מבין חברי קבינט ניהול המלחמה שהוקם אחרי טבח 7 באוקטובר, שר הביטחון יואב גלנט נהנה מהתמיכה הציבורית הרחבה ביותר בקרב ישראלים: 61% רואים את גלנט בחיוב. 51% רואים בחיוב את יו"ר המחנה הישראלי השר בני גנץ. רוב הישראלים, 58%, רואים את ראש הממשלה בנימין נתניהו באופן שלילי. מספר הישראלים שדעתם כלפי נתניהו שלילית הוא הגבוה ביותר מאז שנת 2013. כך עולה מסקר חדש שמפרסם היום (חמישי) מרכז המחקר האמריקני החשוב "פיו" (Pew Research Center).
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, יואב גלנט ובני גנץ
בנימין נתניהו, יואב גלנט ובני גנץ
רה"מ נתניהו והשרים גנץ וגלנט
(צילום: נעם ריבקין פנטון)
הסקר נערך בקרב מדגם מייצג של 1,001 ישראלים, והוא נערך פנים אל פנים בין 3 במרץ ל-4 באפריל השנה. הסקר בחן את עמדות הישראלים כלפי המלחמה נגד חמאס בעזה, כיצד היא מנוהלת, תפקידה של ארה"ב, ואת מי רוצים הישראלים שימשול בעזה אחרי המלחמה.
הסקר נערך בזמן השיחות להפסקת אש בתיווך מצרים וקטאר, ולפני שנשיא ארה"ב ג'ו ביידן הקשיח עמדות כלפי ישראל לנוכח מותם של שבעת עובדי "המטבח המרכזי העולמי" שנהרגו בעזה מאש צה"ל. הסקר נערך גם לפני הצהרת ביידן שארה"ב לא תספק לישראל נשק התקפי במקרה שבו ישראל תפלוש לרפיח, וגם לפני האולטימטום של גנץ לעזוב את קבינט ניהול המלחמה.
הסקר מצא כי שיעורי התמיכה בראש הממשלה נתניהו בצניחה חופשית, גם בקרב יהודים וגם בקרב ערבים. עם זאת, עדיין כמחצית מהיהודים הישראלים עדיין רואים את נתניהו בחיוב, בהשוואה ל-7% מהישראלים הערבים. גם התמיכה בנתניהו בקרב ישראלים שנוטים בדעותיהם לימין - ירדה: 69% מחזיקים בדעות חיוביות כלפי נתניהו, בהשוואה ל-85% בסקר דומה שנערך בשנה שעברה.

כיצד הישראלים רואים את המלחמה בין ישראל לחמאס?

