לפי דיווח ב"וול סטריט ג'ורנל" הערב (שלישי) גורמים סעודיים ובכירים פלסטינים לשעבר אומרים כי בממלכה מציעים לחדש את התמיכה הכספית ברשות הפלסטינית, דבר שלדבריהם מהווה "סימן למאמץ הסעודי להתגבר על מכשולים ולכונן יחסים דיפלומטיים עם ישראל".
1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
חידוש התמיכה הכספית לרשות יקרב את ההסכם?
(צילום: אלכס קולומויסקי, AP, gettyimages )
הגורמים הסעודיים אמרו כי הם מנסים להבטיח את תמיכתו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בקשרים עם ישראל, שתתן לגיטימציה רחבה יותר לכל הסכם - וימנע האשמות נגד ריאד ולפיהן היא תקריב את רעיון המדינה הפלסטינית למען קידום מטרותיה. ההכרה בישראל רגישה במיוחד עבור סעודיה מכיוון שבשטחה נמצאים האתרים הקדושים ביותר באיסלאם, מה שמקנה לה מעמד מיוחד בעולם המוסלמי.
כדי לקדם את האינטרסים שלה, מספרים הגורמים, הרשות הפלסטינית תשלח בשבוע הבא משלחת בכירה לסעודיה כדי לדון במה הממלכה יכולה לעשות בשיחות עם ישראל כדי לקדם ולהקל על הקמת מדינה פלסטינית עתידית.
יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן העלה לראשונה את רעיון חידוש התמיכה הכספית בפגישה עם אבו מאזן בסעודיה באפריל האחרון. כך לפי גורמים סעודיים ופלסטיניים. לפי הדיווח, יורש העצר התחייב בפני יו"ר הרשות הפלסטינית שאם הוא יצליח להשתלט על הביטחון בשטחים - הממלכה תחדש בסופו של דבר את המימון שלה לרשות וסעודיה לא תקבל שום הסכם עם ישראל שיערער על המאמצים להקמת מדינה פלסטינית עצמאית.
ישראל וסעודיה בדרך להסכם נורמליזציה? פרופ' עוזי רבי פרשנות
(צילום: ירון ברנר)

על-רקע הדיווחים הרבים באחרונה על אפשרות של הסכם נורמליזציה בין ישראל לסעודיה, בכיר בירושלים אמר בשבוע שעבר כי "הושגה התקדמות" במגעים שבין סעודיה לארה"ב, לאחר שלושה ביקורים של היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן במדינה. "מדברים על הסכם שלום בין סעודיה לישראל בשנה הבאה, כנראה בתחילת השנה", הוסיף הבכיר.
לדברי הבכיר, השיחות בין הסעודים לאמריקנים מתמקדות באיראן ובעולמות ההגנה - בהקשר של הכלים שהסעודים יקבלו מהאמריקנים, שיגנו עליהם מפני איראן. הסעודים מבקשים מארה"ב ברית הגנה, המחייבת אישור של הסנאט ברוב של שני שלישים (67 סנאטורים).
לגבי סוגיית הגרעין האזרחי, שעוררה תהיות רבות בירושלים - הבכיר אמר שהשר לעניינים אסטרטגיים, רון דרמר, הרחיק לכת בריאיון שלו ל-PBS, וכי בניגוד לרושם שהותירו דבריו - ישראל לא נתנה הסכמה לגרעין אזרחי לסעודים. "דרמר מיהר מדי", הוסיף.
בהתייחס לסוגיה הפלסטינית שעולה כעת שוב מחדש, הבכיר ציין כי לא ירדו עדיין לעומקם של דברים, ואין עדיין דרישות קונקרטיות מישראל. נראה שבסופו של דבר הכול יתמקד בסיוע כלכלי לפלסטינים, שיגיע מהסעודים והאמריקנים, ולא בהכרח בדרישות קונקרטיות מישראל כמו הקפאת בנייה - שישראל מתנגדת להן גם בשל הרכב הממשלה הנוכחי.
היועץ לביטחון לאומי סאליבן אמר בשבוע שעבר בתדרוך לכתבים בוושינגטון, כי לא צפויה בקרוב הודעה על התקדמות במגעים עם סעודיה. "זה מתנהל בערוצים דיפלומטיים ויש עוד מרחק שצריך לחצות. אנחנו בהתייעצות עם הסעודים והישראלים". לגבי הגרעין האזרחי אמר הבכיר האמריקני: "נשאיר את זה לאפיקים הדיפלומטיים - כמובן שבהקשר הזה נצטרך את עמדת הוועדה לאנרגיה אטומית". הוא הוסיף: "שלום בין סעודיה לישראל יהיה ביג דיל. נעשה את זה באופן האפקטיבי ביותר".
הנוסעים שנחתו בנתב"ג בטיסה מסעודיה מספרים על החוויה
(צילום: רועי עידן )

בשעות הצהריים נחת בנמל התעופה בן גוריון מטוס חלופי של חברת "אייר סיישל", ועליו 128 נוסעים ישראלים, יממה לאחר שהמטוס של החברה נאלץ לבצע נחיתת חירום בנמל התעופה בג'דה בסעודיה בשל בעיה טכנית.
ד"ר ניצן פלדמן, שהיה במטוס עם בנו נועם, סיפר ל-ynet כי אמר לילדים בטיסה שהם "הולכים לפגוש את רונאלדו וככה הם נרגעו, עד שעלו על הבלוף שלי. הדקות לפני הנחיתה היו מפחידות, האורות כבו, הדיילות רצו ובכו והריח היה לא טוב. לאחר הנחיתה בסעודיה לא הרגשתי עוינות והנורמליזציה הורגשה בכל פינה".
המטוס מדגם איירבס 320 נאלץ לנחות אתמול בעקבות תקלת חשמל, והנוסעים העבירו את הלילה במלון בנמל התעופה בג'דה. משרד החוץ מסר כי שגרירות ארה"ב בירושלים מילאה תפקיד חשוב והייתה מעורבת במגעים מול הסעודים, כדי לוודא שהישראלים יזכו ליחס אדיב. המשרד, יחד עם משרד ראש הממשלה, עמדו בקשר ישיר עם השגרירות.