סגירת רחוב אלנבי
(צילום: עידו ארז)

רחוב אלנבי בתל אביב נסגר לתנועת כלי רכב למשך ארבע שנים וחצי, החל מהבוקר (יום שישי), לטובת עבודות על הקו הסגול של הרכבת הקלה, שבסופן יהפוך המקטע למדרחוב. הצעד גורם לתסכול רב בקרב התושבים ובעלי העסקים באזור, החוששים מפגיעה בפרנסתם. "זו גזירת מוות לעסקים", אמר אושרי צרף, עובד בחנות בגדים ברחוב שבבעלות הוריו כבר 50 שנה, "אנשים לא יבואו ברגע שלא תהיה גישה לתחבורה ציבורית, אני חושב ש-90% מהעסקים פה יסגרו".
החסימות באלנבי, היום
(צילום: עידו ארז)

7 צפייה בגלריה
תחנת אליפלט, תל אביב
תחנת אליפלט, תל אביב
שלוש תחנות יוקמו ברחוב אלנבי שייחסם לארבע שנים וחצי. תחנת אליפלט, ת"א
(צילום: מוטי קמחי)
7 צפייה בגלריה
אלנבי
אלנבי
החסימה ברחוב אלנבי
(צילום: עידו ארז)
7 צפייה בגלריה
חסימות ברחוב אלנבי בתל אביב בעקבות תחילת העבודות על הקו הסגול של הרכבת הקלה
חסימות ברחוב אלנבי בתל אביב בעקבות תחילת העבודות על הקו הסגול של הרכבת הקלה
(צילום: עידו ארז)
7 צפייה בגלריה
חסימות ברחוב אלנבי בתל אביב בעקבות תחילת העבודות על הקו הסגול של הרכבת הקלה
חסימות ברחוב אלנבי בתל אביב בעקבות תחילת העבודות על הקו הסגול של הרכבת הקלה
(צילום: עידו ארז)
החסימה ברחוב תהיה בין שוק הכרמל לרחוב מונטיפיורי, ולפי התוכניות, מלבד העבודות על הקו, הצפוי להסיע כרבע מיליון איש ביממה, יחדשו ברחוב תשתיות ביוב, יניחו קווי חשמל מתחת לפני הקרקע ויטפלו במערכת המים לצד שדרוג הרחוב.
"הסגירה תקשה עלינו מאוד", הסביר צרף, "אף אחד לא מגיע לאלנבי ברכבים פרטיים, אלא אך ורק באוטובוסים ובתחבורה ציבורית. כבר חווינו לפני שנה ירידה במחזורים העסקיים שלנו בסדר גודל של 50-40%, בגלל הסטת התחבורה הציבורית מפה. אנחנו חושבים שאחרי הסגירה ההרמטית נחווה עוד ירידה קשה ומשמעותית".
לדבריו, "הפרויקט הזה גדול ושאפתני. ארבע שנים וחצי של סגירת ציר מרכזי כזה גדול זו גזירת מוות לעסקים. אם רוצים להקל על הסדר של התושבים ובעלי העסקים, כמו שהם טוענים ואומרים, אז למה לא נותנים פה 'פוש' עבודה ומסיימים את זה כמה שיותר מהר?".
7 צפייה בגלריה
בעלי עסקים באלנבי
בעלי עסקים באלנבי
"אף אחד לא מגיע לאלנבי ברכבים פרטיים". צרף
(צילום: טל שחר)
לצורך ניסיון לשמור על איכות החיים של התושבים והעסקים במקום, נת"ע פעלה בחודשים האחרונים לחידוש ושדרוג הרחובות הסמוכים שיהפכו לצירי תנועה חלופיים, בהם שדרות רוטשילד, רחוב המלך ג'ורג', שדרות בן ציון ורחוב בצלאל יפה. כחלק מהעבודות, התבצעו ריבוד וסלילת כבישים, הוספת רמזורים ונתיבי תחבורה ציבורית ושינויים במסלולי נסיעה לרכבים פרטיים. כמו כן, יתקיימו שינויים בכיווני הנסיעה, בנתיבי התחבורה הציבורית ובעצירות לפריקה וטעינה.
בעקבות העבודות, כ-30 קווי תחבורה ציבורית שעוברים היום באלנבי, בתדירות של מאה אוטובוסים בשעה, יוסטו לרחובות הסמוכים, ותחנות חדשות יוספו לקווים אלו. לאחר סיום הפרויקט, הרחוב יהפוך כאמור למדרחוב שאליו מכוניות פרטיות לא יוכלו להיכנס ויעברו בו רק קו הרכבת, אופניים בשבילים ייעודיים והולכי רגל.
7 צפייה בגלריה
בעלי עסקים באלנבי
בעלי עסקים באלנבי
"כולם חוששים מהמצב". בר
(צילום: טל שחר)
אמיר בר, המתגורר באלנבי כבר 23 שנה, אמר: "אני מכיר את כל בעלי העסקים פה, כולם חוששים מהמצב. הציר המרכזי של האוטובוסים מוריד פה עשרות אלפי אנשים ביום, ועכשיו זה הולך להיפסק. זה לדעתי המוטיב המרכזי המלחיץ את בעלי העסקים".
בר ציין את חששו מהפגיעה בנראות השכונה בעקבות הבנייה. "אני אישית גר פה, ומפחד מהחולדות", הסביר, "הם רוצים לעשות פה צנרת וביוב, כבר אתמול ניתקו לי את המים לשעתיים. גם התיירות נפגעת. אני רואה תיירים מתבאסים מהנוף של השיפוצים כשהם מגיעים לפה, אבל הם די מהר מתרגלים לנוף האורבני השבור".
7 צפייה בגלריה
אלנבי
אלנבי
"די מהר מתרגלים לנוף האורבני השבור". הודעה על חסימת הרחוב
(צילום: עידו ארז)
חנות הכריכים של אילן מרציאנו ממוקמת בברנר 2, ממש על הפינה של רחוב אלנבי. "כבר היום יש הרבה משאיות שלא עוצרות באלנבי, הן עוצרות בהתחלה של ברנר, בקצה השני של הרחוב", ציין בתסכול, "זה לא מאפשר ללקוחות שלנו לחנות, לעצור, שום דבר. עכשיו כשהם סוגרים את החלק הזה ויהיה לנו רק חלק קטן שיהיה פתוח כולם, אפילו אנשים ברגל לא יוכלו להיכנס".
הוא הוסיף: "התוכנית היא שיהיה פתוח ברגל, אבל הינה דוגמה מאתמול - אנחנו פתוחים עד 22:30, והם התחילו לחפור מולנו, איפה שאנשים יושבים על הספסלים עם הסנדוויץ'. זה עוד לא התחיל, וכבר אנשים לא יכולים לשבת איפה שהיו רגילים".
מנגד, יש מי שטוענים אחרת. אסף גינצבורג, מ"גינצבורג כלי נגינה", כתב בפוסט בחשבון הפייסבוק שלו שלא כך המצב: "באלנבי הכבישים סגורים כבר חצי שנה. ישנם חניונים ונתיבי תחבורה ברחובות הסמוכים, הרחוב ממשיך לעבוד כרגיל והעסקים עובדים".