נתניהו וראשי מערכת הביטחון בהצהרה הערב
(צילום: לע"מ )

בתום ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני בקריה בתל אביב, מסרו הערב (שלישי) ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט וראשי מערכת הביטחון הצהרות בנוגע למבצע "מגן וחץ" שאותו יזמה ישראל נגד ארגון הג'יהאד האיסלאמי ברצועת עזה. נתניהו שיגר בדבריו אזהרה לארגוני הטרור בעזה והבטיח כי "אף מחבל אינו חסין", אך הדגיש כי המערכה שנפתחה כעת עלולה להימשך כמה ימים: "הנחיתי להיערך להסלמה, ייתכן שביותר מזירה אחת". פרט לנתניהו וגלנט, נשאו הצהרות גם הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי וראש השב"כ רונן בר.
בדבריו הדגיש ראש הממשלה כי ההסלמה הצפויה, בעקבות חיסול שלושת בכירי הג'יהאד האיסלאמי הלילה, עלולה כאמור להימשך כמה ימים: "אנחנו בעיצומה של מערכה, בימים הקרובים נידרש לאורך רוח". נתניהו הדגיש כי הבכירים שחוסלו היו אחראים לשיגורי רקטות לישראל ולהכוונת פיגועי טרור ביהודה ושומרון: "העיקרון שמנחה אותנו חד וברור - מי שפוגע בנו, אנו פוגעים בו. ואנחנו עושים זאת בעוצמה יתרה. אף מחבל אינו חסין, גם אם הוא מסתתר בעומק קיני הטרור". הוא פנה לארגוני הטרור והזהיר: "כל הסלמה מצדכם תיענה בתגובה מוחצת מצדנו".
שידור ישיר מעזה. צילום: רויטרס

8 צפייה בגלריה
נתניהו בהצהרה הערב. המערכה הזו עלול להימשך כמה ימים, הזהיר
נתניהו בהצהרה הערב. המערכה הזו עלול להימשך כמה ימים, הזהיר
נתניהו בהצהרה הערב. המערכה הזו עלול להימשך כמה ימים, הזהיר
(צילום: לע"מ)
8 צפייה בגלריה
גלנט נואם הערב, לצד נתניהו, הרמטכ"ל הלוי וראש השב"כ רונן בר
גלנט נואם הערב, לצד נתניהו, הרמטכ"ל הלוי וראש השב"כ רונן בר
גלנט נואם הערב, לצד נתניהו, הרמטכ"ל הלוי וראש השב"כ רונן בר
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
נתניהו התייחס גם לביקורת שהוטחה בו על התגובה הראשונית והרפה בשבוע שעבר לשיגור יותר מ-100 הרקטות מעזה, בהסלמה שהחלה בעקבות מותו של אסיר הג'יהאד האיסלאמי ששבת רעב. כעת נחשף כי כבר אז ניתנה הנחיה לבצע את הסיכולים הממוקדים, ומערכת הביטחון נערכה לשעת כושר שהגיעה בלילה האחרון, ונתניהו הדגיש: "תמיד נפעל נגד מבקשי נפשנו, אבל אנחנו עושים זאת בתנאים שלנו בזמן ובמקום שאנחנו בוחרים".
לדבריו, "כבר לפני שבוע, על רקע מתקפת הטילים של הג'יהאד האיסלאמי על יישובי העוטף, הנחתי עם שר הביטחון את כוחותינו לפגוע בראשי המחבלים שאחראים לירי. פעלנו בתקיפות ובקור רוח תוך מידור קפדני כדי לנצל את הרגע המתאים להצלחת המשימה". בהתייחסות מרומזת לקריאותיו בימים האחרונים של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שדרש תגובה מיידית וחריפה, אמר נתניהו: "אני מבין היטב את הרצון לפגוע מיד במי שפוגע בנו. זה מובן, זה גם טבעי - אבל כבר נאמר 'בתחבולות תעשה לך מלחמה', וככה אנחנו פועלים".
