אחרי שני החיסולים המוצלחים, ישראל נכנסת לימים של כוננות מתוחה - ולא בפעם הראשונה: בתום הערכת מצב שקיימו אתמול (רביעי), בצה"ל הוחלט לעבות את מערכי ההגנה ולנקוט צעדי מוכנות לתגובה איראנית או לכזו של חיזבאללה על שני החיסולים המשמעותיים בביירות ובטהרן. עד כה פיקוד העורף לא עדכן את ההנחיות ולא הטיל מגבלות על הציבור, והשגרה האזרחית נמשכת – גם בגבולות, בנתב"ג ובמרכז המדינה.
הרמטכ"ל בפיקוד הצפון אחרי חיסול בכיר חיזבאללה
(צילום: דובר צה"ל)

2 צפייה בגלריה
איסמעיל הנייה פואד שוכר החאג' מוחסן
איסמעיל הנייה פואד שוכר החאג' מוחסן
הנייה ושוכר. היערכות בצה"ל לפעולה משולבת - ולא בזמן המיידי
(צילום: REUTERS/Mohamed Azakir/File Photo)
בצה"ל נערכים כעת למנעד אפשרויות של תגובה מצד חיזבאללה ומשמרות המהפכה על החיסול של ראש הלשכה המדינית של חמאס, איסמעיל הנייה, ובכיר ארגון הטרור הלבנוני, פואד שוכר. כחלק מצעדי ההיערכות שננקטים לקראת פעולת הנקם הצפויה, בימים האחרונים נוהלו שיחות תיאום קדחתניות עם מקבילים אמריקנים ועם כוחות הקואליציה בהובלת ארה"ב במזרח התיכון.
חלק מהצעדים שקשורים להזזת כוחות בוצעו כבר בתחילת השבוע, אך העובדה שפיקוד העורף לא הגביל עד כה את הציבור יכולה להעיד, לפי ניסיון העבר הקרוב והרחוק, שבצה"ל מעריכים שהמטרות שיותקפו בישראל יהיו צבאיות בעיקרן, וכי יהיה מספיק זמן לפני הפעולה כדי להנחות את הציבור לשהות ליד מרחבים מוגנים או לא להתקהל ולקיים אירועים הומי אדם במידת הצורך.
אמש דווח ב"ניו יורק טיימס" כי אכן אין כוונה מצד איראן לתקוף מטרות אזרחיות, אלא רק צבאיות. גורמים איראנים אמרו לעיתון כי מנהיגה העליון של איראן, עלי חמינאי, קבע כי התגובה לחיסול הנייה תהיה באמצעות תקיפה ישירה נגד ישראל, אולם לדבריהם אופי התגובה טרם נקבע. בדיווח צוין כי לא ברור אם כמו אחרי החיסול של הבכיר האיראני מוחמד רזה זאהדי בדמשק, באפריל, תבחר איראן לפתוח במתקפה נרחבת על ישראל - אך קצינים איראנים שוקלים בכל זאת מתקפה משולבת, שתכלול שיגור טילים וכטב"מים ליעדים צבאיים בקרבת תל אביב או חיפה.
2 צפייה בגלריה
המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי מצביע ב בחירות לפרלמנט האיראני ב טהרן
המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי מצביע ב בחירות לפרלמנט האיראני ב טהרן
"הורה לתקוף ישירות את ישראל". חמינאי
(צילום: AFP)
בצה"ל לא פוסלים את האפשרות שחיזבאללה ואיראן ישהו את פעולת התגובה במשך מספר ימים לכל הפחות, גם כדי להיערך באופן מיטבי מבחינה מבצעית וגם - כפי שכבר נהנו לראות בטהרן ובביירות - כדי לחזות במתח הציבורי בישראל מתגבר ובחששות המחריפים בקרב הישראלים, "שמחכים לרע מכול". חיזבאללה התענג בשנים שקדמו ל-7 באוקטובר על שבועות ארוכים, לפעמים חודשים, של מתיחות כבדה בגבול הצפון, שכללה מגבלות כבדות על חיילי צה"ל בגליל, עד שנקם או ניסה לנקום על חיסול פעיליו או תקיפה על אדמת לבנון בפעולות שיוחסו לישראל.
