סגן מנהיג חיזבאללה, נעים קאסם, דחה הערב (שלישי) את הדיווח בעיתון הבריטי "טלגרף" לפיו ארגון הטרור מאחסן בנמל התעופה בביירות מאגר נשק עצום שהוא מקבל מאיראן. הוא הגדיר את העיתון "עוין", וטען: "כלי תקשורת עוינים הוציאו חלק מהלבנונים מהמאורות שלהם. הם נתנו הצהרות כשהם לא יודעים דבר".
סיור השגרירים והעיתונאים בנמל התעופה בביירות, אתמול

לדברי קאסם, רואיינו אנשים שסיפקו "תשובה טבעית וידועה", כלשונו: "שיש לחיזבאללה נשק, וטבעי שיהנה מהמחסנים בקרב שיתרחש. בפועל, הם לא יודעים את תוכניות חיזבאללה". הוא הוסיף: "אהבתי שאחד הפרשנים, כשאמרו שאנחנו שמים טילי בורקאן בשדה, אמר שהבורקאן מיוצר כאן בלבנון - אז איך נייבא אותו מחו"ל ונשים אותו בשדה התעופה? זו קבוצה שלא מבינה שאם יהיה הפסד בלבנון הוא קודם כל יבוא אליהם - לפני שיבוא אלינו. אנחנו אימנו את עצמנו לשאת קורבנות ולהאמין בניצחון".
קאסם הוסיף בדברים שנשא באירוע בביירות כי ארגונו מתכוון להמשיך להילחם מול ישראל, כל עוד נמשכת הלחימה ברצועת עזה. "חזית התמיכה תימשך עד שתיעצר המלחמה בעזה. ישראל יכולה לעשות מה שהיא רוצה ואנחנו יכולים לעשות מה שאנחנו רוצים", הוא אמר.
3 צפייה בגלריה
נעים קאסם
נעים קאסם
נעים קאסם. לא עוצרים עד שתיגמר המלחמה בעזה
(צילום: REUTERS/Mohamed Azakir)
אתמול קיימו בלבנון סיור לשגרירים ועיתונאים בנמל התעופה בביירות, יממה לאחר החשיפה הדרמטית. כתבת הרשת הסעודית "אל-חדת'" סיפרה כי הסיור הופסק - לאחר שלעיתונאים נאסרה הכניסה למרכז המטען האווירי.
לסיור הגיעו שגרירי צרפת, האיחוד האירופי, מצרים, עיראק, איראן והודו - ואליהם התלוו שרים מממשלת לבנון, בהם שר ההסברה, שר התחבורה וגם מנהל נמל התעופה בביירות. שר ההסברה הלבנוני זיאד אל-מכארי טען לפני תחילת הסיור כי "נמל התעופה בביירות הוא מתקן ציבורי שנוגע לכל הלבנונים. הוא התמונה של לבנון. אנחנו בפתחו של הקיץ - וכוונות הכתבה בטלגרף ברורות מאוד". לדברי אל-מכארי, "לא יכול להיות שחיזבאללה מאחסן טילים במקום שאליו נכנסים שגרירים מהעולם. הכתבה הזו היא אבסורד, אבל אנחנו חוששים שהעניין הזה ישפיע לרעה על העונה ועל חיי הלבנונים. אני מאמין שזו לוחמה פסיכולוגית".
ממשלת לבנון המשיכה בינתיים לאיים בתביעה נגד ה"טלגרף". שר העבודה והתחבורה בלבנון, עלי חמיה אמר: "עברנו מהפרות אוויריות ישראליות ללוחמה פסיכולוגית באמצעות כתבות שקריות. נמל התעופה עומד בכל התקנים הבינלאומיים. מתקני המדינה, וגם השדה, פתוחים לביקור עבור על השגרירים. מה שקורה מעוות את תדמיתו של השדה. אנו שוקלים לנקוט בצעדים משפטיים".
3 צפייה בגלריה
ביירות לבנון סיור עיתונאים נמל תעופה רפיק אל חרירי
ביירות לבנון סיור עיתונאים נמל תעופה רפיק אל חרירי
המחסנים שהוצגו בסיור בנמל התעופה בביירות
(צילום: ANWAR AMRO / AFP)
3 צפייה בגלריה
ביירות לבנון סיור עיתונאים נמל תעופה רפיק אל חרירי
ביירות לבנון סיור עיתונאים נמל תעופה רפיק אל חרירי
(צילום: ANWAR AMRO / AFP)
שלשום, נזכיר, אמרו ל"טלגרף" גורמים בנמל התעופה על שם רפיק אל-חרירי בביירות כי חיזבאללה מקבל כלי נשק בטיסות מאיראן. המאגר, כך נכתב, כולל טילי פלק שבהם חיזבאללה השתמש לא פעם במהלך המלחמה, טילי קרקע-קרקע פתח 110 לטווח קצר, טילים בליסטיים וכן טילי M-600 לטווח שיכול להגיע גם ל-320 ק"מ. בנמל התעופה נמצאים לפי הדיווח גם טילי קורנט נגד טנקים, כמויות עצומות של רקטות בורקאן לטווח קצר שגרמו לנזק רב בעת ששוגרו לעבר הצפון, וכן חומר נפץ מסוג RDX - אבקה לבנה רעילה המוכרת כ-cyclonite.
נמל התעופה בביירות נמצא על חוף הים, וממוקם כשישה קילומטרים ממרכז הבירה הלבנונית. עובד בנמל התעופה סיפר ל"טלגרף" אתמול כי "קופסאות מסתוריות ענקיות מגיעות בטיסות ישירות מאיראן. זה סימן שהדברים הולכים להיות גרועים יותר. כשהן התחילו להגיע לנמל התעופה, אני וחבריי התחלנו לפחד, כי ידענו שמשהו מוזר קורה". העובד, שתואר כ"חושף שחיתויות", אמר כי הוא חושש שמתקפה על נמל התעופה או פיצוץ במקום עלולים לגרום לנזק משמעותי, והשווה פיצוץ אפשרי לזה שאירע בנמל ביירות באוגוסט 2020, ופגע גם בחלק ניכר ממרכז העיר: "ביירות תהיה מנותקת מהעולם, שלא לדבר על מספר הנפגעים והנזק. זה רק עניין של זמן עד שיקרה אסון גם בנמל התעופה".
אינפו אינפוגרפיקה מאגר הנשק בנמל התעופה בביירות
זו לא הפעם הראשונה שבה מוציאה לבנון כתבים ושגרירים לסיורים בביירות. ב-2018, בעקבות נאומו של ראש הממשלה בנימין נתניהו באו"ם, הביא שר החוץ הלבנוני דאז שגרירים זרים לאתר בביירות שבו, על-פי נתניהו, ניסה חיזבאללה לבנות תשתית להסבת טילי קרקע-קרקע לטילים מדויקים. שגריר רוסיה בלבנון, אלכסנדר זסביקין, אמר אז כי "הסיור של משרד החוץ הלבנוני משכנע אותנו, ומה שישראל טוענת - אינו נכון".