סיכום הסערה, ומה קורה בלוב מאז נפילת קדאפי? צפו
(צילום: רויטרס, הופק ע"י ACT News)

ראש הממשלה בנימין נתניהו הנחה היום (שלישי) לאשר איתו כל קיום ופרסום של פגישה מדינית חשאית. זאת, בעקבות הסערה סביב פרסום פגישת שר החוץ אלי כהן עם עמיתתו הלובית נג'לא אל-מנקוש. לשכת נתניהו הודיעה כי "ראש הממשלה הנחה את כל משרדי הממשלה לאשר מראש כל פגישה מדינית חשאית. כל פרסום של פגישה חשאית ידרוש את אישורו האישי".
3 צפייה בגלריה
(צילום: עמית שאבי, AP Photo/Thanassis Stavrakis)
ראש הממשלה נתניהו עודכן על קיום הפגישה בין כהן לשרה הלובית ואף אישר אותה, אף שמההודעה יכול להשתמע כי לא. הנחייתו בדבר הצורך לאשר איתו כל פגישה חשאית ופרסומה חריגה מאוד, ואפשר להבין שנתניהו זעם על הפיאסקו ואף הביע סוג של אי-אמון בשר החוץ אלי כהן.
גורמים בכירים בישראל אמרו כי הפגישה, בתיווכו ותחת חסותו של שר החוץ האיטלקי אנטוניו טאיאני, תואמה מראש. הם טענו כי היא לא הייתה "מקרית" ולא "אקראית", כפי שטענו הלובים. בפגישה אפילו סוכם שתתפרסם הודעה לעיתונות בתוך יום-יומיים, אך כן הוחלט שלא תפורסם תמונה משותפת של שני שרי החוץ.
לאחר הפגישה החשאית שקיים שר החוץ כהן חזר לארץ ביודעו שהוא מתכוון לפרסם הודעה רשמית על דבר קיומה. מה שהרס את התוכניות היו הדלפות, שכפי שמסר באופן חריג משרד החוץ - אכן לא יצאו מכיוונו או מלשכתו של השר, אלא מגורמים אחרים.
3 צפייה בגלריה
נאג'לה אל מנקוש, שרת החוץ של לוב
נאג'לה אל מנקוש, שרת החוץ של לוב
שרת החוץ המפוטרת של לוב נג'לא אל-מנקוש. ברחה במטוס פרטי
עם דליפת המידע הייתה התלבטות קשה במשרד החוץ הישראלי מה לעשות - אך לבסוף הוחלט לפרסם הודעה רשמית, שלשום ב-18:00. בדיעבד, פרסום ההודעה התברר כטעות קשה של משרד החוץ. ישראל עוד הספיקה ביום ראשון אחר הצהריים לעדכן את טריפולי שעומדת להתפרסם הודעה, ובלוב לא התנגדו לכך.
הלובים לא שיערו שפרסום דבר הפגישה יחולל מהומה רבתי במדינה המסוכסכת, וגם בישראל הופתעו ממחול השדים. ההודעה לוותה בהפגנות זועמות שבהן שרפו מוחים דגלי ישראל - וחלקם אף פרצו למשרד החוץ בטריפולי. ראש הממשלה הלובי, עבד אל-חמיד א-דבייבה מיהר להשעות את שרת החוץ שלו - וזו, שהייתה המומה מהדרך שבה נזרקה מתחת לגלגלי האוטובוס - מיהרה להסתלק מהמדינה במטוס פרטי והמריאה לאיסטנבול. מאוחר יותר פוטרה מתפקידה, ולאחר מכן תקפה את ראש הממשלה והבהירה במפורש שהוא שלח אותה לפגישה.
לאחר התפוצצות הפרשה, החלו בכירים בממשלה, בייחוד מתוך שורות הליכוד, לתקוף את השר אלי כהן ולהאשים אותו בחובבנות מדינית. "בשביל כתבה בעיתון שר החוץ הדליף את הפגישה עם השרה הלובית - וגרם נזק מדיני חמור לישראל, שירתיע מנהיגים בעולם הערבי להתקרב אלינו - וזה מעבר לנזק האישי העצום שהוא גרם לשרה מלוב בשביל לקבל יח"צ", טענו. "התנהלות חסרת אחריות וחובבנית של פוליטיקאי רודף פרסום שמוכן להקריב את האינטרס של המדינה בשביל האינטרס הפוליטי שלו". מנגד, ח"כ ניסים ואטורי מהליכוד יצא להגנת חברו למפלגה: "אלי כהן שר החוץ הכי טוב שהיה כאן", אמר.
גם במשרד החוץ העבירו ביקורת קשה על שר החוץ. גורמים במשרד החוץ אמרו ל-ynet שהתנהלותו מעידה על החובבנות שבה מנוהלים יחסי החוץ. "מדינות שאין להם יחסים דיפלומטיים עם ישראל יחששו לקיים מגעים חשאיים, שמא יבולע להם כי הוכח שהצד הישראלי לא יודע לשמור על חשאיות הפגישות", אמרו. הם הסבירו כי גם בימים אלה מתקיימים מגעים חשאיים רבים עם מדינות שאין איתן יחסים, כאשר המטרה שהמגעים יבשילו לכדי יחסים דיפלומטיים. "ברגע שרמת האמינות של הצד הישראלי נפגעת, זה חוסם את האפשרויות ליחסים עם מדינות נוספות בעתיד. השר רוצה להביא עוד מדינות למעגל השלום ומה שעשה הוא ירה לעצמו ברגל", אמרו הגורמים.
שר החוץ כהן שבר אמש שתיקה אחרי כמעט יממה של סערה, ואמר כי "משרד החוץ עובד באופן קבוע באפיקים גלויים וסמויים, ובמגוון דרכים חשאיות לחיזוק הקשרים של ישראל בעולם". הוא תקף את האופוזיציה: "חבל שיריבים פוליטיים שלא קידמו שום הישג משמעותי, ממהרים להגיב מבלי לדעת את הפרטים ולהאשים בהדלפה שלא הייתה. המתקפות לא ירתיעו את משרד החוץ ועובדיו המצוינים מהמשך העבודה ללא לאות למען מדינת ישראל ולמען יצירת וחיזוק קשרים עם ידידינו הרבים בעולם, ובעולם הערבי בפרט".
דבריו של כהן הגיעו אחרי שראש האופוזיציה וקודמו של כהן בתפקיד, יאיר לפיד, אמר כי "פגישות חשאיות שמעולם לא דלפו בנו את היחסים שהפכו עם השנים להסכמים היסטוריים עם מדינות האזור. זה לא מה שקורה עכשיו". לדבריו, "מדינות העולם מסתכלות הבוקר על ההדלפה חסרת האחריות של פגישת שרי החוץ, ושואלות את עצמן: זו מדינה שאפשר לנהל איתה יחסי חוץ? זו מדינה שאפשר לסמוך עליה? זה מה שקורה כשממנים את אלי כהן, אדם בלי שום רקע בתחום, לשר חוץ. האירוע מול שרת החוץ הלובית הוא חובבני, חסר אחריות, וכשל חמור בשיקול דעת. חרפה לאומית וסיכון חיי אדם בשביל כותרת".
פורסם לראשונה: 11:26, 29.08.23