הפסגה בדוחא, "ההזדמנות האחרונה" כפי שכונתה כך על ידי האמריקנים, תימשך גם מחר (שישי) בבירת קטאר. בישראל מעריכים: הפערים לחתימה על עסקת חטופים והפסקת אש קטנים, אך שני הצדדים "קשיחים" בעמדתם. האמריקנים מוכנים להציג מתווה גישור למקרה שהשיחות ייקלעו למבוי סתם.
הצעדה וההפגנה בתל אביב, הערב
(צילום: מיקי שמידט)

4 צפייה בגלריה
עבאס כאמל ראש המודיעין הכללי של מצרים, מוחמד אל-תאני ראש ממשלת קטאר, רונן בר, דדי ברנע, ויליאם ברנס
עבאס כאמל ראש המודיעין הכללי של מצרים, מוחמד אל-תאני ראש ממשלת קטאר, רונן בר, דדי ברנע, ויליאם ברנס
בר, ברנע, ברנס, א-תאני וכאמל. ממשל ביידן נחוש להציג קו תקיף בשיחות
(צילום: EPA, AP, KARIM JAAFAR/AFP, יריב כץ ,יאיר שגיא)
על אף ההערכה שהפערים קטנים, חמאס לא מוכן לזוז מדרישותיו לרידוד כוחות צה"ל בציר פילדלפי ועליית חמושים לצפון עזה. בערוץ "אל-קאהרה אל-אחבאריה" דווח מפי מקורות שמעורים במשא ומתן, כי הפערים בין הצדדים עדיין גדולים והמשלחת המצרית "עושה מאמצים להגיע להסכמה בין הצדדים".
גורמים אמריקנים אמרו שממשל ביידן נחוש להציג קו מאוד קשוח ותקיף בשיחות, ולא לאפשר לצדדים להתבצר בעמדותיהם. האמריקנים מוכנים כאמור להציג מתווה גישור שהכינו ברגע שהשיחות יקלעו למבוי סתום.
מקור בכיר מסר לערוץ המצרי "אל-קאהרה אל-אחבאריה" כי "היום התקיימו דיונים במשך יותר משבע שעות, בנוגע לכל הנקודות והמנגנונים לביצוע ההסכם, ומחר יושלמו השיחות לגבי מנגנוני היישום. הצדדים הביעו רצון אמיתי להגיע להסכם". בנוסף, הוא מסר כי המשלחת המצרית "אישרה כי מצרים מעוניינת להגיע להסכמה".
חוסאם בדראן, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אמר כי "חמאס עוקב אחר המשא ומתן המתמשך בדוחא מנקודת מבט אסטרטגית שמטרתה לשים קץ לתוקפנות נגד עזה. התנועה מאמינה שכל משא ומתן חייב להתבסס על תוכנית ברורה ליישום מה שסוכם קודם לכן, והמכשול להגיע להפסקת אש בעזה הוא המשך ההתחמקות הישראלית. כל הסכם חייב להשיג הפסקת אש מקיפה, נסיגה מלאה מעזה, החזרת העקורים ושיקום, בנוסף לעסקת חילופי שבויים".
הפסגה החלה אחר הצהריים בשעה 17:00 (שעון ישראל), שעתיים לאחר שמטוס המנהלים שהגיע מישראל הביא את המשלחת הישראלית בראשות ראש המוסד דדי ברנע לשיחות, שנמשכות לתוך הלילה. השיחות בדוחא מתקיימות בהובלת ראש ה-CIA ויליאם ברנס, ומשתתפים בה המשלחת הישראלית, שבראשה עומד ברנע, ושר המודיעין המצרי עבאס כאמל. חמאס לא משתתף פיזית בפסגה, כפי שהודיע השבוע, אך נציגיו נמצאים בדוחא והמתווכים הקטארים והמצרים ייפגשו עמם בהמשך ויציגו להם את עמדת ישראל.
בינתיים, מוחמד א-תאני, ראש ממשלת קטאר שמארחת את הפסגה, שוחח עם שר החוץ של איראן, עלי באקרי כני. לפי משרד החוץ של קטאר, השניים דנו ביחסים בין שתי המדינות, ההתפתחויות ברצועת עזה, ומאמצי התיווך לסיום המלחמה וחשיבתו צמצום ההסלמה באזור.
דובר המועצה לביטחון לאומי של הבית הלבן ג'ון קירבי אמר היום כי "השיחות מתקדמות". לדבריו, "השיחות יימשכו גם מחר. היום נתמקד ביישום ההסכם. יש עוד הרבה עבודה בגלל מורכבות הפרטים". קירבי הוסיף כי "ביידן הנחה את ברנס וברט מקגורק (השליח המיוחד של ביידן למזרח התיכון - א"א) להוביל את השיחות. קטאר ומצרים משתתפות כמתווכחות. הפסגה היא צעד חשוב. היום זו התחלה מבטיחה. צריך להביא לשחרור חטופים, להביא ביטחון לישראל ולהורדת המתיחות באזור".
דובר חמאס סמי אבו זהרי אמר לפני תחילת השיחות כי "אנחנו מחויבים לתהליך המשא ומתן וקוראים למתווכחות ללחוץ על ישראל להסכים להצעה שכוללת את הפסקת המלחמה ונסיגת כל הכוחות מהרצועה".
כשנשאל האם ישראל הוסיפה תנאים, והאם מעורבות חמאס בשיחות היום שונה ממעורבתו בסבבים הקודמים, השיב קירבי: "איך משא ומתן עובד? מתחילים בטקסט על פיסת נייר ושני הצדדים עובדים על הנוסח. הם מעירים הערות ואז יש דיון והחלפת טיוטות וגם עוד שיחות. שני הצדדים קיבלו הזדמנות לבחון את הטקסט ולהעיר הערות. כך מתנהל משא ומתן.
"ראיתי את הדיווחים על הדרישות של הצדדים, אני לא אשחק את המשחק. לגבי השתתפות חמאס, בעבר זה עבד בצורה דומה. התווכחים ידונו ואז יהיו בקשר עם מנהיגי חמאס שדוחא שייצרו קשר ישירות עם סינוואר".
בנוסף, קירבי אמר כי "אני לא מתכוון להיכנס לפוליטיקת פנים-ישראלית, זה לא תפקידי, אבל ללא ספק כוחות הביטחון הישראליים הכו את חמאס מכות קשות. הם הרגו אלפי מחבלים, פגעו במפקדים מכל הרמות. לא ארחיב, אבל אגיד שישראל מחקה את האיום הצבאי שנשקף מחמאס. יש עדיין מחבלים ומנהרות, חמאס הוא ארגון צבאי כמו שהוא רשת טרור, אבל יש עליו לחץ מאוד גדול. מבחינה צבאית ישראל השיגה את רוב היעדים, אבל צריך לזכור שחמאס הוא גם אידיאולוגיה שלא מאמינה בקיומה של מדינת ישראל ואנחנו נמשיך לעשות הכל להגיע להפסקת אש כדי שאזרחים לא יקלעו לחילופי אש, ונוודא שיש לישראל מה שצריך כדי להגן על עצמה".