נתניהו התייחס גם למאמצי צה"ל להימנע ככל האפשר מפגיעה באזרחים, אם כי בסיכולים הממוקדים נהרגו לפי הפלסטינים גם ארבעה ילדים וארבע נשים: "אנו עושים מאמץ מרבי להימנע מפגיעה בבלתי מעורבים. זהו בדיוק ההבדל בינינו לבין אויבינו - הם מבקשים לפגוע בכוונה תחילה בחפים מפשע, ואילו אנחנו עושים הכול כדי למנוע פגיעה בחפים מפשע. בעוד שאנחנו מצרים על כל פגיעה באזרחים, הם צוהלים על כל פגיעה באזרחים, הם גם מחלקים סוכריות, חוגגים על הגגות, פגיעה בילדים קטנים ואנשים ונשים שאין להם שום חלק למאמץ מלחמתי".
8 צפייה בגלריה
גלנט ונתניהו לוחצים יד, הערב. שר הביטחון עקץ את בן גביר: "אנחנו לא פועלים בלהט הרגע"
גלנט ונתניהו לוחצים יד, הערב. שר הביטחון עקץ את בן גביר: "אנחנו לא פועלים בלהט הרגע"
גלנט ונתניהו לוחצים יד, הערב. שר הביטחון עקץ את בן גביר: "אנחנו לא פועלים בלהט הרגע"
(צילום: לע"מ)
8 צפייה בגלריה
   הרצי הלוי
   הרצי הלוי
הרמטכ"ל הלוי. "המסר לאויבנו ברור"
(צילום: דובר צה"ל)
8 צפייה בגלריה
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
בסוף דבריו פנה נתניהו לאזרחי ישראל וביקש מהם כאמור לשמור על אורך רוח: "אני מעריך את החוסן שאזרחי ישראל מגלים, בייחוד אני מבקש לחזק את תושבי הדרום על יכולת העמידה ועל הגיבוי שאתם נותנים לממשלה, לצה"ל, לשב"כ ולכוחות הביטחון. המשיכו להישמע להנחיות פיקוד העורף - הן מצילות חיים". הוא קרא גם לאחדות: "כולנו עומדים במערכה הזאת יחד - כאחים". לדבריו, "ברגע האמת - כולם מתייצבים. זאת הרוח האמיתית של העם שלנו, שיודע להתלכד מול כל אתגר - ועם הרוח הזאת, בעזרת ה', ננצח".
אחרי נתניהו נשא דברים שר הביטחון גלנט, ואמר כי חיסולם של שלושת בכירי הג'יהאד היווה פגיעה קשה בצמרת הארגון. "אתמול בלילה, לאחר שהבשילו התנאים, פעלו צה"ל ושב"כ בעוצמה, בדייקנות, בנחישות ובקטלניות. מטרות הפעולה הושגו במלואן. צמרת הג'יאהד האיסלאמי ברצועת עזה חוסלה", אמר גלנט. גם הוא הזהיר מהמשך המערכה: "אזרחי ישראל, חשוב לומר - המערכה הזו לא תמה, היא עדיין לפנינו. אנו עלולים לחוות ירי רקטות אל אזורים קרובים ורחוקים - בעוצמה ניכרת. חיילי צה"ל עלולים להידרש בקרוב לפעולות הגנה מוגברות בגבול רצועת עזה, ביהודה ושומרון ובמקומות נוספים. מערכת הביטחון ערוכה לכל תרחיש ובכלל זאת, למערכה ממושכת ומשולבת".
גלנט שלח גם עקיצה מרומזת לבן גביר, ואמר: "במערכה מול ארגוני הטרור מדינת ישראל פועלת על פי אסטרטגיה, מדיניות ותפיסת פעולה מעמיקה ומתוכננת. איננו פועלים בלהט הרגע. כל פעולותינו נועדו ליישום שיטתי של האסטרטגיה והמדיניות הלאומית ולהשגת האינטרסים הישראלים. התברכנו במערכת ביטחון מעולה, ויכולות מיוחדות במינן המאפשרות לנו לפעול ביצירתיות ובנועזות".
