שרים שהשתתפו אחר הצהריים (ראשון) בישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני תקפו את שר הביטחון יואב גלנט על כך שקרא להצביע מחדש על הנוכחות בציר פילדלפי, ולבטל את ההחלטה שהתקבלה ביום חמישי בלילה - שאליה התנגד. הישיבה התנהלה חצי יממה אחרי הפרסום על ששת החטופים שנרצחו בשבי, כשבחוץ מפגינים אלפים במחאה על אי ההגעה לעסקת חטופים.
השר גלנט ענה לשרים: "אני שומע את התדרוכים שאתם מוציאים עליי ועל הכניעה שלי. אני מציע לדוברים פה לעשות כמוני בנושא הטרור ואז לדבר. אני רק מזכיר לכם שאני דחפתי לתמרון ואמרתי שרק לחץ צבאי אפקטיבי. אבל בתוך כל הדבר שרוצים לפוצץ יש משהו שצריך להוציא בעדיפות - וזה החיים. אני מוכן לראות את כרטיס העבודה של כל אחד כאן בשולחן כשזה מגיע ללחימה בטרור. אל תלמדו אותי על ויתורים. לחמתי ושלחתי אנשים לביירות, לעזה ובלמדונות נוספות".
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, יואב גלנט ובני גנץ
בנימין נתניהו, יואב גלנט ובני גנץ
ארכיון. השר גלנט וראש הממשלה נתניהו
(צילום: נעם ריבקין פנטון)
על סוגיית ציר פילדלפי הוסיף גלנט: "נכבוש אותו תוך שעות, רק שיהיו לנו 30-20 חטופים חיים. אם נמשיך בכיוון הזה לא נעמוד במטרות המלחמה שהצבנו לעצמנו. ההחלטה ביום חמישי היא אילוץ מיותר והיא משנית לחיי החטופים. יש כאן ליקוי מאורות חמור בערכים עליהם חונכתי. ההחלטה שהתקבלה בקבינט הייתה בנוהל 'יש זמן'. אם אנחנו רוצים חטופים חיים - אין להם זמן".
ראש הממשלה בנימין נתניהו ענה לגלנט: "אני רוצה לשחרר את כל חטופינו לא פחות ממך. אני נפצעתי כדי לשחרר חטופים. אני מאמין שהדרך שאני מוביל, של עמידה איתנה ותקיפה, היא הדרך הנכונה. משהחלטנו החלטה סופר-צודקת, עכשיו נבוא ונבטל? צעד כזה יעביר מסר מסוכן לחמאס שרצח חטופינו משתלם. זה יוביל לדרישות לעוד ועוד ויתורים שיסכנו את ביטחון ישראל. נידרש לצאת מהפרימטר, לבצע נסיגה מוחלטת מהרצועה ולהחזיר את שלטון חמאס. לכן אני מתנגד לכך בכל תוקף. אמרתי כן לאמריקנים ב-27 במאי וב-16 באוגוסט. יש גמישויות במשא ומתן אבל לא על דבר עקרוני כמו ציר פילדלפי שהוא צינור החמצן של החמאס. מה שאתה מציע זה לסגת מפילדלפי, ויבריחו משם את החטופים לסיני ואז לאיראן. ארה"ב הסכימה, אז למה אתה מתנגד?".
האחראי על המאמץ המודיעיני של תחום השבויים והנעדרים, האלוף (מיל') ניצן אלון, תמך בשר הביטחון ואמר בדיון: "החטופים נמצאים בסכנת חיים מיידית. יש החמרה באיום על חייהם".
בסיום הישיבה לא הייתה הצבעה חוזרת על סוגיית ציר פילדלפי. במהלך הדיון אמר שר המשפטים יריב לוין: "ב-7 באוקטובר קרה לנו דבר נורא, אבל אסור לנו לוותר. חייבים סבלנות ונחישות כדי להמשיך במלחמה עד להשלמת כל מטרותיה. ראיתי את הדברים ששר הביטחון צייץ בטוויטר. כאזרח, לא הבנתי. גם אם קיבלנו בחמישי החלטה שהיא שגויה לשיטתך, אסור ליצור מציאות של משוואה 'נרצחים תמורת ויתורים'. לאן זה יוביל? מה זה יעשה למשא ומתן? לא צריך הרבה דמיון. איך אפשר להתנהל אם כל אחד יצייץ בטוויטר את דעותיו מהקבינט? כשהקבינט מקבל החלטה - מגלים לכידות ומתייצבים מאחוריה. ברור לכולנו שרצח החטופים מחייב תגובה חדה וברורה - בלי פשרות".
