3 צפייה בגלריה
ביבס וסמוטריץ'. "הרצון - לשמור על קופת המדינה, לא עבור התושבים"
ביבס וסמוטריץ'. "הרצון - לשמור על קופת המדינה, לא עבור התושבים"
ביבס וסמוטריץ'. "הרצון - לשמור על קופת המדינה, לא עבור התושבים"
(צילום: מוטי קמחי, הדר יואביאן)
מרכז השלטון המקומי כינס הבוקר (שני) ישיבת חירום לקראת אישור תקציב המדינה, והכריז על שביתה ביום חמישי הקרוב. זאת בעקבות הטענה כי משרד האוצר מתעלם מדרישותיו. גני עירייה ובתי ספר על יסודיים לא ייפתחו, כל משרדי העיריות והמועצות יהיו סגורים ולא תהיה קבלת קהל, לא יופעלו שירותי ניקיון ויוקפאו כל האישורים שהעיריות מספקות. ארגון המורים הודיע על הצטרפותו למחאה.
ההחלטה התקבלה עקב הכוונה לפגוע בתקציבי הרשויות ובסמכויות שלהן. ראש העיר מודיעין-מכבים-רעות ויו"ר השלטון המקומי, חיים ביבס, אמר כי "אנחנו מאוחדים ונחושים. אחרי חודשים של סחבת וחוסר מוכנות להקשיב, אי אפשר לעבור על הנושאים האלו לסדר היום, לכן אנחנו נוקטים בצעדי פעולה". בתי הספר העל יסודיים וגני עירייה שנמצאים תחת השלטון המקומי לא ייפתחו. הסייעות עובדות עירייה ולא יגיעו לגנים, כך שהם לא יוכלו להיפתח בלעדיהן. גם בתיכונים מורים שהם עובדי רשויות לא יגיעו, וכך גם המזכירות והשומרים.
באסיפת החירום הכללית שהתקיימה בהשתתפות 80 ראשי רשויות, הוחלט על שורת דרישות ממשרד האוצר ומראש הממשלה. חלקן הוגדרו קריטיות וכאלו המחייבות טיפול מיידי, בהן פתרון המשבר הלאומי של הסייעות בגני הילדים, מחסור בכיתות לימוד, הסכם שכר למורים בחינוך העל יסודי, הסעות תלמידים וחינוך מיוחד, ביטול "קרן הארנונה" במסווה של פתרון משבר הדיור לזוגות הצעירים, עדכון תקציב מענקי איזון, עדכון מענקי פיתוח, חיזוק מבנים והתחדשות עירונית וניהול ותחזוקת חופי הים.
3 צפייה בגלריה
גן ילדים, אילוסטרציה
גן ילדים, אילוסטרציה
סייעות, מורים מזכירות ושומרים לא יגיעו לעבודה
(צילום: shutterstock)
בשלטון המקומי הסבירו כי משרד האוצר מבקש להביא לאישור הממשלה בחוק ההסדרים את הקמת "קרן הארנונה" מכספי השלטון המקומי, שלכאורה אמורה לעודד בניית דירות למגורים. בשלטון המקומי טענו כי הקרן "משקפת את התמודדות משרד האוצר עם משברים לאומיים והרצון לשמור על קופת המדינה, לא עבור התושבים. מדובר בהצעה מקוממת והזויה שתכליתה אחת - הלאמת כספי התושבים המיועדים למתן שירותים מוניציפאליים, והטלת מיסים נוספים על התושבים".
עוד הסבירו כי "המדינה שולטת ביותר מ-90% מהקרקעות בישראל ויכולה לקדם פתרונות אמיתיים למשבר הדיור. במקום לטפל במשבר, קופת האוצר מתעשרת על גבם של הזוגות הצעירים. השנה האוצר הרוויח 37 מיליארד שקלים ובשנה שעברה 21 מיליארד שקלים והכסף לא הוחזר לטובתם".
3 צפייה בגלריה
רון חולדאי, חיים ביבס ושי חג'ג'
רון חולדאי, חיים ביבס ושי חג'ג'
חולדאי, ביבס וחג'ג'. "יש לנו שעת כושר וראוי להשתמש בה"
(צילום: יאיר שגיא )
שי חג'ג', יו"ר מרכז השלטון האזורי, אמר כי "כזרוע הביצועית של הממשלה, עלינו לקבל כלים כדי להעניק שירותים לתושבינו". לדבריו, "המועצות האזוריות מטפלות בנושאים ייחודיים כמו ניהול יישובים גדולים, שיקום תשתיות ביישובים הוותיק, עדכון תעריפים בחינוך הרגיל ובחינוך המיוחד, שלא עודכן מ-2012, קידום עבודה מועדפת בחינוך כדי להתמודד עם משבר כוח האדם בחינוך לגיל הרך ובנושא החקלאות, אנחנו קוראים לבטל את הרפורמה בחקלאות ולהתכנס לרפורמה חדשה ומוסכמת".
אלי ברדה, ראש העיר מגדל העמק ויו"ר האסיפה הכללית, ציין כי "תמיד אומרים לנו כמה אנחנו חשובים ואז לא סופרים אותנו ואת התושבים". לדבריו, "יש חוסר כבוד כלפינו, חוסר התחשבות. תמיד אנחנו נכנסים מתחת האלונקה, נדרשת פה הידברות. יש כאן הרבה מאוד ניסיון ואנחנו נצליח להגיע להסכמות באמצעות קונצנזוס. אנחנו יוצאים למאבק הזה מאוחדים ומנצחים".
ראש העיר בני ברק אברהם רובינשטיין אמר: "אנחנו העיר הכי צפופה בישראל והחמישית בעולם. בשנה הבאה נהיה העיר הרביעית בעולם. בגלל שאנחנו מאוזנים כלכלית ושואפים להיות רשות יציבה אנחנו מקבלים עונש. אנחנו מאוזנים אבל לא עשירים. אנחנו רוצים לתת יותר לילדים שלנו, זה לא בסדר שאנחנו צריכים לתת לעיר אחרת. זה לא נכון ולא צודק".
ראש העיר תל אביב ויו"ר פורום 15 הערים הגדולות, רון חולדאי, אמר: "אנחנו נתמוך בכל החלטה שתתקבל. אנחנו ראשי הערים, יש לנו כוח שאנחנו לא משתמשים בו מספיק. הגיע הזמן שנעמוד מול השלטון המרכזי ונגיד את דברינו. זה תלוי בנו. יש לנו שעת כושר וראוי להשתמש בה".