פיגועי הירי לעבר אזור בת חפר שמתרחשים בשבועות האחרונים הופכים ליותר ויותר משמעותיים, ופוגעים באופן דרמטי בתחושת הביטחון של התושבים. מעבר לגדר נמצאים עשרות רבות של מחבלים חמושים שמתרכזים בעיקר במחנות הפליטים טול כרם ונור א-שמס, המשייכים את עצמם למחנה - אך כמובן שארגוני טרור כמו חמאס והג'יהאד האיסלאמי לוקחים עליהם אחריות בכל הזדמנות.
תיעוד של חמאס: מחבלים פותחים באש לעבר בת חפר

לתוך המחנות נכנסים פעילי טרור שמגיעים מבחוץ, ובאמצעות כסף רב מוציאים לפועל טרור. תמורת ירי לעבר היישובים בעמק חפר ובגלבוע, יחד עם צילום האירוע ועם סממנים של חמאס כמו סרט על המצח ודגל, יכולים היורים לקבל אלפי שקלים. הסרטון עצמו הוא חלק מהותי בפיגוע, שכן הוא מייצר תחושת חרדה ובהלה. בסרטון שבו נראו מחבלי חמאס יורים לעבר בתי היישוב בת חפר יש סממנים גרפיים המקבילים לסרטוני הארגון שיוצאים מרצועת עזה. כך, למעשה, מבהיר הארגון כי מדובר בפעולה של אנשיו.
מחנות הפליטים של טול כרם ונור א-שמס הלכו והתפתחו ביתר שאת בשנתיים האחרונות, ובעזרת מימון והכוונות של ארגוני טרור מבחוץ אימצו לעצמם את מודל "גדוד הטרור" מג'נין. המודל הוא בעצם הקמה של תשתית טרור קטנה עם פיקוד מטה ושליטה והיררכיה ברורה של מחבלים. ההתארגנות מכילה מחבלים שמבצעים פיגועים, וגם כאלה שנמצאים בקשר עם גורמי חוץ ומחנות פליטים אחרים בגדה. הם בונים את המחנה כמו מבצר, מנסים להתעמת עם כוחות צה"ל, מקימים דירות מסתור ומפקדות, ומקפידים על מידור.
מאז תחילת המלחמה פיקוד המרכז משקיע מאמצים רבים בפירוק גדודי הטרור הללו. על-פי נתונים של מערכת הביטחון, מתחילת המלחמה נעצרו מעל 160 פעילי טרור בג'נין ויותר מ-65 מחבלים חוסלו. במחנה טול כרם נעצרו כ-40 מחבלים, ומספר דומה של מחבלים חוסלו. בנור א-שמס חוסלו 50 מחבלים ונתפסו 70 נשקים.
3 צפייה בגלריה
מחבלים ירו לעבר בת חפר
מחבלים ירו לעבר בת חפר
אלפי שקלים עבור סרטון שמייצר תחושת חרדה בקרב התושבים. מתוך תיעוד הירי לבת חפר
3 צפייה בגלריה
ראיונות עם תושבים מפוחדים בבת חפר על רקע כניסת השבח"ים
ראיונות עם תושבים מפוחדים בבת חפר על רקע כניסת השבח"ים
החשש: ההרתעה נפגעה, והצעד הבא של המחבלים יהיה קרוב ומדויק יותר
(צילום: שמוליק דודפור)
חטמ"ר מנשה מבצע פעולות רחבות הכוללות סיכולים מהאוויר ומבצעים מתמשכים בלב מחנות הפליטים, במטרה להרתיע ולפרק את תשתיות הטרור במחנות. באמצעות מודיעין שב"כ ויחד עם אנשי אוגדת איו"ש חוסלו מספר מחבלים מהאזור שכבר היו בדרכם לפיגוע. אך עדיין בצה"ל לא מצליחים עד כה לסכל את המחבלים שמבצעים את הירי. החשש הגדול הוא מההסלמה של האירועים, והעובדה שהמחבלים יורים יום אחרי יום מבהירה כי ההרתעה נפגעה - ויש חשש שהצעד הבא של המחבלים יהיה יותר קרוב ויותר מדויק.
תופעת הירי לעבר בתי היישובים היא תופעה מוכרת ומסוכנת שצה"ל ידע להתמודד איתה בעבר. בעבר ירו מחבלים לעבר היישובים הר ברכה, גבעת רונן ואחרים באזור השומרון. בחטמ"ר שומרון החליטו להציב כוחות במקומות מסוימים, והצליחו לסכל את המחבלים שהגיעו עם רכב לנקודה שבה היה קו ירי לעבר היישוב וביצעו ירי, ממש כמו בסרטון המחבלים שביצעו את פיגוע הירי בבת חפר אתמול.
איראן וחמאס מנסים בכל דרך החל מ-7 באוקטובר להבעיר את יהודה ושומרון. הם מצליחים להוציא פיגועים, אך מטרתם העיקרית היא לייצר כאוס, להוציא את האנשים לרחובות, להתעמת עם כוחות צה"ל ולייצר הפרות סדר המוניות שבסופו של דבר יובילו לאינתיפאדה. על-פי גורמי מודיעין, בהבערת הגדה מושקעים מאמצים רבים וכסף רב. צה"ל שינה את כל תפיסת הפעולה שלו ביהודה ושומרון מאז תחילת המלחמה, אך עדיין נראה שיצטרך לייצר פתרונות לפיגועי הירי שמאיימים על יישובי עמק חפר והגלבוע.
(צילום: שמוליק דודפור)

אבי איפרגן, יו"ר ועד בת חפר, לשם בוצע אתמול פעם נוספת ירי מכיוון טול כרם, סיפר בריאיון ל-ynet על כך שכיתת הכוננות ביישוב קוצצה. לדבריו, "אנחנו עשרות מטרים מהחממות ומהבתים בטול כרם. אנחנו מרכז הארץ. מתחילת המלחמה חיסלו בטול כרם 90 מחבלים - ויש שם עוד אלפים. אנחנו מרגישים בקו ראשון, ומרגישים שהמדינה לא נותנת את המענה הנדרש - ויש ירידה ברמת המוכנות".
אמיר אפללו, יו"ר ועד היישוב גן נר, שגם לשם בוצע אתמול ירי מאזור קו התפר, הוסיף כי "אנחנו מרגישים אותו הדבר. מיום שבת היו שלושה אירועים של ירי בלתי פוסק ליישוב שלנו". לגבי כוחות כיתת הכוננות, אמר כי "התחלנו את התהליך עם 40 לוחמים, היום אנחנו נשארים עם ארבעה. הם פשוט קורסים. אנחנו 700 מטר אווירי מג'נין - הם יורים עלינו ונעלמים".
אורן הניג, תושב קיבוץ מירב שביתו נפגע מירי מחבלים בחודש פברואר האחרון, טען כי "אני שומע אנשים שאומרים שפה לא יהיה 7 באוקטובר וטוענים שזה שונה - אבל זו פשוט אותה קונספציה וזה לא ייאמן".