אחרי האיומים, מגיעה ההכרזה: ארגון המורים העל-יסודיים הודיע הערב (חמישי) על החלטתו להשבית את פתיחת שנת הלימודים ב-1 בספטמבר בחטיבות העליונות. בהודעת הארגון צוין כי "בשל סירובו העיקש של משרד האוצר לחתום עימנו על הסכם קיבוצי בדבר תוספת שכר ותנאי עבודה לציבור המורים, הנהלת ארגון המורים החליטה להשבית את תחילת שנת הלימודים תשפ"ה".
לפיכך, ביום ראשון הקרוב יושבתו הלימודים בכיתות י'-י"ד. בנוסף ישבתו גם מורים מכיתות ז'-ט' שמלמדים בבתי ספר שש-שנתיים, וכן מורים בכיתות ט' בתיכונים שבהם קיימת חטיבה עצמאית. הפגישה האחרונה בין הצדדים נערכה ביום שלישי, ומאז לא נקבעו דיונים נוספים ביניהם.
דברי השר סמוטריץ' בעניין פתיחת שנת הלימודים במהלך המלחמה

אחרי ששר החינוך יואב קיש פנה אתמול למורים מעל לראשו של יו"ר הארגון רן ארז, עשה זאת היום גם שר האוצר בצלאל סמוטריץ'. ב"פנייה האישית" בסרטון שיועד לציבור המורות והמורים, אמר סמוטריץ': "אני מפציר בכם - תפתחו את השנה. עם ישראל זקוק לזה, התלמידים שלכם זקוקים לזה, בטח עכשיו בתקופת המלחמה הם זקוקים למערכת חינוך חזקה, תומכת, שתסייע להם ולכולנו להתמודד עם תקופת המלחמה הקשה".
סמוטריץ' הסביר כי הוא פונה למורים באופן הזה, "רגע לפני שאתם מקבלים החלטה קשה מאוד להשבית את שנת הלימודים, לפגוע קשות בתלמידים שאתם כל כך אוהבים ובמערכת החינוך שיקרה לכם ולי, ובסוף גם בכם ובפרנסה שלכם".
שר האוצר הוסיף: "אני קודם כל רוצה לומר על מה הוויכוח הוא לא: הוויכוח הוא לא על כסף. הוא לא על תוספות השכר שלכם מכיוון שאת זה סיכמנו כבר לפני שנה. אני זה שהתעקשתי על תוספת שכר של 2,000 שקלים לכל מורה ומורה במערכת החינוך, על תוספות שכר משמעותיות מאוד לבעלי התפקידים במערכת החינוך - למחנכים ומחנכות ורכזי שכבה. על תוספות שכר משמעותיות למנהלים. לא על זה הוויכוח.
"הוויכוח הוא גם לא על כמה שקרים, כי שמעתי כמה שקרים כואבים. אחד מהם למשל זה שלקחנו את הכסף שיועד לכם - ונתנו אותו לחרדים. לא היה לא נברא. ובעיקר עצוב שמי שמתיימר להיות מורה או לייצג מורים מפיץ שקרים אנטישמיים כאלה שנועדו להיות חלק מאיזה קמפיין שנאה שמפצל את החברה הישראלית תוך כדי מלחמה. שמעתי עוד שקר כאילו אנחנו רוצים עובדי קבלן. עובדים בחוזים אישיים הם ממש לא עובדי קבלן".
1 צפייה בגלריה
שר האוצר סמוטריץ' ויו"ר ארגון המורים העל-יסודיים ארז
שר האוצר סמוטריץ' ויו"ר ארגון המורים העל-יסודיים ארז
שר האוצר סמוטריץ' ויו"ר ארגון המורים העל-יסודיים ארז
(צילום:קובי קואנקס, הדר יואביאן)
בהמשך דבריו תקף שר האוצר את יו"ר ארגון המורים ארז בחריפות: "הוויכוח על כוח ושליטה. רן ארז לא מבקש להגן עליכם המורים הטובים והמצטיינים, כי אתכם אנחנו רוצים במערכת ולכם אנחנו רוצים לתת גם תוספות שכר משמעותיות. אבל יותר מזה, אנחנו רוצים לתת גמישות למנהלים באופן שיאפשר להם לתת שכר עודף למורים טובים ומצטיינים במערכת החינוך. רן ארז מתנגד לזה מכיוון שהוא רוצה לשמור על הכוח שלו.
"אנחנו מתעקשים על זה שאפשר יהיה להוציא מן המערכת מורים לא טובים, יש מעט מאוד כאלה, אבל הם מקשים על כל המערכת. אתם הרי חווים את זה יום-יום בחדר המורים, אתם יודעים מה עושה מורה אחד לא טוב בתוך המסגרת. אנחנו אלה שרוצים לדאוג לכם המורים הטובים בתוך מערכת החינוך, לתת לכם להתפתח, להתקדם, להיות מסוגלים לקבל תוספת שכר שמבטאת את ההערכה שלנו להצטיינות שלכם ובזה רן ארז נלחם".