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הוסיף: "חמאס רוצה שניכנע. אי אפשר לקחת מדינה שלמה כבת ערובה. אם ניכנע לדרישות חמאס כפי שרוצה גלנט - הפסדנו את המלחמה".
שר החוץ ישראל כ"ץ: "צריך לגבות מהחמאס מחיר כבד במקום לתת ויתורים. אסור ליצור משוואה של 'רצח חטופים = ויתורים'. צריך לפעול אקטיבית כפי שעשינו בתימן, בביירות ועוד. תביאו תוכניות מבצעיות". השרה גילה גמליאל הוסיפה: "המציאות היא שזה לא ציר פילדלפי או חטופים. אי אפשר לעבור לסדר היום על הרצח הזה".
השר אלי כהן: "ההדלפות מהקבינט האחרון פוגעות במו"מ ובמלחמה. אסור לנו לקבל פה את ההתקפלות. אסור לוותר. צריך לשדר עוצמה ונחישות. אם נתקפל, המשוואה היא שרוצחים חטופים ואנחנו מוותרים". השר רון דרמר: "טעות קשה לשנות את ההחלטה מיום חמישי. אפילו לדבר על זה זה אסון שיתמרץ רצח. צריך לגבות מהם מחיר קשה מאוד. פילדלפי זה לא עניין מבצעי, זה עניין אסטרטגי. לצאת ולחזור יהיה מאוד קשה עם מחירים שאתם - מערכת הביטחון - צריכים להציג אותם".
גלנט השיב למשתתפים: "מדברים על מספרים קטנים והולכים. יצירת התנאים לשחרור אומרת שהם צריכים לוותר על משהו וגם אנחנו צריכים לוותר על משהו". סמוטריץ' ענה לו: "חייבים שהם ישלמו מחיר. לקחת שטח מהרצועה על כל חטוף שנרצח".
2 צפייה בגלריה
מימין למעלה: הרש גולדברג-פולין, עדן ירושלמי, אורי דנינו. מימין למטה: אלמוג סרסוסי, כרמל גת, אלכס לובנוב
מימין למעלה: הרש גולדברג-פולין, עדן ירושלמי, אורי דנינו. מימין למטה: אלמוג סרסוסי, כרמל גת, אלכס לובנוב
מימין למעלה: הרש גולדברג-פולין, עדן ירושלמי, אורי דנינו. מימין למטה: אלמוג סרסוסי, כרמל גת, אלכס לובנוב
(צילום: באדיבות משפחת גולדברג-פולין)
גלנט, נזכיר, כתב היום בציוץ ברשת X: "הקבינט המדיני-ביטחוני חייב להתכנס באופן מיידי ולהפוך את ההחלטה שהתקבלה ביום חמישי. זה מאוחר עבור החטופים שנרצחו בדם קר. חייבים להשיב הביתה את החטופים שנותרו בשבי החמאס. מדינת ישראל תבוא חשבון עם כל ראשי ומרצחי החמאס, עד האחרון שבהם".
בלילה שבין חמישי לשישי הצביע הקבינט, בהובלת נתניהו, בעד השארת כוחות צה"ל בציר פילדלפי במסגרת עסקה אפשרית. גלנט היה היחיד שהצביע נגד. לפי גורמים שנכחו בדיון, מפות ההישארות של כוחות צה"ל בציר שורטטו על ידי הצבא, ואומצו על ידי ארה"ב כחלק ממתווה החזרת החטופים. בתגובה טען מטה המשפחות להחזרת החטופים כי נתניהו "לא מחמיץ אף הזדמנות כדי לוודא שלא תהיה עסקה. אין יום שבו הוא לא פועל באופן ממשי כדי לסכן את שובם של כל החטופים הביתה".
כשתי יממות לאחר מכן הושבו לישראל גופותיהם של שישה - הרש גולדברג-פולין, עדן ירושלמי, אורי דנינו, אלמוג סרוסי, כרמל גת ואלכס לובנוב - וההערכה היא שהם נרצחו ב-48 השעות קודם לכן.
במקביל קבע הקבינט שישראל תשמור כמדיניות על גופות מחבלים לצורכי שבויים ונעדרים, ואישר המשך החזקת שבע גופות, כולל של ווליד דקה. הגורמים המשפטיים סברו שיש בעייתיות בהחלטה, וגורמי הביטחון היו חלוקים. נתניהו וגלנט לא התנגדו וההחלטה אושרה.