גלעד ארדן נוטש את אולם הנאומים במחאה בזמן נאומו של נשיא איראן ראיסי

שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן עוכב אמש (יום ג') לזמן קצר על ידי שוטרי האו"ם כאשר ניסה למחות נגד נאומו של נשיא איראן איברהים ראיסי, בכינוס השנתי של העצרת הכללית של הארגון. ארדן הניף שלט עם תמונתה של מהסא אמיני - שמותה במהלך מעצרה על ידי משטרת המוסר לפני שנה הצית את "מחאת החיג'אב" נגד משטר האייתוללות - אבל אז סולק משם על ידי המאבטחים. אחת מהם תועדה מושכת את ארדן החוצה, והוא אף הוצמד בשלב מסוים לקיר.
בהודעה שפרסם ארדן הוא לא ציין את התקרית החריגה, ומסר כי נטש במחאה את האולם יחד עם המשלחת הישראלית. "לא ייתכן שרוצח שפל שקורא להשמדת ישראל, מקבל במה כאן באו"ם. האו"ם שוב שבר שפל מוסרי חדש", מסר. "בזמן שהקצב מטהרן נואם באו"ם וזוכה לכבוד מהקהילה הבינלאומית, בחוץ מפגינים מאות איראנים שזועקים וקוראים לקהילה הבינלאומית להתעורר ולעזור להם! זו חרפה ששגרירים נשארים להקשיב לרוצח המונים".
4 צפייה בגלריה
גלעד ארדן נעצר מיד לאחר שנטש את אולם הנאומים במחאה בזמן נאומו של נשיא איראן ראיסי
גלעד ארדן נעצר מיד לאחר שנטש את אולם הנאומים במחאה בזמן נאומו של נשיא איראן ראיסי
המחאה של ארדן, וסילוקו על ידי מאבטחי האו"ם
ארדן הוסיף: "עזבתי את האולם כדי להבהיר שמדינת ישראל עומדת לצד העם האיראני". מפגן המחאה של ארדן מצטרף לקמפיין ההטרלה נגד ראיסי שאותו הובילו משרד החוץ הישראלי והקונסוליה הישראלית בניו יורק - ובמסגרתו צילמו דמות קרטון בגודל טבעי של ראיסי אוחזת בחבל תלייה ליד אתרים שונים במנהטן, בהם הספרייה הלאומית בניו יורק, רוקפלר סנטר, מוזיאון המטרופוליטן וגשר ברוקלי. על דמות הקרטון נכתב: "פתוח לכולם חוץ מלרוצח הזה".
מדובר בהתייחסות לסנקציות שמוטלות על ראיסי, ושבגינן אינו יכול להסתובב בחופשיות בניו יורק אף שהורשה להגיע לשם לצורך עצרת האו"ם. התמונות שותפו ברשתות החברתיות, ולצדן נכתב: "הקונסוליה הישראלית בניו יורק מציגה: חמשת המקומות המובילים שתוכלו לבקר בהם בניו יורק אם אינכם רוצח המונים עם סנקציות". במשרד החוץ, יש לציין, לא כולם אהבו את ההטרלה ויש הסבורים שמדובר בגימיק ילדותי.
4 צפייה בגלריה
איברהים ראיסי בעצרת האו"ם
איברהים ראיסי בעצרת האו"ם
נשיא איראן ראיסי נואם בעצרת. הניף את הקוראן
(צילום: רויטרס, Mike Segar)
4 צפייה בגלריה
איברהים ראיסי בעצרת האו"ם
איברהים ראיסי בעצרת האו"ם
(צילום: רויטרס, Brendan McDermid)
ארדן עצמו שיתף מוקדם יותר אתמול סרטון שלו עומד לצד מפגן מחאה של גולים איראנים בניו יורק, שבמסגרתו הוצבו סמוך למטה האו"ם תמונות של קורבנות הדיכוי של המשטר האיראני. "העולם חייב להתעורר ולהקשיב לקולות של האיראנים החפים מפשע! משטר האייתוללות חייב לשאת באחריות על פשעיו ולשלם מחיר. עם ישראל עומד לצד העם האיראני", אמר ארדן.
בנאומו אמש בעצרת, ראיסי התייחס בין היתר להסכם הגרעין שארצו מפרה עם העשרת האורניום הנרחבת שלה, ואמר: "על ארצות הברית להוכיח רצון טוב ומחויבות על מנת לחזור להסכם משנת 2015 אותו נטשה ב-2018". לדבריו, "האמריקנים הם אלו שהפרו את ההסכם כשהם יצאו ממנו".
פורסם לראשונה: 23:56, 19.09.23