שב"כ והיחידה המרכזית במחוז צפון של המשטרה חשפו תשתית טרור בצפון, ועצרו שני תושבי היישוב עין מאהל שבגליל התחתון, ראמי חביבאללה (43) וחאלד סאלח (36), בחשד שניסו לסייע לפעילי חמאס להוציא לפועל פיגועים בשטח ישראל. הבוקר הוגשו נגד השניים כתבי אישום בבית המשפט המחוזי בנצרת.
תיעוד מהמעצר של החשודים
(צילום: דוברות המשטרה)

לחביבאללה מיוחסות עבירות של מגע עם סוכן זר, איסור פעולה ברכוש טרור, סיוע לאויב במלחמה, מסירת ידיעה לאויב בכוונה לפגוע בביטחון המדינה וקשירת קשר לעבירה שהיא מעשה טרור. לסאלח יוחסה עבירה של קשירת קשר לעבירה שהיא מעשה טרור.
לפי כתב האישום שהגישה עו"ד יעל כ"ץ מפרקליטות מחוז צפון, חביבאללה - מורה ומתנדב כאימאם במסגד - נסע ב-2022 לטורקיה במסגרת משלחת לסיוע הומניטרי. במהלך נסיעתו הוא נפגש עם שני פעילי חמאס, שעד מועד מעצרו היה עמם בקשר וכן עם פעיל נוסף שהכיר שנה לאחר מכן. במסגרת קשר זה, העביר להם חביבאללה במועדים שונים עשרות אלפי שקלים וזאת במטרה לסייע, לקדם ולממן פעילות של ארגון טרור.
ב-31 בדצמבר אשתקד הוא נסע לירדן, פגש את אחד הפעילים של חמאס בעמאן והעביר לו 200 דולר. לפני כן, עם פרוץ המלחמה, הוא שקל לנסוע לדרום ולהצטרף למחבלי חמאס. הוא פנה בטלגרם, לאחד מפעילי חמאס ואמר לו שהוא רוצה לעזור ל"אחים" ושהוא יכול להעביר תמונות של "מקום ביטחוני רגיש".
1 צפייה בגלריה
ח'אלד סאלח  ראמי חביבאללה
ח'אלד סאלח  ראמי חביבאללה
חאלד סאלח וראמי חביבאללה
(צילום: משטרת ישראל)
באישום נכתב כי "לאחר פגיעה בבית החולים בעזה התעורר כעס רב אצל חביבאללה, אשר ראה בישראל אחראית ובליבו גמלה החלטה לנקום במדינת ישראל. הוא יצא מביתו, צילם תמונות של מפעל ביטחוני חיוני אשר מייצר תחמושת עבור מערכת הביטחון, ושלח אותן לפעיל חמאס בטלגרם. בנוסף, שלח ראמי באמצעות ה-GPS את מיקומו המדויק של המפעל".
"חביבאללה פעל בכוונה לפגוע בביטחון המדינה, במטרה לסייע לחמאס במלחמתו בישראל, ועל מנת שהחמאס יתקוף את המפעל וישגר לעברו טילים", נכתב באישום. למחרת, עדכן אותו פעיל חמאס בהודעה קולית כי העביר את המיקום והתמונות והעניין 'יטופל' על ידי חמאס עזה ולא על ידי חמאס לבנון. מספר ימים לאחר מכן, עדכן פעיל חמאס את הנאשם כי הן לחמאס לבנון והן לחמאס עזה אין אפשרות לתקוף את המפעל בטילים. לאור זאת, ביקש מהנאשם כי "ייקח יוזמה" ויבצע פיגוע עצמאי במפעל.
לאחר פרוץ המלחמה הוא שקל גם לבצע פיגוע ירי בירושלים, ולשם קידום תכניתו פנה אל חאלד סאלח, שהביע באוזניו את כעסו על המתרחש בעזה ואת נכונותו "לקום ולבצע פעילות" וקשר עימו קשר לביצוע פעולת "ג'יהאד". סאלח אף ציין כי יש לו אנשים שיכולים להשיג נשק ככל שראמי ירצה בכך.
משב"כ נמסר כי מדובר בפעילות חמורה של אזרחים ישראליים, שרקמו תוכנית זדונית עם פעילי חמאס בזמן שמדינת ישראל מצויה בעיצומה של לחימה כנגד אותו ארגון טרור. פעילות זו סוכלה בשלבים ראשוניים עוד בטרם הספיקו חברי החוליה להוציא לפועל את התוכנית לפעילות טרור בתוך ישראל.
ניצב-משנה אייל הררי, מפקד היחידה המרכזית של מחוז צפון, אמר: "היחידה המרכזית (ימ"ר) של המחוז הצפוני בשיתוף פעולה מצוין עם שרות הביטחון הכללי והפרקליטות פועלים ומסכלים איומי טרור אשר מטרתם לפגוע בחברה הישראלית. מקרה זה ממחיש עד כמה נחישותם של גורמי הביטחון הביאו לתפיסת המחבלים ובכך מנעו את הפיגועים שהיו מביאים אבדות קשות בקרב אזרחי ישראל".
עורך הדין רמזי כתילאת, סנגורו של חביבאללה, אמר: "כתב האישום הוא תולדה של חקירה שבה ננקטו אמצעים לצמצום דרסטי של זכויות מרשי בחקירה, ומכאן שהדרך לאובדן הרצון החופשי קצרה ביותר. אנו נלמד את חומרי החקירה לעומק ונגיב באופן מפורט בבית המשפט".
קרוב משפחה של חביבאללה אמר כי "מדובר בשקרים שאין להם בסיס. כל הכסף היה מיועד לתרומות ולא לביצוע פיגועים או כל אירוע ביטחוני אחר. כולם מכירים אותו, הוא בחיים לא חשב לפגוע באחרים".
ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "המורה מועסק בידי הרשות המקומית, ומאז מעצרו הוא אינו מלמד עוד בבית הספר. המשרד יפעל בהתאם לממצאים בעניינו".
פורסם לראשונה: 09:30, 11.02.24