האיום של השר - והתגובה

סמוטריץ' איים בסרטון הפנייה למורים כי בכוונתו להתעקש על כך שכשייחתם הסכם - הוא לא יכלול תשלום שכר בעד השביתה. לדברי שר האוצר, "מותר לכל ארגון עובדים להשבית את המשק, אבל הוא צריך לשאת בתוצאות - ולא לקבל שכר".
שר האוצר אמר עוד: "אתם תצאו לשביתה מיותרת לחלוטין על כלום, בשעה שיש על המדף הסכם מצוין. אם אני מצליח לחתום הסכמים עם כולם ורק עם רן אנחנו לא מסתדרים, לא שר החינוך, לא אני, לא כל אנשי המקצוע במשרד החינוך - אז כנראה הבעיה היא בו. רן ארז לא מנהל מאבק לטובתכם או לטובת מערכת החינוך. הוא מנהל מאבק על האגו, על הכוח ועל השליטה של עצמו".
יו"ר ארגון המורים ארז מסר לעובדי ההוראה בתגובה לדבריו של השר סמוטריץ': "אני קורא לכם לא להישמע להצהרות השקריות של שר האוצר המנסה בכל מחיר לשבור את העבודה המאורגנת, להפריט את מערכת החינוך ולהחתים מורים על חוזים אישיים ובכך להפוך אותם לעובדי קבלן. נמשיך במאבק כל עוד יהיה בכך צורך. נדאג ונתמוך בציבור המורים והמנהלים במשך המאבק הזה".
לשרים סמוטריץ' וקיש כתב ארז: "כידוע לכם, אנו מצויים ב-29 באוגוסט, ולמעט פגישת ראווה שיזם שר החינוך ביום 27 באוגוסט לצורכי תקשורת ובה כמעט ולא נכח, זה שבועיים שאינכם מקיימים עימנו משא ומתן רציני. דומה, שמי שמנהל את מערכת החינוך הם שר האוצר ופקידיו והיחס האדיש והמזלזל נועד לגרור את מערכת החינוך העל-יסודית לשביתה כללית.
"מורי ותלמידי ישראל אינם כלי משחק לשימוש מזלזל כפי שאתם רואים בהם. במקום לקחת אחריות על מערכת החינוך, במיוחד בזמן מלחמה וכאשר באופן חסר תקדים למעלה משנתיים וחצי אנו מצויים ללא הסכם שכר, אתם עסוקים בשיסוי, בפילוג ובניסיון לאיים על המורים לבל יממשו את חירותם להיאבק על זכויותיהם. מאחר שלא נחתם הסכם קיבוצי המסדיר את שכר המורים, אני חוזר ומודיע על שביתה החל מיום 1 בספטמבר".