פילבר בבית המשפט המחוזי בירושלים, היום
(צילום: גיל יוחנן)

בבית המשפט המחוזי בירושלים המשיכה היום (שני) החקירה הנגדית של שלמה (מומו) פילבר, מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר שהיה מקורבו ואיש אמונו של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, שלפי כתב האישום נגד המעורבים בתיקי נתניהו הונחה לקדם את אישור עסקת בזק-יס שהייתה שווה הון לבעלים שאול אלוביץ', וביצע פעולות נוספות שהיטיבו עם החברה.
2 צפייה בגלריה
שלמה פילבר
שלמה פילבר
"לא הייתה כוונה פלילית:. שלמה פילבר
(צילום: אלכס קולומויסקי)
עד המדינה סיפר שהייתה לו גישה שונה בעבודה מול החברות השונות לעומת קודמו בתפקיד, וכי הוא ניסה לקדם הידברות ישירה דרך פגישות לא רשמיות גם בבתים פרטיים אף שלפי הפרקליטות הסתיר ערוץ חשאי עם בזק מהגורמים המקצועיים במשרד. סנגורם של שאול ואיריס אלוביץ', עורך הדין ז'ק חן, ניסה להראות שהציר החשאי בין פילבר לאנשי בזק נוצר ללא כוונה פלילית, אלא בתום לב.

הציר החשאי: "לא הייתה לי כוונה פלילית"

פילבר נשאל היום רבות לגבי חקירתו בתיק בזק ברשות לניירות ערך, אז רק נחשד ולא היה עד מדינה, ומתוך אותה חקירה צמח בהמשך תיק 4000.
"ניסיתי ללמוד את מערכת היחסים והאינטרסים המשותפים למשרד ולחברות... הידברות", אמר פילבר. חן שאל אם הבסיס שלו היה בשיטה של "להסתכל בלבן של העיניים לא רק של בזק, אלא גם לחברות אחרות", ופילבר השיב בחיוב: "בהחלט, כל השוק", אמר.
"הייתה תשומת לב מיוחדת לבזק ולהוט בגלל הגודל שלהן והחשיבות בשוק?", שאל הסנגור - ונענה בחיוב. עו"דד חן הציג לשופטים את הפגישות של פילבר עם ראשי חברות שונות, ופילבר הוסיף כי כך התנהל באופן שוטף. "זה סגנון הניהול שלי, לא הסתרתי שום דבר", טען.
לדבריו, זהו לב המחלוקת בינו לבין הפרקליטות בזמן החקירה ברשות לניירות ערך. "לא ראיתי בדבר הזה שום דבר פלילי, הפרקליטות הסתכלה על התהליך ורצתה להפוך אותו ל'הפרת אמונים'", אמר.
הסנגור פנה לפילבר ושאל: "אמרת שיכול להיות שטעית בהתנהלות, אבל הדבר היחיד שרצית מבזק זה תשתיות, נכון?", עד המדינה הסכים - וחן הציג את החלק בחקירה שבו פילבר אמר זאת לחוקר. "אני רק אומר שעשיתי את זה בתום לב מוחלט, מתוך כוונה טובה", אמר אז.

"מבקר המדינה עשה לי תרגיל"