הרמטכ"ל הלוי הדגיש בהצהרה הביטחונית הערב כי צה"ל פעל בצורה ממוקדת ותקיפה נגד בכירי הג'יהאד, "תוך צמצום הפגיעה בבלתי מעורבים, ככל שניתן", כלשונו. בהתייחסות לכך שכן הייתה פגיעה שכזו בסופו של דבר, אמר: "אילו היה אפשר, היינו מבצעים זאת ללא פגיעה כלל בבלתי מעורבים, אך צריך לזכור - הטרור פועל מתוך אוכלוסייה אזרחית כחלק משיטה ובכך מסכן את תושבי רצועת עזה. הטרור מכוון לפגוע בבלתי מעורבים בצד שלנו, אנו עושים כל מאמץ למנוע פגיעה בבלתי מעורבים בצד שלהם".
8 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת קבינט בקריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת קבינט בקריה
ראש הממשלה נתניהו בישיבת הקבינט
(צילום: אבי אוחיון לע"מ)
הרמטכ"ל ציין כי לצד הפגיעה בצמרת הפיקודית של הג'יהאד, "תקפנו אתרים לייצור אמצעי לחימה ופגענו ביכולות ההתעצמות של הארגון. זוהי פעולה מודיעינית-אווירית מורכבת מאוד, המהווה עוצמה ייחודית שיש בידיה של מדינת ישראל. מזה זמן אנו מכינים פעולה זו, מתוך ההבנה שפני הג'יהאד האיסלאמי לדרדור המצב. המתנו ובחרנו את העיתוי המתאים ביותר. המסר לאויבנו הוא ברור: מי שיורה מטח רקטות לשדרות, מי שפועל ללא הרף להביא להרג אזרחים ישראלים מעזה ובאכוונות באזורים אחרים - אינו חסין".
המבצע שבו חוסלו בכירי הג'יהאד נעזר במידע מודיעיני מדויק של השב"כ, וראש הארגון רונן בר השתתף כאמור גם הוא בהצהרה הערב - והדגיש בדבריו את אותו מאמץ מודיעיני מורכב: "הטילים המדויקים של חיל האוויר, שנכנסו בו זמנית לחדרים בעזה וברפיח, הם תוצר של איסוף מודיעיני מתמשך שמתבסס על היתוך יכולות של שב"כ וצה"ל, שכבר למדו לעבוד כאגרוף אחד לסיכול אותם ארכי מחבלים של הג'יהאד האיסלאמי. מאות רבות של נשות ואנשי שב"כ עוסקים בכך יחד עם שותפינו בצה"ל בשגרה לקראת חרום ובצורה מואצת במהלך מתיחות. כל זה מתגבש לידי תמונה מודיעינית-מבצעית מדויקת שאיפשרה באופן תקדימי שלושה סיכולים מדויקים בו זמנית".
הוא ציין כי שניים מהבכירים שחוסלו, טארק עז א-דין וג'יהאד גנאם, "הם ממחוללי הטרור המרכזיים מול יהודה ושומרון וישבו באין מפריע בעזה". לדבריו, הבכיר השלישי שחוסל, חליל בהיתיני - המפקד המבצעי הבכיר בארגון ומפקד מרחב צפון רצועת עזה - היה "הדמות המרכזית שאחראית לירי הרקטי לעבר יישובי עוטף עזה". הוא ציין גם כי עז א-דין היה "המנוע של טרור הג'יהאד ביהודה ושומרון" - ופעל להעתיק יכולות טרור מרצועת עזה לאיו"ש. "הוא הכווין באופן ישיר 20 חוליות טרור בשטח שמטרתן רצח של ישראלים", חשף ראש השב"כ. "רוב הפעילות לסיכול חוליות אלו לא מוכרת לציבור, אבל לנו היא מוכרת והסיכון ידוע לנו ומומחש מדי יום".
