בית המשפט המחוזי בירושלים קבע הערב (שלישי) כי ראש הממשלה בנימין נתניהו יעיד במשפטו החל מ-2 בדצמבר.
הדיון בבית המשפט, הבוקר

2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בבית המשפט
בנימין נתניהו בבית המשפט
נתניהו. גם המלחמה נלקחה בחשבון
(צילום: יואב דודקביץ)
"נקודת המוצא כי מדובר בתיק מורכב ורחב היקף באופן חריג", כתבו השופטים בנימוקיהם להחלטה. "בה בעת, קיים אינטרס ציבורי מהותי עליו עמדנו בהחלטות קודמות. אינטרס זה מתלכד גם עם אינטרס של מניעת עינוי דין. הבאנו בחשבון ויתור על עדים (של הפרקליטות), חילופי ייצוג ואת האפשרות להכין את ראש הממשלה לעדות במהלך המלחמה", כתבו.
השופטים קבעו שאין מקום להשהיית פרשת ההגנה לצורך מיצוי טענת הסנגורים ל"הגנה מן הצדק", שתארך חודשים רבים ויחליטו בה רק בהמשך.
לפני ההחלטה, הבוקר התקיים בבית המשפט דיון בבקשת סנגוריו של ראש הממשלה לדחות את תחילת פרשת ההגנה ועדותו במשפטו למרץ 2025. הפרקליטות הודיעה שהיא מתנגדת לדחייה כל כך ארוכה במתן עדותו של נתניהו, והבוקר אמר סנגורו של ראש הממשלה עו"ד עמית חדד: "זה קצת צורם לנו שבתגובת המדינה נכתב שביקשנו דחייה. לא ביקשנו שום דחייה, אמרנו מה לדעתנו המועד הנכון והמתאים. אפשר לא להסכים".
2 צפייה בגלריה
עמית חדד
עמית חדד
עו"ד עמית חדד
(צילום: עמית שאבי)
בתגובת הפרקליטות שנמסרה לבית המשפט בתחילת השבוע בעקבות בקשת סנגוריו של נתניהו, צוין בין היתר: "בפני בית המשפט הנכבד מונחת בקשה חריגה ביותר, שמשמעותה המעשית היא אחת: הקפאת המשפט הפלילי למשך שמונה חודשים".
הפרקליטות אמנם מתחה ביקורת חריפה על בקשת נתניהו לדחות את עדותו, אך בפועל הודיעה כי היא מסכימה לדחייה עד 1 בנובמבר, אחרי החגים. כלומר, ניתנת הסכמה לדחות אותה בכחודשיים - ובכך לאשר דחייה של המשפט בארבעה חודשים, שבחלקם היו יכולים להתקיים ימי עדות (באוקטובר ימי חג רבים).
בדיון הבוקר אמר סנגורו של נתניהו עו"ד חדד: "בתגובה של הפרקליטות נכנס גם קונטקסט פוליטי, זה צורם לנו הניסיון לבוא ולייצר יתרון בהליך לשיטתם. למה זה אמור לעניין אותם? לרמוז ולא לכתוב 'נבצרות' בעניינו זה לא ראוי, זו תגובה מאוד מאתגרת. היכולת שלנו לשבת עם ראש הממשלה, לשאול, להבין, לקבל פידבקים, הייתה מוגבלת. לא דחינו דיונים שביקשנו, בית המשפט נעתר".
עו"ד חדד הוסיף: "אני יוצא לחופש בפגרה, בחגי תשרי לא נעשה שום דבר שנכין פרשת הגנה. זו המשמעות המעשית, עם כל הכבוד אני לא חושב שזה מגיע לנו. יש פערי כוחות, לפרקליטות יש משאבים ואנחנו בכל התיק שלושה סנגורים, זה הכול. אנחנו באמת מעטים מול רבים, צריכים זמן.
"אני לא מבקש רחמים, נעשה את העבודה וננצח, אבל צריך לקחת בחשבון חילופי ייצוג בנסיבות שלא תלויות באף אחד, הלוואי שעו"ד בן צור היה ממשיך ואנחנו מבקשים זמן. לא ניתן לזמן שעובר זמן ריק, בזמן הזה נגיש בקשות את אישורי היועץ שתרצו, אולי עוד בקשות מקדמיות. נצטרך לבוא וללמוד את תיק 4000, לא מאפס, אבל בהחלט שאין לנו היכרות מעמיקה. ברוב הדיונים היינו מול עשרות אלפי פרוטוקולים, התביעה רוצה שנגיע לא מוכנים?".

"נתנו לו"ז סביר"

עו"ד יהודית תירוש, התובעת במשפט שבו מואשם ראש הממשלה נתניהו בשוחד, מרמה והפרת אמונים, אמרה בדיון הבוקר: "הם אומרים 'מה יצא לנו מזה', מה הם רוצים? אנחנו לא רוצים שאף אחד לא יבוא מוכן. כולנו שותפים לעניין החשיבות בקידום התיק, והאינטרס הציבורי לא משהו שיצא לנו כצד אלא לכולנו - לקידום ההליך כמה שיותר מהר. עם כל הכבוד, בדקנו הרבה מאוד תיקים כאלו, ולא הגענו לזמן כזה כמו שמבקש הנאשם".
תירוש אמרה עוד: "נתנו לוח זמנים סביר. בעבר ניתנו חודש או חודשיים, לא יותר. בתיק כזה האינטרס הציבורי מחייב את קידומו המהיר, אנחנו כבר לא שם, אבל כולנו רוצים לנסות לסיים. אפשר לייחד את אוגוסט גם לעבודה על התיק, ובספטמבר ואוקטובר יש חגים וגם ימי עבודה. אפשר לעבוד בחול המועד. עובדים לצורך חקירות נגדיות גם במהלך התיק.
"צוות ההגנה האיכותי כולל את עו"ד וולנרמן שהכין עם עו"ד בן צור את חקירת העד פילבר בתיק 4000 (והוא עדיין בתיק. ג"מ). כלומר, הוא נגע כמעט בכל ליבו של התיק. יש היכרות של צוות ההגנה עם התיק. הטענה לקישור פוליטי - אין פה כלום, אני כופרת בזה. יש פה נאשם, שאם עולים דברים אחרים בתיקים אחרים, אז חובתנו להביא את התייחסותו כמו כל נאשם. זה קשור לבקשת תום לב של נאשם וחוסר תום לב של נאשם".
עו"ד חדד אמר: "אמרנו שבעניין המלחמה אי-אפשר להתעלם ממנה, אני חושב שכבודכם גילו הבנה. אנחנו לא יכולים לגשת לעדים שרצו להעיד אותם בתביעה ולא יכולנו לגשת אליהם. בעניין רונאל פישר בית המשפט נתן שמונה חודשים לפרשת ההגנה (מדובר בתיק שמתנהל שנים ארוכות מאוד ותחת עיכובים גדולים. ג"מ). אנחנו לא מבקשים הקלה בתיק כי מדובר בראש הממשלה".