3 צפייה בגלריה
מהגרים סורים
מהגרים סורים
מהגרים סורים שחולצו בים התיכון, ארכיון
(צילום: AP)
שר הבריאות הסורי עדכן אתמול (שישי) כי מספר ההרוגים בטביעת ספינת המהגרים עומד על לפחות 94, לאחר שקודם לכן המספר הרשמי עמד על 34 ההרוגים. כך לפי דיווח של ערוץ הטלוויזיה הסורי הממשלתי, שבו צוין שהשר הוסיף כי בסך הכל מטופלים בבתי חולים בסוריה 20 ניצולים מהתאונה. הספינה הפליגה לפני ימים ספורים מהכפר מינייה בצפון לבנון, ועשתה את דרכה לחופי אירופה עם יותר מ-150 מהגרים שביקשו לברוח מלבנון שקורסת כלכלית.
הרשויות בסוריה הודיעו כי קרובי משפחה של הקורבנות עברו את הגבול מלבנון כדי לסייע בזיהוי הגופות של קרוביהם ולהחזיר אותם לקבורה במדינה שממנה הגיעו. על הסירה היו מהגרים לבנונים, סורים ופלסטינים. במקביל, הצבא הלבנוני מסר כי חיילים עצרו שבעה חשודים בהברחת מהגרים בעיר טריפולי שבצפון המדינה ובכפר הסמוך דיר עמר.
3 צפייה בגלריה
גבר בגבול בין סוריה ללבנון
גבר בגבול בין סוריה ללבנון
מזג האוויר הקשה באזור מקשה על מאמצי החילוץ. חוף הים במעבר הגבול בין סוריה ללבנון
(צילום: AFP)
עדי ראיה למאמצי ההצלה סיפרו בראיון לרשת Sky news בשפה הערבית כי "אחד הניצולים מהספינה ביקש לעדכן שאשתו וארבעת ילדיו היו איתו על הספינה והוא לא יודע מה עלה בגורלם". ביום חמישי בערב עדכן ראש מינהל הספנות בסוריה כי נכון לאותה עת איתרו הרשויות וכוחות הביטחון 34 גופות והצליחו למשות מן המים 14 ניצולים. מזג האוויר הקשה באזור מביא איתו רוחות חזקות וגלים גבוהים, מה שמקשה מאוד על מאמצי החילוץ ואיתור נעדרים.
פלסטיני שקרוב משפחתו היה על הספינה וכעת מוגדר כנעדר, אמר כי המהגרים היו חייבים לקחת את הסיכון לטביעה כדי לברוח מהאומללות בלבנון. לדבריו, "עדיף שהדגים יאכלו אותנו מאשר לחיות בלבנון. מי שעלה על הספינה הגיע כבר לנקודה שהוא רוצה למות בים".
3 צפייה בגלריה
חיפושים אחר קורבנות וניצולים מספינת המהגרים
חיפושים אחר קורבנות וניצולים מספינת המהגרים
חיפושים אחר קורבנות וניצולים מספינת המהגרים שטבעה
(צילום: AFP)
ספינות מהגרים לא חוקיים הן מחזה נפוץ בחודשים האחרונים בעיקר מלבנון, אך לא רק לבנונים מבקשים לנוס מהמדינה, אלא גם פליטים סורים ופלסטינים שגם מבקשים לעבור לאירופה כמהגרים. לפני כחודש דיווחה צוללת לבנונית שאיתרה 7 גופות בים התיכון מול חופי הלבנון, שבהמשך זוהו כפליטים שניסו לברוח מהמדינה בספינה אחרת שטבעה בתחילת השנה, עם כ-80 פליטים עליה שבסופו של דבר נספו מעל ל-35 מהם, כולל הגופות שאותרו על ידי הצוללת הלבנונית.
חיל הים הלבנוני מפטרלים כדרך קבע לאורך הגבול הימי של לבנון בניסיון לאתר ולעצור ספינות וסירות מהגרים לא חוקיות לפני שיצאו מגבולות המדינה. לפי צבא לבנון השבוע חיל הים איתר ספינה ש"התקלקלה בים" מול חופי לבנון, ואוניית חיל הים גררה אותה בחזרה לחוף עם יותר מ-55 מהגרים.
ספינות מהגרים שנקלעו לצרות וחולצו או כאלה שטבעו צצים ללא הפסקה וביתר שאת בחודשים האחרונים, על רקע המצב הכלכלי בלבנון שהולך ומתדרדר, כאשר אין ביכולת כוחות הביטחון בלבנון לעצור את התופעה חרף המאמצים. ספינות המהגרים מכוונות להגיע לרוב לאחד מחופי יוון או לחופי האי מלטה ומשם, הנוסעים מנסים להמשיך בכוחות עצמם ליעדים שונים באירופה בתקווה להשתקע בהם.