אוקראינה הציעה לבעלות בריתה במערב לתקוף מפעלים לייצור כלי טיס בלתי מאוישים באיראן, בסוריה וגם ברוסיה. כך דיווח אמש (יום ד') ה"גרדיאן" הבריטי, על בסיס מסמך סודי שלדבריו הממשלה בקייב הגישה בחודש שעבר לבעלות בריתה. במסמך היא מבקשת גם טילים ארוכי-טווח על מנת שתוכל לערוך בעצמה מתקפות שכאלו, אם ארצות המערב יחששו להוציאן לפועל בעצמן. אף שלא ברור האם באוקראינה שוקלים את האפשרות הזו ברצינות, עצם העלאת הרעיון מעיד כנראה על החשש הרב בקייב מהברית המתהדקת בין איראן לרוסיה, ברית שמעוררת דאגה גם בישראל ובארה"ב.
3 צפייה בגלריה
 נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי
 נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי
זלנסקי ומל"ט מתוצרת איראנית שתועד בשמי אוקראינה. לא ברור עד כמה ההצעה רצינית
(צילום: Drew Angerer/gettyimages, AFP)
במסמך, שמתפרש על פני 47 עמודים, נכללים פרטים חדשים על המל"טים האיראניים המתאבדים מדגם "שאהד", שמשמשים את רוסיה במתקפות רבות על ערי אוקראינה. רק הבוקר דווח על עוד 44 מל"טים כאלו ששוגרו ליעדים ברחבי המדינה, ומתוכם יורטו לדברי קייב 34. איראן, כך לפי המסמך, מתקשה לעמוד בביקוש הגובר מצד רוסיה למל"טים הללו, ופעלה לגוון את הייצור שלהם עם מפעל בסוריה. כעת, כך נטען, עובר הייצור לרוסיה עצמה, באזור טטרסטן, אם כי איראן ממשיכה לספק את הרכיבים שמהם מורכבים כלי הטיס.
במסמך מוצע כאמור להוציא לפועל "מתקפות טילים על מפעלי הייצור של המל"טים הללו באיראן, סוריה כמו גם אתר ייצור פוטנציאלי ברוסיה". ההצעה צפויה להידחות לפי ההערכות על ידי המערב, ובמסמך כלולה הצעה נוספת: "הכתוב לעיל יכול להתבצע גם על ידי כוחות הביטחון האוקראיניים, אם השותפים יספקו את אמצעי ההשמדה הדרושים" – רמז לדרישתה של קייב לטילים ארוכי-טווח, כשלפי דיווח בשבוע שעבר ארה"ב צפויה לאשר העברה של טילים כאלו (עבור הקרבות באוקראינה עצמה).
3 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין עם נשיא איראן איברהים ראיסי ב טהרן
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין עם נשיא איראן איברהים ראיסי ב טהרן
נשיא רוסיה פוטין עם נשיא איראן ראיסי, ארכיון. ברית שמעוררת דאגה
(צילום: רויטרס)
לא ברור כאמור עד כמה רצינית אוקראינה בהצעה הזו, אבל רק לאחרונה דווח על פעולה חשאית של כוחותיה הרחק מעבר לאירופה, באפריקה: רשת CNN דיווחה בשבוע שעבר כי תחקיר שערכה מצביע על כך שכוחות אוקראיניים מיוחדים עמדו כנראה מאחורי סדרה של מתקפות כטב"מים ופעולה קרקעית בסודן. המתקפות הללו, כך לפי הדיווח, כוונו נגד מיליציית ה-RSF שנלחמת בצבא סודן כבר חודשים ארוכים, ומקושרת לפי הערכות לחברת שכירי החרב הצבאית "קבוצת וגנר".
בדיווח שלו, יצוין, ה"גרדיאן" התמקד בפרט אחר מהמסמך סודי: לפי אוקראינה המל"טים האיראניים כוללים רכיבים רבים מתוצרת מערבית, באופן שמעלה תהיות על הפיקוח עליהם. לפי המסמך, בשרידי הדגם "שאהד-131" שנפלו באוקראינה התגלו 52 רכיבים שמיוצרים במדינות מערביות, ובשרידי הדגם "שאהד-136" התגלו 57 רכיבים כאלו. במסמך מפורטים שמותיהן של חמש חברות אירופיות שמייצרות את אותם רכיבים, ומצוין בו כי החברות השונות ממוקמות בהולנד, גרמניה ופולין – אבל גם במדינות לא-אירופיות כגון ארה"ב, קנדה ויפן.
3 צפייה בגלריה
תוצאות המתקפה על אודסה
תוצאות המתקפה על אודסה
נזקי מתקפה רוסית קודמת באודסה. עוד 44 מל"טים שוגרו היום, 34 יורטו
(צילום: Odesa Regional Prosecutor's Office/via REUTERS)
ב"גרדיאן" מציינים כי במסמך לא מועלות טענות להתנהגות אסורה מצד אותן חברות, וכי הרכיבים מיובאים לאיראן דרך מדינות אחרות כגון טורקיה, הודו, קזחסטן, אוזבקיסטן, וייטנאם וקוסטה ריקה. יחד עם זאת, ברט גורת'יוס, חבר בפרלמנט של האיחוד האירופי שיושב בוועדה לענייני ביטחון, אמר לעיתון הבריטי כי ישנו היעדר תיאום בין שירותי המודיעין האירופיים בכל הנוגע לשימוש לא-ראוי בטכנולוגיות מערביות.
מתקפות המל"טים הרוסיות נמשכות כאמור, והבוקר דיווחה אוקראינה על אחת המתקפות הגדולות ביותר בשבועות האחרונים. לדבריה רוסיה שיגרה 44 מל"טים מדגם "שאהד" לאזורי מיקולאייב ואודסה שבדרום המדינה וקירובוהראד שבמרכז, ו-34 יורטו. אף שלא דווח על נפגעים, הרשויות ציינו כי כמה מהמל"טים פגעו ביעדיהם. לא נמסר מהם אותם יעדים.