תקופת ההמתנה המתוחה תיחשב בפני עצמה כהישג לחיזבאללה ולאיראנים, כפעולת הפחדה (טרור), בדומה לימים שקדמו למתקפה האיראנית ב-14 באפריל. אז ישראל הדפה בהצלחה את מטח מאות טילי השיוט, הטילים הבליסטיים וכטב"מי הנפץ ששוגרו מאיראן בתגובה לחיסול הגנרל האיראני חסן מהדווי בדמשק שבועיים קודם לכן. בהיבט הזה, גם לתקשורת הישראלית ולהתנהלות הפוליטיקאים תהיה השפעה על תחושות הציבור לקראת הפעולה, שעלולה להצית מלחמה אזורית, אם כי סביר שגם בחיזבאללה ובאיראן ינסו לתחם את התגובה ולדייק בתקיפה שתגיע.
יש לשער כי גם בכירי משמרות המהפכה קיימו לאורך היום הערכות מצב, שכן אלו צפויים להגיב על חיסול הנייה בשטחה של איראן במקומו של חמאס המוכה, שלא הצליח להגיב גם על המכות הקשות שספג מצה"ל בשמונת חודשי הפעולה הקרקעית ברצועה - כמו גם על חיסול מח"ט חאן יונס ראפע סלאמה, וככל הנראה גם חיסולו של מנהיג הזרוע הצבאית בחמאס שהיה לצידו, מוחמד דף, לפני כחודש בדרום הרצועה. לא מן הנמנע כי הערכות מצב אלו מתואמות גם עם חיזבאללה כדי לבחון אפשרות לתגובה חזקה, מתואמת ומשולבת.
צה"ל מודיע רשמית על חיסול בכיר בחיזבאללה: אין שינוי בהנחיות
(צילום: דובר צה"ל)

באיראן הבטיחו אתמול "פעולה מיוחדת", אך כדי למקסם את ההישג ייתכן שמשמרות המהפכה יזדקקו לאלמנט ההפתעה, ולכן כדי להשיגו יידרש זמן, אולי אפילו שבועות, עד שהפעולה תצא לפועל. לאיראנים ולחיזבאללה יש מספיק אפשרויות, ולא רק קינטיות בדמות מטחי טילים או כטב"מים, נגד ישראל - למשל תקיפת סייבר איכותית שתשבש את חיי הישראלים, כמו שיתוק מחשבי הבנקים, הרכבות והרמזורים, וכן ניסיון התנקשות מקביל בבכירים ישראלים כמו נציגי צה"ל או שגרירים ישראלים בחו"ל.
לכן, לא בהכרח שמשוואות טווח הירי, כפי שהתרגלנו אליהן מול חמאס בסבבים החוזרים לאורך עשור וחצי עד 7 באוקטובר, יהיו גם מה שיתרחש כעת, בדמות ירי ראשון במלחמה של חיזבאללה לאזור שמדרום לחיפה. חיזבאללה כבר ניסה השנה לתקוף יעדים ישראליים שרחוקים 30 ו-40 קילומטרים מהגבול, כמו מכון דוד של רפאל בקריות ומכון לשם שבגליל התחתון, ואף הגיע עם כטב"מי צילום למרחקים של 80 ו-90 קילומטרים מלבנון, כמו לבסיס רמת דוד.
לכן תיתכן פעולה משולבת: אחת איכותית, מרוכזת, עם נחילי כטב"מים לעבר יעד צבאי חשוב כבסיס חיל הים או חיל האוויר בצפון, כזו שגם תסב נזק אם תצלח וגם תצטלם היטב – לצד מטח מוגבל של רקטות לא מדויקות אך כבדות ותקניות מתוצרת איראנית לעבר גוש דן או אזור השרון, בעיקר לטובת אפקט התבהלה, הפעלת אזעקות ופגיעה או שתיים שכיפת ברזל, קלע דוד או מערכת חץ 2 לא יצליחו ליירט. בחודשים האחרונים היו לחיזבאללה ולמהנדסיו האיראנים מספיק ניסיונות יומיומיים ללמוד את ההגנה האווירית של צה"ל, בדיוק לטובת הסבב הזה שבפתח – ומה שאולי יגיע בעקבותיו.
פורסם לראשונה: 23:36, 31.07.24