כדוגמה לכך, בר חשף כי "בשבועות האחרונים" שב"כ סיכל חוליה באזור מחנה הפליטים בג'נין, שחבריה פעלו לייצר רקטות ומשגר - על מנת לשגרן משטחי השומרון לערי ישראל: "כל זאת באמצעות הידע והמימון שטארק העביר לחברי התשתית. חברי התשתית נעצרו והודו (שפעלו) בהכוונתו. אין לנו כוונה להפוך את עפולה או את שקד ליעד לירי תלול מסלול. טארק גייס באזור רמאללה מספר פעילים והעביר לרשותם כספים לטובת רכישת אמל"ח, כולל כוונות לשימוש ברחפן לקידום פיגוע נגד אזרחים ישראלים באזור. מעצרם של הפעילים סיכל את הפיגוע. אלו כאמור רק דוגמאות בודדות למפעל הטרור של טארק עז א-דין".
ההצהרות נמסרו כאמור בתום ישיבת הקבינט - ששריו מודרו מההחלטה הראשונית לצאת למבצע היזום - והדיון עסק בנקמה הצפויה מרצועת עזה. ממש עם כינוס הישיבה, בסביבות השעה 17:00, צה"ל תקף שוב ברצועה - וחיסל באזור חאן יונס שני חברי חוליה שתכננה לירות טילי נ"ט לעבר ישראל. בהמשך דיווחו הפלסטינים על תקיפה נוספת, ולדבריהם כלי טיס של צה"ל תקף אתר ימי של הג'יהאד האיסלאמי.
תיעוד: כלי טיס של צה"ל תקף חוליית נ"ט של ארגון הטרור גא"פ
(צילום: דובר צה"ל )

במהלך הישיבה נרשם רגע מביך כאשר נתניהו כעס מאוד על שר האנרגיה וחבר הקבינט ישראל כץ על כך שהפנה בהודעה שפרסם איומים ישירים לעבר ראשי חמאס. בהודעה שעוררה את חמתו של נתניהו, ועליה עודכן נתניהו במהלך הישיבה, אמר כץ: "יחיא סינוואר ומוחמד דף חייבים לדעת שראשם יהיה מונח על השולחן. המטרה המרכזית של כל מערכת הביטחון תהיה לחסל אותם".
נתניהו וגלנט הדגישו בדיון שכוחות הביטחון יתמקדו רק בג'יהאד האיסלאמי ולא בחמאס. "נמשיך בפעולות ככל שיידרש", אמר נתניהו. גלנט אמר: "אנו מקווים שלא נצטרך להעלות רמה בתקיפות אבל ערוכים לכל התרחישים". השר בן גביר בירך בדיון על השינוי והפסקת ההכלה, אבל הדגיש שיש צורך להמשיך בסיכולים ורצף של תקיפות ולהרחיבן גם ליהודה ושומרון. מערכת הביטחון חלוקה אם חמאס יהיה מעורב בירי תגובה.
במהלך ישיבת הקבינט, גלנט לא הפסיק להחמיא לראש הממשלה נתניהו: "ראש הממשלה, עם היכולות והניסיון והתובנות שלו, זה לא מובן מאליו. יש ערך מוסף לניסיון ולתובנות שלו. אני רוצה להודות לו על הקו והחשיבה המיוחדת והניסיון שלו שבא לידי ביטוי בהערכות נכונות". נתניהו הזמין לישיבת הקבינט את יו"ר ועדת החוץ והביטחון של הכנסת ח"כ יולי אדלשטיין. גם יו"ר ש"ס ח"כ אריה דרעי הוזמן, אך בחר שלא להגיע. גם השר דודי אמסלם נכח בישיבה.