שני שלישים מהישראלים משוכנעים שהמדינה תשיג את יעדיה במלחמה נגד חמאס: 27% חושבים שכנראה תשיג את היעדים ו-40% שבהחלט תשיג את היעדים. 19% סבורים שישראל תיכשל. 61% מהישראלים מודאגים מאוד מהתרחבות המלחמה למדינות אחרות באזור. 68% מאוד מודאגים מהתארכות המלחמה.
אין הסכמה ברורה בקרב הישראלים על עתיד השליטה בעזה. 40% מהישראלים - השיעור הגבוה ביותר - סבורים שישראל צריכה למשול בעזה אחרי המלחמה. רק 3% מערביי ישראל רוצים שישראל תמשול בעזה אחרי המלחמה, בזמן שמחצית מהיהודים הישראלים חושבים שהיא צריכה לעשות זאת. 37% מערביי ישראל היו רוצים שתושבי עזה יחליטו מי ימשול עליהם, בזמן שרק 8% מהיהודים מעדיפים שזאת תהיה התוצאה.
עוד עלה בסקר כי רק 9% מהישראלים רואים בחיוב את ראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן. רק 12% רואים בחיוב את המחבל מרוואן ברגותי שמרצה חמישה מאסרי עולם ועוד 40 שנה בכלא הישראלי. ברגותי פופולרי למדי בקרב ערביי ישראל: 58% מהם רואים אותו בחיוב, בזמן שרק 1% מהיהודים בישראל רואים אותו כך.
2 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ביידן
(צילום: AP Photo/Evan Vucci)
בסקר עלה כי 60% מהישראלים מסתייגים מהדרך שבה נשיא ארה"ב ביידן מטפל במלחמת ישראל-חמאס, בעוד 39% שבעי רצון. 41% חושבים שביידן מוצא את האיזון הנכון בין ישראל לפלסטינים. כרבע מהישראלים חושבים שביידן מעדיף את הישראלים (27%) או את הפלסטינים (25%) יותר מדי.
רוב גדול של הישראלים (57%) מביע אמון בביידן שיטפל בענייני העולם ול-77% יש ראייה חיובית על ארה"ב. עם זאת, מדד התמיכה של ביידן וגם של ארה"ב ירד בלפחות 10% לעומת השנה שעברה. רוב הישראלים (72%) רוצים שארה"ב תמלא תפקיד מרכזי בפתרון דיפלומטי של המלחמה.
כרבע מהישראלים (26%) חושבים שניתן למצוא דרך לישראל ולמדינה פלסטינית עצמאית להתקיים בשלום זו עם זו. חצי מהישראלים חושבים שזה לא אפשרי, בעוד 20% נוספים אומרים שזה תלוי. התחושה שדו-קיום בשלום אפשרי ירדה ב-9% מאז השנה שעברה וב-24% מאז שמרכז "פיו" החל לשאול את השאלה ב-2013.
יותר ממחצית מהישראלים (53%) אומרים שהם מרגישים אופטימיים בדרך כלל לגבי עתיד הביטחון הלאומי של ישראל, בערך כפול מהנתח שאומרים שהם מרגישים פסימיים (28%).
ערבים ויהודים ישראלים חלוקים בחדות בדעותיהם על המלחמה ועל ארה"ב. כמה מהמחלוקות הקשות ביותר כוללות את הסוגיות הבאות:
ערבים ישראלים נוטים פחות מישראלים יהודים לחשוב שישראל תצליח להשיג את מטרות המלחמה שלה (38% לעומת 76%), ומגלים פחות אופטימיות כשחושבים על עתיד ביטחון המדינה הלאומי (21% לעומת 63%).
לישראלים ערבים יש דעות הרבה פחות חיוביות על ארה"ב מאשר לישראלים יהודים (29% לעומת 90%), כמו גם פחות אמון בביידן (21% לעומת 66%). הם גם נוטים הרבה יותר לא להסכים על טיפולו של ביידן במלחמה (86% לעומת 53%), ולראות אותו כמי שמעדיף יותר מדי את הישראלים (86% לעומת 11%). בקרב הערבים, דירוג התמיכה בארה"ב נמצא בשפל של כל הזמנים, לאחר ירידה של 15% מאז 2023.

כך רואים בארה"ב את נתניהו

לאזרחים אמריקנים יש פחות אמון בראש הממשלה נתניהו מאשר שלישראלים יש אמון בנשיא ארה"ב ביידן: רק 30% מהמבוגרים בארה"ב מביעים אמון בנתניהו בזמן של-53% מהאמריקנים אין אמון בנתניהו. 15% מהאמריקנים בכלל לא שמעו על נתניהו. לעומת זאת, ל-57% מהישראלים הבוגרים יש אמון בביידן לעשות את הדבר הנכון בכל מה שנוגע לענייני העולם, כאשר ל-42% אין אמון בו.
עמדותיהם של האמריקנים כלפי נתניהו הפכו שליליות יותר בשנה האחרונה. שיעור האמריקנים שאין להם אמון שנתניהו יעשה את מה שנכון בנוגע לענייני העולם – עלה ב-11% מאז מרץ 2023 (42% אז ו-53%) היום. לדמוקרטים יש יותר דעות שליליות כלפי נתניהו מאשר רפובליקנים. שבעה מתוך 10 דמוקרטים (71%) אומרים שאין להם אמון בנתניהו, לעומת 56% בשנת 2023.
עמדותיהם של הישראלים כלפי ביידן הפכו שליליות יותר. 57% מהישראלים מביעים אמון בנשיא ארה"ב, לעומת 68% בשנה שעברה. שיעור הישראלים שאין להם אמון בביידן הכפיל את עצמו מ-9 ל-18%.
שיעור הישראלים שדעתם כלפי ארה"ב חיובית ירד: רוב הישראלים - 77% - ממשיכים לראות את ארה"ב בחיוב, 10% פחות מהשנה שעברה. זה שיעור התמיכה הישראלי בארה"ב הנמוך ביותר מאז 2011.
כיצד האמריקנים רואים את העם הישראלי? בסך הכול דעתם של האמריקנים כלפי הישראלים חיובית - אבל הרבה פחות רואים בחיוב את ממשלת ישראל. בסקר אחר שנערך בחודש פברואר, 64% מהאמריקנים החזיקו בדעות חיוביות כלפי העם הישראלי, בזמן ש-41% החזיקו בדעה חיובית כלפי ממשלת ישראל.
הסקר בחן גם את עמדותיהם של הישראלים כיצד צה"ל פועל נגד חמאס בעזה: 39% חושבים שצה"ל פועל בהיקף הנכון, 34% סבורים שצה"ל לא פועל מספיק, 19% סבורים שצה"ל הרחיק לכת.