בישראל מסכימים לגבי אופי הפעולה ברפיח, שבה נותרו לדברי ראש הממשלה בנימין נתניהו ארבעה גדודי חמאס בלבד. כך פרסם אתמול (שני) דיוויד איגנשיוס, הפרשן הבכיר של "הוושינגטון פוסט". על פי הפרסום, התקיפה הרחבה שתוכננה תצומצם ותתמקד רק במעוז חמאס האחרון ברצועה, באופן שימנע ככל הניתן את הפגיעה באזרחים שטרם עזבו את העיר. לפיכך, מסביר הפרשן, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לא צפוי להתנגד לפעולה.
3 צפייה בגלריה
פלסטינים עוזבים את רפיח
פלסטינים עוזבים את רפיח
לפחות 800 אלף עזתים כבר התפנו מרפיח. נתניהו וביידן
(צילום: רויטרס / REUTERS / Mohammed Salem / Brendan SMIALOWSKI / AFP / EPA)
בתוך כך, גורמים רשמיים בארה"ב מאמינים כי לפחות 800 אלף עזתים התפנו מרפיח, מתוך כמיליון וחצי התושבים ששהו שם, לאחר הפעולה המצומצמת שהכוחות הישראליים כבר ביצעו בעיר. יש לציין בנוסף כי צה"ל פיזר כרוזים הקוראים לתושבים להתפנות לאזורים ההומניטריים.
איגנשיוס אף הוסיף לדווח על "היום שאחרי" ברצועה, וטען כי בישראל הסכימו על אסטרטגיה שתעצב את השלטון בעזה בתום המלחמה. לטענתו, מדובר בכוח ביטחון פלסטיני שיוקם ברצועה ויפוקח בין היתר על ידי מדיניות ערביות דוגמת מצרים - שכבר דחתה בעבר הצעה לניהול מעבר רפיח לצד ישראל - וסעודיה. עם זאת, הוא ציין כי נתניהו ובכירים נוספים בישראל מסרבים לאפשר לרשות הפלסטינית לקחת חלק בניהול, וכי הפרטים עצמם עדיין לא ברורים.
גם את הסכם הנורמליזציה המתגבש מול סעודיה מציין הפרשן בפרסומו, ומסביר כי לריאד תפקיד הכרחי בסיום הסכסוך המתמשך ברצועה. הדיווחים על ההסכמות לאחר ביקורו של היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן במזרח התיכון מתייחסים גם להקמתה של מדינה פלסטינית, מה שמרמז על כך שהסעודים "מתרככים" ומאותתים כי הם מוכנים לחתום על ההסכם.
3 צפייה בגלריה
תיעוד: כניסת כוחות צוות הקרב של חטיבה 401 למעבר רפיח בצידו העזתי
תיעוד: כניסת כוחות צוות הקרב של חטיבה 401 למעבר רפיח בצידו העזתי
כוחות צה"ל בצד העזתי של מעבר רפיח
(צילום: דובר צה"ל)
3 צפייה בגלריה
מוחמד בן סלמאן
מוחמד בן סלמאן
מוחמד בן סלמאן. הסכם עם סעודיה יקדם את סוף המלחמה?
(צילום: Evelyn Hockstein / POOL / AFP)
לסיכום מסביר איגנשיוס כי כל הפרטים ההכרחיים לסיום המלחמה באופן רשמי מופיעים בתוכנית האמריקנית, אך "על הנייר" בלבד. לדבריו, גורמים אמריקנים אף העריכו כי שיחות המשא ומתן להפסקת אש ושחרור חטופים עשויות להתחדש בשבוע הקרוב - אבל ייתכן כי ממשלתו של נתניהו תמנע גיבוש סופי של עסקה מול חמאס.
בנוסף, חשוב לזכור את בקשתו של התובע הכללי של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, קארים חאן, להוציא צווי מעצר נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט, מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר, ראש הלשכה המדינית של חמאס איסמעיל הנייה וראש הזרוע הצבאית של חמאס מוחמד דף. הבקשה, לפיה יואשמו נתניהו וגלנט בביצוע פשעי מלחמה בעזה, צפויה לערער את התוכנית ולהוות מכשול לסיום המלחמה.