משפחות מתפנות משדרות, מבצע מגן וחץ
(צילום: רועי עידן )

8 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל ליד כפר עזה
כוחות צה"ל ליד כפר עזה
כוחות צה"ל ליד כפר עזה
(צילום: חיים הורנשטיין)
נתניהו בקבינט: "אנחנו בעיצומה של מערכה. מציע לאויבינו - אל תתעסקו איתנו"
(צילום: רועי אברהם, לע"מ)

בישראל נערכים כבר שעות ארוכות לתגובה הצפויה של הג'יהאד האיסלאמי, כשהשאלה המרכזית היא האם חמאס יצטרף גם הוא לירי הרקטות - ובכך יביא אולי להסלמה נרחבת יותר. בישראל העבירו לחמאס מסרים ולפיהם המבצע לא ממוקד בו אלא רק בג'יהאד, וגורם ביטחוני בכיר הביע תקווה שחמאס לא יצטרף לתגובה.
אף שבמערכת הביטחון העריכו כי אחת האפשרויות היא שחמאס יגיב אולי באופן סמלי, מנהיג חמאס בחו"ל חאלד משעל הבטיח אחר הצהריים שהתגובה תהיה מאוחדת: "ההתנקשות העקובה מדם והנתעבת של כמה ממיטב עמנו בעזה היא פשע בוגדני - שיקבל תגובה נחרצת מצד כוחות ההתנגדות המאוחדים", אמר משעל. דבריו נאמרו זמן קצר לאחר שב"איראן אינטרנשיונל", גוף תקשורת שממומן על-ידי סעודיה ומזוהה עם האופוזיציה האיראנית, דווח כי איראן מפעילה כעת "לחץ כבד" על חמאס להגיב צבאית לישראל - ו"לפרוע את הצ'ק".
מכת הפתיחה של מבצע "מגן וחץ", נזכיר, החלה בשעה 2:15 בלילה שבין שני לשלישי - בתגובה לירי יותר מ-100 בהרקטות מעזה בהסלמה בשבוע שעבר. כ-40 כלי טיס של חיל האוויר היו מעורבים בתקיפה בערים עזה ורפיח, שבה חוסלו שלושה בכירים בארגון הטרור הג'יהאד האיסלאמי: מפקד מרחב צפון ברצועה חליל בהיתיני, מזכיר המועצה הצבאית ג'יהאד גנאם ובכיר בארגון בשם טארק עז א-דין.
יואב גלנט, הרצי הלוי ובכירי מערכת הביטחון בהערכת המצב במבצע "מגן וחץ"
8 צפייה בגלריה
טארק עז א-דין ג'יהאד גנאם חליל בהיתיני
טארק עז א-דין ג'יהאד גנאם חליל בהיתיני
טארק עז א-דין, ג'יהאד גנאם, חליל בהיתיני
לפי משרד הבריאות בעזה, בפעולה הלילית של ישראל נהרגו בסך הכול 13 בני אדם, בהם ארבעה ילדים וארבע נשים. עוד כ-20 בני אדם, מחציתם ילדים ונשים, נפצעו באורחים שונים. לפי דיווחים פלסטיניים, בתקיפות נהרגו בין היתר בתו בת החמש של בהיתיני, רעייתו של גנאם ובני משפחתו של עז א-דין.
בעורף הישראלי נערכו מבעוד מועד לאפשרות של תגובה מעזה. תושבים רבים שמתגוררים ביישובים סמוכי הגדר התפנו מבתיהם, הרשויות המקומיות ניהלו רישומי יציאה של משפחות וכל יישוב נקשר למקום שקלט את המפונים. מדובר בפינוי לחדרי הארחה, מלונות ואכסניות על בסיס תוכנית "משב רוח" שהוכנה מראש בתיאום עם משרד הביטחון שמממן את השהות.
פורסם לראשונה: 19:58, 09.05.23