צה"ל התיר לפרסם בצהריים (רביעי) את שמותיהם של שני לוחמי המילואים שנהרגו בהתרסקות מסוק הינשוף בציר פילדלפי: רס"ם במיל' דניאל אלוש (37) מתל אביב-יפו, ורסם במיל' תום איש-שלום (38) מנס הרים. השניים היו לוחמים ביחידת החילוץ 669.
3 צפייה בגלריה
דניאל אלוש ז"ל, תום איש-שלום ז"ל
דניאל אלוש ז"ל, תום איש-שלום ז"ל
דניאל אלוש ותום איש-שלום ז"ל
ד"ר עמית פרנקל, רופא בכיר בסורוקה
(צילום: הרצל יוסף)

תום, שנולד בקיבוץ חניתה, התגורר במשך כמה שנים בעין גדי. בקהילת הקיבוץ מסרו את תנחומיהם למשפחתו. תום הותיר אחריו אישה, כרמית, ושלושה ילדים - יותם (13) והתאומות מיה וגאיה (11). הוא העביר גיבושים ב-669, אך לאחר טבח 7 באוקטובר התנדב בחזרה לפעילות מבצעית. ביישוב שבו התגורר תום, נס הרים שבהרי ירושלים, אמרו כי "תום וכרמית בחרו לגור כאן. היה להם חשוב לגור ביישוב מעורב, דתי-חילוני, כמסר של חיבור ואחדות. הוא היה חבר אמיתי, שתמיד שמח להושיט יד ולעזור, לתת ולתרום. הכול עם חיוך, טוב לב והמון שמחת חיים. תום אהב את הים, לצלול, לשוט ולחתור בקיאק, אהב לטייל ברחבי ארץ ישראל". גם בקיבוץ חניתה ספדו: "אביו של תום, שי, היה לוחם סיירת מטכ"ל ונפטר לפני שנה בדיוק. תום עצמו הספיק לשרת בכיתת הכוננות של חניתה בתחילת המלחמה. יהי זכרו ברוך".
דניאל הותיר אחריו אישה, קים רכס, ושני ילדים, טומי בן ה-5 וניקו, בן שנה וארבעה חודשים. קים היא מאמנת כושר מוכרת מתל אביב שהשתתפה בעונה הראשונה של התוכנית "נינג׳ה ישראל". הדר סגל, חברו של דניאל, ספד לו בפוסט בפייסבוק: ״דניאל, חבר לכיתה ולשכבה בתיכון אליאנס ברמת אביב, היה אדם מדהים וגיבור אמיתי. בעל חיוך כובש ואהוב על כולם. הלב כואב ושבור על נפילתו הלילה באסון המסוק ברפיח. אזכור אותו לעד״. חברה נוספת, נרקיס אלון, ספדה: ״הותר לפרסום שהמלאך דמות אדם הזה בשם דניאל אלוש נפל בהתרסקות המסוק הלילה. גם ברגעיך האחרונים כל מה שעשית זה לסייע לאנשים אחרים. אנחנו מרוסקים, אח יקר שלנו, ונאהב אותך עד יומינו האחרון״.
זירת תאונת המסוק

