אחרי ההודעה החריגה שפרסמה אתמול מחלקת המדינה האמריקנית, שדחתה את ה"הצהרות חסרות-האחריות של השרים בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר על יישוב מחדש של פלסטינים מחוץ לעזה" - גורם מדיני אמר הערב (רביעי) ל-ynet כי "רעיון ההגירה הוא אשליה חסרת בסיס".
3 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר. "אשליות חסרות בסיס"
בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר. "אשליות חסרות בסיס"
בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר. "אשליות חסרות בסיס"
(צילום: אלכס קולומויסקי, AFP)
"ישראל לא מנהלת משא ומתן או שיח עם אף מדינה בעולם לגבי הגירה מרצון של תושבי עזה", אמר הגורם המדיני. "יש בישראל מי שחושב שתהיה נכונות עזתית להגירה מרצון, לדעתי מדובר באשליות חסרות בסיס. אף מדינה לא תקלוט שני מיליון אנשים, לא מיליון, לא 100 אלף ולא 5,000. אני לא יודע מאיפה נולד העניין הזה".
לדבריו, "אנחנו לא בעניין הזה כי אנחנו גם לא יכולים לעשות את זה. נגיד סמוטריץ' היה רוצה לבצע את זה, מה הוא יכול לעשות? זה לא קשור. אנחנו לא במצב שאנו יודעים להביא אנשים מפה למדינות אחרות. אני מכיר פייק שהיה בעניין שר החוץ הבריטי טוני בלייר שהוכחש תוך שניה, שכאילו הוא הגיע לישראל כדי לעסוק בענייני הגירה. זה לא היה ולא נברא, זה מגוחך". הגורם המדיני סיכם: "אפשר לרדת מעניין ההגירה, אנחנו לא בלופ הזה".
3 צפייה בגלריה
ביידן בטקס הדלקת החנוכייה המסורתי בבית הלבן
ביידן בטקס הדלקת החנוכייה המסורתי בבית הלבן
הנשיא ביידן. בוושינגטון דחו את הצהרותיהם של סמוטריץ' ובן גביר בקשר לעזה
(צילום: רויטרס)
בהודעה שפרסם אתמול דובר מחלקת המדינה האמריקנית מת'יו מילר נכתב כי "הרטוריקה הזאת מתסיסה וחסרת אחריות. אמרו לנו שוב ושוב ובעקביות על ידי ממשלת ישראל, לרבות על ידי ראש הממשלה, כי הצהרות מסוג זה אינן משקפות את מדיניות ממשלת ישראל. הם (בן גביר וסמוטריץ' - ד"א) צריכים להפסיק מיד. היינו ברורים, עקביים וחד משמעיים שעזה היא אדמה פלסטינית ותישאר אדמה פלסטינית גם כאשר חמאס כבר לא שולט בה. זה העתיד שאנחנו מחפשים, לטובת הישראלים והפלסטינים, האזור שמסביב והעולם".
ההודעה הזו הגיעה בעקבות דבריהם שלשום של השניים, שקוראים לטרנספר מרצון של תושבי רצועת עזה והקמה מחדש של יישובי גוש קטיף בשטח עזה.
"הגיע הזמן לנסות משהו אחר וזה לאפשר במאמץ של כל הקהילה הבינלאומית פתרון הומניטרי לתושבי רצועת עזה במדינות אחרות בעולם", אמר סמוטריץ'. "אגב, זה קרה למיליוני פליטים ממש בשנים האחרונות באזורי קונפליקט וסכסוך עולמיים - במלחמה בסוריה, עכשיו באוקראינה ובמקומות אחרים. עזה לא תחזור להיות חממה לשני מיליון איש שמוחזקים בה כבני ערובה במצוקה וגדלים על שאיפת השמדת מדינת ישראל, כי כך מחנכים אותם כבר שבעה-שמונה דורות, שהפתרון לעוני, לצפיפות ולמצוקות שלהם נמצא ביפו, בחיפה, בטבריה, וזה עובר דרך מדינת ישראל. עזה לא תחזור למקום הזה. נקודה".
דבריהם של סמוטריץ' ובן גביר שלשום
(צילום: גיל יוחנן )

על ראייתו העתידית בנוגע לעזה, אמר השר סמוטריץ': "לצד עידוד הגירה, ישראל תשלוט באופן קבוע בשטח רצועת עזה כדי להבטיח ביטחון וגם את זה הגיע הזמן שנבין ונפנים אחרי כל כך הרבה שנים. איפה שיש נוכחות אזרחית והתיישבות יש צבא וביטחון לאורך זמן. איפה שאנחנו לא נוכחים אזרחית, אי-אפשר להחזיק צבא לאורך זמן ולייצר ביטחון. אני מאוד מקווה שאחרי 7 באוקטובר אנשים יהיו יותר פתוחים לחשיבה אחרת לטובת מדינת ישראל".
השר בן גביר הגיב אתמול לדברים של מחלקת המדינה האמריקנית וצייץ: "מעריך מאוד את ארצות הברית של אמריקה, אבל עם כל הכבוד אנחנו לא עוד כוכב בדגל האמריקני. ארה"ב היא ידידתנו הטובה, אך לפני הכול נעשה מה שטוב למדינת ישראל - הגירת מאות אלפים מעזה תאפשר לתושבי העוטף לחזור הביתה ולחיות בביטחון ותשמור על חיילי צה"ל".
3 צפייה בגלריה
פלסטינים חוזרים לבתיהם בצפון רצועת עזה
פלסטינים חוזרים לבתיהם בצפון רצועת עזה
"אף מדינה לא תקלוט שני מיליון אנשים, וגם לא 5,000"
שלשום אמר בן גביר: "את העצימות אסור להפחית, את הלחץ על חמאס עד להכרעתו, על מיטוטו חייבים להגביר. את קידום פתרון של עידוד ההגירה של תושבי עזה אנחנו חייבים לקדם. זה פתרון נכון, צודק, מוסרי, הומני.
"אני קורא לראש הממשלה ולשר החוץ החדש: זו ההזדמנות לרכז עכשיו פרויקט הגירה פרויקט של עידוד הגירתם של תושבים מעזה אל מדינות העולם. שלא נטעה, יש לנו פרטנרים ברחבי העולם שאנחנו יכולים להסתייע בהם, יש אישים ברחבי העולם שאנחנו יכולים לקדם איתם את הרעיון הזה. עידוד הגירה של תושבי עזה יאפשר לנו להחזיר הביתה את תושבי העוטף ואת תושבי גוש קטיף".