בעקבות סערת חוק הפטור מגיוס, וההשלכות שלה על בחורי הישיבות, המפלגות החרדיות מרגישות שהן כבר לא מצליחות לסייע לבוחרים שלהן. סיעת יהדות התורה העבירה היום (שלישי) מסר לראשי הקואליציה לפיו חבריה לא יגיעו להצבעות בנושא שינויים בתקציב או פריצות תקציב בוועדת הכספים ובמליאה עד שלא יוסדרו הכספים לרשתות החינוך הפרטיות של הציבור החרדי.
1 צפייה בגלריה
חוות הדעת קבעה: החינוך החרדי תוקצב יותר משהגיע לו
חוות הדעת קבעה: החינוך החרדי תוקצב יותר משהגיע לו
חוות הדעת קבעה: החינוך החרדי תוקצב יותר משהגיע לו
(צילום: shutterstock)
מערכת החינוך החרדית צפויה להיפתח מחר. בימים האחרונים היועץ המשפטי לאוצר אסי מסינג העביר חוות דעת הקובעת שרשתות החינוך המפלגתיות החרדיות תוקצבו במהלך השנים מעבר למה שהגיע להן ומעבר למה שתוקצב החינוך הממלכתי. עוד קובעת חוות הדעת כי לא ניתן יהיה להעביר בעתיד תוספות תקציב קואליציוניות לרשתות בלי שהחינוך הממלכתי יקבל תקצוב דומה.
בתוך כך, החשב הכללי באוצר הודיע על הפסקת פעילות החשבת מטעמו, שפעלה בתוך הרשתות לפיקוח על ניהול תקציב המדינה המועבר אליהן, ועל קיום תנאי קבלת התקציב כמו זכויות עובדי ההוראה במוסדות אלה ולימודי ליבה - מה שהיה התנאי להמשך תקצוב הרשתות מכספי המדינה.
בסיעות החרדיות מצפים בימים אלו גם להסדרת מעמדם של מורים וקבלת תוספות במתכונת הדומה לרפורמת "אופק חדש" בחינוך הממלכתי. במסגרת הכספים הקואליציוניים של תקציב 2024 יועדו 600 מיליון שקל לתוספות שכר למורים החרדים במסגרת החלת תוכנית "אופק חדש" ברשתות המפלגתיות החרדיות, החינוך העצמאי של אגודת ישראל ובני יוסף של ש"ס. זאת, בנוסף לתקצוב החריג שהן מקבלות על פי חוק יסודות התקצוב כאילו היו מוסדות ממלכתיים, למרות שמדובר בחינוך פרטי מפלגתי.
הקפאת התקציבים מגיעה אחרי צווי הגיוס שנשלחו לצעירים חרדים, בניגוד לעמדת המפלגות, ואחרי הוראת היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה להקפיא את התקצוב למעונות היום עבור ילדי אברכים החייבים בגיוס. הח"כים החרדים אמרו כי הם מצפים שראש הממשלה בנימין נתניהו יפעיל את כל כובד משקלו לטיפול בסוגיות הללו, והעבירו מסר לפיו האצבעות שלהם יפסיקו להיחשב כמובנות מאליהן.