3 צפייה בגלריה
דניאל אלוש ז"ל ושני ילדיו
דניאל אלוש ז"ל ושני ילדיו
דניאל אלוש ז"ל ושני ילדיו
אלעד דיין, חברם לצוות, ספד:״אנחנו עכשיו בדרך ללוויה של תום, של אלוש תהיה מחר. הצוות שלנו הוא סופר ותיק, לפני ארבע שנים יצאנו מפעילות מבצעית ועברנו לגיבושים, להדרכות, סיימנו את החלק הזה בחיינו. קצת אחרי שהתחילה המלחמה פנו אלינו מהיחידה שצריך ואם מתאים שנחזור לפלגה המבצעית, אלוש ותום התנדבו. אנחנו בערך 15 בצוות שחזרנו. שניהם הגיעו מתוך רצון ענק, תום עצמאי ועובד בנדל"ן, אבל הם עצרו הכל ונכנסו לסבב כוננויות. אלוש גדל איתי בתל אביב. הוא בחור שאם הייתה לי אחות הייתי מכיר ביניהם, חתיך הורס עם הלב הכי טוב שאני מכיר. כל מה שמבקשים ממנו, בכל שעה ובכל זמן הוא יהיה שם. פשוט בחור נדיר.
"אלוש עבד בחברת הייטק שעוזרת לגופי חקירה לעשות סריקות של מידע גלוי ברשת. תום הוא איש טבע, איש אדמה. עשה שנת שירות והכיר שם את אשתו. הוא הקים את העסק שלו ב-10 אצבעות, יזמות נדלן בארה"ב, כל העסק מושקע אצלו. אבל הוא נשאר צנוע, עם חולצה גזורה. אלוש הוא המרכז החברתי של הצוות שלנו ל״ד, גם של כל האזור סביבו. אי-אפשר ללכת איתו ברחוב, הוא כאילו רץ לנשיאות. הוא לוחץ ידיים, מנשק תינוקות. קשה להסתובב איתו בתל אביב מרוב שהוא מכיר את כולם ומחבק את כולם. הוא הלב והסנטר החברתי של הצוות. תום השיג את כולנו בכמה שלבים, הוא התחתן מוקדם, הביא ילדים מוקדם, אז הוא היה האבא של הצוות. נותן המלצות על טיולים, מכיר כל נחל בארץ וכל חיה. יועץ הסיירות שלנו".
ח"כ חילי טרופר (המחנה הממלכתי), תושב נס הרים, ספד לשניים: "נשבר הלב על תום ודניאל. תום הוא שכן וחבר מהמושב, איש משפחה אוהב ואהוב. הוא היה אדם שקט וצנוע, אוהב ים וטיולים בארץ, מתנדב תמיד. גם למילואים המבצעיים הוא התנדב לחזור למרות שכבר עבר תפקיד. כזה הוא היה. קשה לעכל שלא ייראה יותר ברחובות המושב, בתפילה בבית הכנסת. תום, דניאל וחבריהם לצוותי החילוץ הם מגיבוריה הגדולים של המלחמה. פניהם תמיד מוסתרים וזהותם חסויה. כך, בצללים, פעלו גם תום ודניאל עד אשר נפלו אמש. רק אחרי מותם נחשף עם ישראל לפניהם – פניה הטובות של הארץ".
ח״כ מירב בן ארי (יש עתיד), שכנתו וחברתו של דניאל, ספדה: ״אלוש, אלוש היקר והאהוב שלנו. הסטודנט שלי, ושנים אחר כך חבר ושכן, בעלה של קימי ואבא של ניקו וטומי. אתה לא מלח הארץ, אתה מלח גס, עם חיוך תמידי, אור בעיניים, אבא מושלם ובן זוג לתפארת. אני רואה את השם והתמונה שלך ולא מאמינה. כולנו עצובים, המומים. תנחומיי הכנים גם למשפחת איש-שלום, איחולי החלמה לפצועים. עצוב״.
3 צפייה בגלריה
זירת תאונת המסוק ברצועה
זירת תאונת המסוק ברצועה
זירת תאונת המסוק ברצועה
מפקד חיל האוויר מגיע לסורוקה לאחר תאונת המסוק

לפי צה"ל, באירוע נפצעו באורח קשה טייסת, טייס במילואים ומכונאי מוטס בטייסת "ציפורי המדבר" (123), רופא במילואים ולוחם במילואים מ-669. כמו כן, נפצעו באורח בינוני, רופא לוחם במילואים ב-669, ומכונאי מוטס במילואים בטייסת ציפורי המדבר.
חקירה ראשונית העלתה כי המסוק נפל לא מירי אויב, אלא עקב תקלה טכנית או טעות אנוש. מסוק הינשוף הגיע בשעה 00:32 עם צוותים מיחידה 669 למגנן הכוחות שבמרכזו מנחת כדי לפנות את לוחם ההנדסה שפעל באזור הציר תחת חטיבת גבעתי. במהלך האחרון של הנחיתה, רגעים לפני שהמסוק היה אמור לגעת בקרקע, המסוק פגע בקרקע והתרסק. כל שמונת אנשי הצוות של המסוק נפגעו, ואלוש ואיש-שלום נהרגו.
כלל הנפגעים פונו מהזירה במבצע מיוחד, קרקעי ומוסק, לבית החולים סורוקה בבאר שבע עד לשעה 2:00 בלילה. ארבעה מסוקים נוספים של חיל האוויר השתתפו בפינוי. מפקד חיל האוויר אלוף תומר בר הנחה על ועדת חקירה לבירור נסיבות התרסקות המסוק. חברי הוועדה כבר הגיעו לפנות בוקר לזירה שבין רפיח לפילדלפי כדי לאסוף ממצאים ראשונים מהמסוק שנפגע ויצא מכלל שימוש, אך לא נשרף.
קרוביו של מכונאי מוטס שנמנה עם הנפגעים באסון סיפרו בצהריים ל-ynet בבית החולים סורוקה בבאר שבע כי הוא זוכר את כל האירוע. "הוא שמע בקשר את הטייסים שזה עומד לקרות, הכול קרה תוך שניות. הוא החזיק ידיים עם המכונאי המוטס השני", אמרו קרוביו של המכונאי שספג פציעות של שברים בכל חלקי גופו.
יאיר קראוס השתתף בהכנת הכתבה