרטיהם של מי שעומד מאחורי הפרויקט אסורים בפרסום. כל מה שניתן לומר הוא שא', ראש צוות המבצעים של הפרויקט, הוא מי שהיה אחראי על ניהול כלל המבצעים - והחל את דרכו כחניך בתוכנית תלפיות וקיבל את מצטיין הרמטכ"ל. ד', חוד החנית של הפרויקט, הוא הנציג שעלה לקבל את הפרס מידי נשיא המדינה ושר הביטחון בבית הנשיא. מדובר במהנדס שהגיע מעולם ההייטק לשירות כדי לתרום למדינה. נ', ראש צוות המודיעין של הפרויקט בשב"כ, היא זו שנאמה בטקס באופן מרגש וייצגה את כל הזוכים בבית הנשיא. בעיניה אין ראוי מהפרויקט לקבל את הפרס.
"הילדים שלי תמיד אומרים: 'בעבודה של אמא תופסים אנשים רעים ומצילים אנשים טובים'. ארבעת הפרסים ניתנים לפרויקטים אדירים", אמרה נ' בטקס אתמול. "פרויקטים שתופסים אנשים רעים. שמצילים אנשים טובים. בתהליך העבודה על ההגשה ואיסוף ההמלצות לפרויקט, היה מדהים לראות את הפרספקטיבה של אנשים מבחוץ. לראות את הפליאה והניצוץ בעיניים כשהבינו את הרעיונות המהפכניים והחשיבה היצירתית שמאחורי המילים המסובכות והטכנולוגיה. כי כל טכנולוגיה הראויה לפרס ביטחון ישראל היא טכנולוגיה מרשימה, פורצת דרך. כזו שאנו חיים ביומיום, אך נתפסת מבחוץ כבלתי אפשרית".
2 צפייה בגלריה
טקס ביטחון ישראל
טקס ביטחון ישראל
צוות הפרויקט בטקס, אתמול
היא הוסיפה: "מאחורי טכנולוגיה בלתי אפשרית – עומדת נשמה. נשמה של נשים וגברים רבים מספור, שנותנים את כל כולם לאורך שנים, ימים ולילות, חגים ושבתות. לאורך הדרך זכיתי לעבוד עם אנשים מדהימים, מטובי המוחות, הנבדלים זה מזה בגילם, בהכשרתם, בסטטוס המשפחתי שלהם, במגדר, באיזור הגיאוגרפי שבו בחרו לחיות את חייהם. בדבר אחד הם לא נבדלים. המטרה של כולנו היא אחת: לשמור על הבית".
לדבריה, "נפלה בחלקנו זכות גדולה להיות חלק מהשליחות הזו. כאמא, וכאישה, שבחרה וממשיכה לבחור לשרת שנים ארוכות בשירות הביטחון, על אף המחיר האישי, לצד רבים ורבות כמותי – אני שמחה וגאה על מעורבותנו בפרויקטים האדירים שהביאונו לכאן. לא סתם קראנו לפרויקט שלנו 'חוצה גבולות' – במשך שנים מתחנו בו את הגבולות, עיצבנו את המציאות כך שתענה על הצורך, שנוכל להביא ערך, וקבענו גבולות חדשים: הגבולות הבינארגוניים, גבולות המשאבים, גבולות האפשרי. ואז חצינו גם אותם. כנציגת שב"כ, אני שמחה וגאה על העבודה המשותפת, חוצת היחידות, עם כלל ארגוני הקהיליה".
עוד אמרה: "כולם יודעים שאנחנו רגילים לעבוד מאחורי הקלעים, עבודה מאתגרת, סיזיפית לעיתים, החבויה עמוק בצללים. אני רוצה להודות לוועדה בראשות שר הביטחון על שהוציאו אותנו היום, ולו לרגע, אל האור. ההכרה שאנחנו מקבלים היום היא דלק עבורנו הזוכים ועבור כל קהיליית הביטחון בישראל להמשך העשייה. מלאכה רבה עוד לפנינו. לא עוצרים בפרס. נמשיך לעבוד על הטכנולוגיה הבלתי אפשרית הבאה שתאפשר הישגים מבצעיים מדהימים נוספים בשטח".
שאר הפרויקטים שזכו לפרס ביטחון ישראל הם מערכת מסווגת בפיתוח חטיבת הספקטרום וההגנה בסייבר אשר בתהליך פיתוחה והפעלתה המבצעית השתתפו כלל זרועות צה"ל, בהן אגף התקשוב, זרוע האוויר והחלל, אגף המודיעין וזרוע הים. מדובר במערכת הגנה ייחודית בסייבר העושה שימוש פורץ דרך בטכנולוגיות המתקדמות בעולם על מנת להבטיח לצה"ל ביטחון וחופש פעולה במרחב הדיגיטלי, למול איומי סייבר מתקדמים ומתפתחים.
עוד פרויקט שזכה לפרס הוא מיזם שנוצר משיתוף פעולה בין המוסד ליחידה 8200 של אגף המודיעין בצה"ל, ובעל תרומה אסטרטגית משמעותית וייחודית לביטחון המדינה, המגלם בתוכו חדשנות טכנולוגית ותעוזה מבצעית פורצת דרך ויוצאת דופן.
כמו כן זכה מיזם משותף למערך המ"מ באגף המודיעין, זרוע האוויר והחלל, מספן המודיעין של זרוע הים, התעשייה האווירית וחברת רפאל, המהווה מענה טכנולוגי יוצא דופן במסגרתו הושגה יכולת מבצעית פורצת דרך התורמת באופן ישיר לשמירה על יתרונו האיכותי של צה"ל וביטחונה של מדינת ישראל. הפרויקט משלב פיתוחים טכנולוגיים חדשניים וייחודיים.