שר הביטחון גלנט בזירת הפיגוע
(צילום: עידו ארז)

מה שקרה בחווארה, החל ברצח האחים הלל ויגל יניב זכרונם לברכה, עבור לפרעות שעשו יהודים בפלסטינים תושבי העיירה וכלה בעלייה להתנחלות הלא-חוקית באביתר, מעיד על אובדן הרתעה של גורמי הביטחון ואכיפת החוק כלפי שני הצדדים.
הטרוריסטים הפלסטינים כבר אינם חוששים לבצע פיגועים לאור יום מפני שתהילת השהידים בטיקטוק גוברת על יצר והרצון לחיים שלהם. הזעם שלהם על הרשות הפלסטינית המושחתת והלא-מתפקדת והעימותים התכופים עם כוחות הביטחון הישראליים שוחקים גם הם את מעט ההרתעה שנשארה. יש להם נשק והשאר כמעט לא חשוב. זו הסיבה שגם האמצעים שעולים עכשיו על שולחן הממשלה הנוכחית לא יועילו - עונש מוות והריסת בתים רק מלהיטים את הרוחות במקום להרתיע ולהרגיע.
אולי גירוש משפחות יהיה אפקטיבי יותר להרתעת הפלסטינים אבל הוא יסבך אותנו בזירה הבינלאומית. זה כרוך בבעיות משפטיות לא פשוטות. אשר לפורעים היהודים - שם אפילו לא צריך לנחש מה שוחק את ההרתעה של כוחות אכיפת החוק כלפיהם. הפורעים היהודים מקבלים רוח גבית מהממשלה ומהכנסת ולכן הם מבינים שגם אם ייעצרו הם ישוחררו בלי משפט אם רק ישכילו לשתוק מספיק זמן בחקירתם.
זה היה כך עוד לפני שקמה ממשלת ימין על מלא-מלא, וביתר שאת עכשיו כשהשר בצלאל סמוטריץ' עושה "לייק" לדברי הסתה, ויו"ר הוועדה לביטחון הפנים ח"כ צביקה פוגל אומר במפורש שהצתת בתים ומכוניות בחווארה זה מה שהוא רוצה לראות ומה שיחזיר את ההרתעה. לידיעתך מר פוגל: רוב הסיכויים שההצתות בחווארה ישמשו תמריץ לפלסטינים להמשיך לפגע כדי לנקום, ואמצעי בידי הרשות הפלסטינית לנגח בו את ישראל בזירה הבינלאומית.
3 צפייה בגלריה
האחים הלל מנחם ז"ל ויגל יעקב ז"ל
האחים הלל מנחם ז"ל ויגל יעקב ז"ל
האחים שנרצחו הלל ויגל יניב
צריך להודות שאילו צה"ל, מג"ב והמשטרה היו פועלים במהירות ובנחרצות בחווארה מיד אחרי רצח האחים, אפשר היה למנוע את הפרעות בפלסטינים ואת תגובת הנגד של הכפריים הפלסטינים שהידרדרו לממדים של פוגרום אלים הדדי בשעות הערב. הכתובת הופיעה על קיר הפוסטים ברשתות החברתיות של המתנחלים זמן לא רב אחר הרצח של האחים. היה צריך להיות ברור למפקדים המנוסים בשטח שיגיעו מאות צעירים יהודים זועמים ומתוסכלים שינסו לפחות לבצע פעולות פשע שנאה אלימות.
במקרה כזה צריך ללמוד מהניסיון, ולצה"ל יש ניסיון עוד מימי ההתנתקות ב-2005. כדי להתמודד עם אירוע שיש לו ממד ביטחוני של מלחמה בטרור ואלימות אזרחית של הפרות סדר המוניות, צריך לעשות חלוקת כוחות ברורה בין הכוח שמטפל במרדף אחר המחבל הרוצח ומונע חיקוי והשפעה נוספים, לבין הכוח שצריך לשלוט בהמון היהודי המתפרע ולמנוע ממנו מלבצע את זממו.
3 צפייה בגלריה
מתנחלים הציתו אש בחווארה בעקבות הפיגוע
מתנחלים הציתו אש בחווארה בעקבות הפיגוע
פרעות בחווארה והשר גלנט בזירת הפיגוע
(צילום: אלכס קולומויסקי)
3 צפייה בגלריה
הרס בחווארה
הרס בחווארה
הרס בחווארה
(צילום: רויטרס )
אלוף במיל' גרשון הכהן היה מפקד האוגדה שאנשיה פינו את המתיישבים מחבל עזה, והוא אתגר הבוקר בצדק באולפן ynet את שיטת הפעולה הזו שמתחייבת גם כעת - הפרדה בין הכוח שצריך לטפל בהפרות סדר ולמנוע פוגרומים שמתבצעים בידי יהודים. הכוח הזה צריך להיות משמר הגבול, צה"ל צריך לטפל בטרור הפלסטיני. כל כך פשוט וחבל שלא נעשה.
אנחנו במרחק של כשלושה שבועות וחצי מהרמדאן. לכן, מתווסף עוד גורם נפיץ שיעצים את האלימות בשטחי יהודה ושומרון: המרכיב הדתי שלוע הגעש שלו נמצא על הר הבית בירושלים. זה הזמן שכוחות הביטחון ינקטו אמצעים כמו מעצרי מנע מנהליים של מסיתים ופורעים שפועלים על רקע דתי, כולל של אימאמים מועדים. אמצעי נוסף הוא הקטנה ככל האפשר של החיכוך בין יהודים וערבים בירושלים ובסביבתה וגם בצירי התנועה ביהודה ושומרון.
המחבל רצח את האחים מטווח אפס, פרעות קשות בחווארה
(צילום: שמוליק דודפור)

צה"ל נכנס כבר אתמול למצב של "ביטחון שוטף מוגבר" שבו יש נוכחות מוגברת במוקדי טרור וסגר נושם על שכם. לשם כך הביא צה"ל שלושה גדודים של חי"ר מורחב ביחידות עילית מהצנחנים ומגבעתי שיעילותם ומניעת טרור היא המקסימלית. עכשיו גם הממשלה צריכה לתרום לדיכוי האלימות בשטח בשני הצדדים באמצעות הימנעות מהסתה ופעולות כמו בנייה מחוץ להתנחלויות שמלהיטות את הרוחות אצל הפלסטינים ונותנות בידם כלי תעמולה נגדנו.
אין טעם למנות את כל מה שאפשר לעשות, אבל בשעה הזו שאנחנו בעצם כבר נמצאים בעיצומה של האינתיפאדה השלישית, הצו הראשון הוא להקטין חיכוך, לחזק את הרשות הפלסטינית ולזכור את הכלל היהודי כל כך: יפה שתיקה לחכמים.