בהמשך העדות סיפר פילבר על הרגע שהמשטרה הגיעה לפתח ביתו בשעה 06:00 בבוקר. "ברגע שדפקו לי על הדלת הבנתי שנגמר", שחזר עד המדינה. "הבנתי בשלב הזה שמרגע שגוף ממשלתי עושה חקירה ועוצר מנכ"ל משרד, המערכת לא יודעת לוותר. לא יגידו שאתה צודק ושהם טעו. ברגע שהטעות נעשתה והם פירשו לא נכון את מה שראו, היה ברור שהעניין נגמר, שלא אחזור לתפקיד".
הוא סיפר כי כשהשוטרים הגיעו לעצור אותו, הוא היה במחשב וכתב תגובה לדוח של מבקר המדינה. "ממה שאני יודע, אם יש חשש לחקירה פלילית, אסור למבקר המדינה לפרסם דוח", הסביר פילבר. "מבקר המדינה עשה לי תרגיל ופרסם את הדוח ביום שבו נעצרתי, אחר הצהריים. פרסם דוח - ואני פגשתי את כל המסמכים בחדר החקירות. ידעתי שאסור להשתמש בהם ושהיה שם תיאום מלא. הם העבירו חומרים במקביל".
הסנגור חן הציג הרצאה מצולמת של פילבר משנת 2015, שבה הכריז על ההתחייבות של בזק לפרוס סיב אופטי בתמורה לביטול ההפרדה המבנית והחלוקה בין בזק לחברות בת - מה שכאמור צפוי היה להיטיב מאוד עם החברה אך לא יצא לפועל.
2 צפייה בגלריה
שאול אלוביץ'
שאול אלוביץ'
שאול אלוביץ' בבית המשפט
(צילום: אלכס קולומויסקי)
עורך דינם של בני הזוג אלוביץ' ניסה להוכיח שביטול ההפרדה לא נכפה על פילבר כפי שטוענת הפרקליטות - אלא נעשה ביוזמתו. "ממש התרגשת בהרצאה, מבחינתך באת עם בשורה לשוק", אמר לו חן.
"נכון", השיב פילבר. "זו הייתה המדיניות שלי, ומבחינתי זו פסגה של הצלחה: השקעה בתשתיות של מיליארד דולר". עם זאת, עד המדינה אמר כי ההכרזה נעשתה בעקבות "פגישת התאנים והיין" עם נתניהו ואלוביץ'.
"המדיניות הזאת לא נכפתה עליך", חזר הסנגור. "קראת לה בחקירות 'הבייבי שלי'". פילבר הסכים איתו ואישר בקולו כי מדובר במתווה שהוא קידם.

"נתניהו אמר שלא מתכסחים עם בזק"

במהלך הדיון היום העיד פילבר גם על התקופה אחרי חתימת הסכם ניגוד העניינים ב-2016, שאסר על נתניהו לעסוק בענייני בזק. עו"ד חן הציג דברים שפילבר אמר בחקירתו במשטרה ולפיהם "הקשר עם ראש הממשלה נותק רק מבחינתי ברמת דיווחים וברמת הנחיות ב-2017, כשנודע על הפגישה לגבי הסכם ניגוד העניינים".
אחרי שחוקרת המשטרה ביקשה ממנו להתייחס ל-2016, השיב פילבר בחקירתו: "2016 והפנייה שלי ליועמ"ש. מאותו זמן הקפדתי הקפדה נחרצת לא לעדכן את ראש הממשלה". בדיון היום אמר פילבר: "בסוף עומד לי בראש השיחה הראשונה שעשיתי איתו (עם נתניהו. ג"מ), ממנו הבנתי את גבולות הגזרה שלא מתכסחים עם בזק. אמרתי שזה 'גם וגם' ו מורכב.
"עובדתית, מפברואר לא דיברתי איתו מילה וחצי מילה. מרגע שהנגבי נכנס לשר, נכנסתי לגיל לימון העוזר של מנדלבליט. אמרתי לו 'היית מעורב בניגוד העניינים של ראש הממשלה. לי יש משהו עם בזק, אני רוצה לדעת אם יש מגבלה להמשיך? כי נתניהו מינה אותי'. אחרי שבוע לימון אמר לי 'תמשיך כרגיל במשרד'. מבחינתי זה היה קליארנס (אישור)".
עו"ד חן המשיך: "לא הבנתי למה התעקשת לומר את זה עכשיו?", פילבר השיב: "אני אומר שכל מה שהצגת נכון, אבל יש גם את העדות במשטרה". חן: "אנחנו מכינים את התשתית שמה שפעלת מאמונה שלך - מורכבת, מקצועית כדי לקדם את ביטול ההפרדה הנגדית". פילבר: "אמרתי את זה, שגם וגם". השופט בר-עם העיר: "אותנו מעניין 'הגם'", פילבר ענה: "ככל שמישהו התכוון בכוונותיי הטהורות, הוא זיהם את שיקול הדעת שלי. אני לא יודע להעיד אם היה או לא היה עד היום".