4 צפייה בגלריה
מחאת משפחות החטופים בשער בגין
מחאת משפחות החטופים בשער בגין
ההפגנה בתל אביב, הערב
(צילום: טל שחר )
4 צפייה בגלריה
מחאת משפחות החטופים בשער בגין
מחאת משפחות החטופים בשער בגין
(צילום: טל שחר )
4 צפייה בגלריה
מייצג שבה להמחיש מה החטופים עוברים בשבי במנהרות החמאס
מייצג שבה להמחיש מה החטופים עוברים בשבי במנהרות החמאס
(צילום: טל שחר)

משפחות חטופים חסמו את דרך בגין: "לא לחזור בלי עסקה"

במקביל לשיחות בדוחא, כמה מאות ממשפחות החטופים ונוספים מחו הערב בתל אביב, וחסמו את הכביש ברחוב שאול המלך בעיר, מול כיכר החטופים, לאחר שצעדו לשם מבית העצמאות. המשפחות, בעיניים מכוסות בבד שחור ובידיים קשורות, הצטרפו אל נוספים שחסמו את הכביש, וזעקו: "ברגע זה יש משלחת בפסגה בדוחא - קוראים להם לא לחזור בלי עסקה".
יוני לוי, אביה של התצפיתנית החטופה נעמה לוי, אמר בהפגנה: "אנשים שואלים אותי איך אני מתמודד, איך אני ממשיך לנשום. האמת היא שאני נושם לרווחה רק ברגעים כמו אלה, כשמתחילים דיבורים על עסקה. אז, לרגע קט, נכנס לריאותיי משב רוח של תקווה שהסיוט עומד להסתיים, שנעמה תחזור הביתה".
הוא סיפר על הייאוש, הציפייה וההמתנה לתשובה, ו"התקווה שהפעם זה יקרה". לדבריו, "314 ימים חלפו, כמעט שנה, ועדיין כלום. ובכל זאת אולי הפעם זה אמיתי? אולי הפסגה הזו תביא את השינוי המיוחל? אדוני ראש הממשלה, אתה חייב לעם ישראל. אתה חייב לי את נעמה, הבת שלי, בבית. זוהי חובתך ואחריותך".
עינב צנגאוקר, אימו של החטוף מתן וממובילות המחאה, אמרה מול שער בגין: "גורלו של מתן ושל 114 חטופים נוספים נחרצים ברגעים אלה. החיים של המשפחות שלנו נמצאים בידיהם של פוליטיקאים בעלי אינטרסים אישיים, שרק הכיסא שלהם מעניין אותם. הם מעלים אותנו על המוקד בשביל לשמור על התחת שלהם - לא ניתן להם. אנחנו נמשיך להילחם על האהובים שלנו שנתניהו שומר בשבי מפלצות החמאס, נילחם על המדינה שלנו, על העתיד שלנו, נשקם, נתקן את כל מה שהם הרסו, נביא עסקה ונחזיר אותם הביתה".
השתתפו בהכנת הכתבה: עינב חלבי