פרופ' רבי באולפן ynet: "רואים את המבוא לעימות הבלתי נמנע בעתיד"
(צילום: סטס קופולו)

אחרי ירי הרקטות בסוף השבוע מלבנון לישראל, מסר הבוקר (יום ראשון) מקור דיפלומטי מערבי לעיתון "א-שרק אל-אווסט" כי מדובר היה בניסיון של חיזבאללה לבחון את כוונותיה של ממשלת ישראל החדשה בראשות נפתלי בנט, זאת לאחר שניהלה "מלחמה פסיכולוגית" נגד הארגון שכללה תרגילים צבאיים בצפון. בנט עצמו המריץ הבוקר את מתנגדי חיזבאללה בלבנון. הוא אמר בפתח ישיבת הממשלה השבועית: "בגזרה הלבנונית יש התעוררות חשובה מאוד של אזרחים רבים במדינה נגד חיזבאללה והמעורבות האיראנית במדינה".
תיעוד שיגור רקטות חיזבאללה לעבר ישראל מדרום לבנון

באמצעות הירי לעבר ישראל, נאמר, חיזבאללה בחן את בנט במטרה לראות האם יש לו כוונות לשוב לכללי העימות שקבעה ישראל לפני מלחמת לבנון השנייה, וכדי לברר האם איומיו רציניים או שמא הוא רק מנסה להפחיד את הארגון באמצעות אותם תרגילים.
לפי המקור, בישראל ובחיזבאללה העבירו מסרים ליוניפי"ל שהם אינם מעוניינים בשינוי כללי העימות, וזאת לאחר לחצים שארה"ב וצרפת הפעילו על שני הצדדים. הלחצים הופעלו גם על ממשלת לבנון, שכן עימות בדרום יגביר את הסיכוי לקריסת המדינה, צעד שארה"ב וצרפת מנסות למנוע.
בנוסף, ארה"ב הפעילה לחץ על ראש הממשלה נפתלי בנט שלא ישנה את כללי העימות עם חיזבאללה לפני חידוש שיחות הגרעין בווינה בחודש ספטמבר הקרוב, דבר שעלול לתת לאיראן תירוץ לסגת מהמשא ומתן.
3 צפייה בגלריה
נפתלי בנט חסן נסראללה
נפתלי בנט חסן נסראללה
נסראללה ביקש לברר האם איומי בנט רציניים
(צילום: מארק ישראל סלם)
ליעד אוסמו משוחח עם אולפן ynet
(צילום: סטס קופולו)

ראש הממשלה בנט התייחס כאמור הבוקר בפתח ישיבת הממשלה לסוגיה ואמר: "בגזרה הלבנונית יש התעוררות חשובה מאוד של אזרחים רבים במדינה נגד חיזבאללה והמעורבות האיראנית במדינה, שבתוך המשבר הכלכלי-פוליטי החמור שם איראן וחיזבאללה מסבכים את אזרחי לבנון גם בחזית מול ישראל.
"מדינת לבנון וצבא לבנון צריכים לקחת אחריות על מה שקורה בחצר האחורית שלהם. גם במקרה הזה פחות חשוב לנו אם זה ארגון פלסטיני או סוררים עצמאיים. מדינת ישראל לא תקבל ירי לשטחה".
נפתלי בנט מדבר על המתיחות עם איראן ולבנון לאחר ירי הרקטות
(צילום: משה מזרחי)

בנוגע למתקפה בסוף החודש שעבר נגד מכלית הנפט "מרסר סטריט", שהופעלה על ידי חברה בבעלות ישראלית, אמר ראש הממשלה בנט: "שמחתי לראות שארה"ב הוציאה דו"ח שמפרט את הממצאים שקושרים את איראן בצורה חד-משמעית לתקיפת הספינה. איראן היא שביצעה את פעולת הטרור הימי והיא עדיין מנסה לברוח מזה בפחדנות. אני מברך על הודעת מדינות ה-G-7 שגינו את התקיפה והפנו אצבע מאשימה כלפי איראן.
"המבחן עובר למעשים ולא רק הצהרות. באיראן הושבע לפני מספר ימים נשיא חדש, ראיסי, 'התליין מטהרן', שהוא אדם אכזרי וקיצוני אפילו במונחי המשטר האיראני. אנחנו רואים עלייה בתוקפנות האיראנית בכל נקודה במזרח התיכון, ביבשה, באוויר ובים. הלא איראן הפילה מטוס אזרחי ותקפה ספינה אזרחית תוך הרג אזרחים ממגוון מדינות ברחבי העולם.
"המשטר האיראני מפעיל טרור על נתיבי התחבורה הבינלאומיים, איראן מהווה סכנה ברורה ליציבות האזור ולשלום העולם ואסור שהעולם ישלים עם זה. האיראנים צריכים להבין שאי אפשר להמשיך להשתולל בלי לשאת במחיר".
3 צפייה בגלריה
נפתלי בנט יאיר לפיד
נפתלי בנט יאיר לפיד
ראש הממשלה בנט ושר החוץ לפיד בישיבת הממשלה
(צילום: אוהד צויגנברג)

נסראללה אחרי המטח לצפון: נגיב על כל תקיפה אווירית

אמש, בנאום שנקבע מראש לרגל ציון יום השנה למלחמת לבנון השנייה, אמר מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה כי האירועים בימים האחרונים הם התפתחות מסוכנת שלא הייתה כבר 15 שנה. הוא הזהיר: "אם התקיפות האוויריות יימשכו, הן יזכו לתגובות בצפון פלסטין הכבושה. התגובה שלנו תהיה בגליל ובגולן הכבוש. תמיד אמרנו שאנחנו לא מחפשים מלחמה ולא רוצים מלחמה, אך אנחנו מוכנים. אנחנו לא חוששים מפניה, מחכים לה בכל יום וגם ננצח בה אינשאללה. הטיפשות הגדולה ביותר של האויב תהיה אם יחליט לצאת למלחמה".
מטח הרקטות שלשום מדרום לבנון לאזור הר דב, סמוך למשולש הגבולות עם לבנון וסוריה, היה חריג ביותר בעקבות לקיחת האחריות המהירה של חיזבאללה עליו – שיגור ראשון של ארגון הטרור השיעי לעבר ישראל מאז תום מלחמת לבנון השנייה.
מנהיג ארגון הטרור ציין כי "לאט לאט, אירוע אחרי אירוע, ישראל מנסה להשיב את המצב למה שהיה בעבר. מה שקרה לפני כמה ימים הוא חמור מאוד. בערב יום חמישי נורו רקטות לעבר קריית שמונה וישראל הגיבה בירי ארטילרי. לא התערבנו ונתנו לכוחות האחראים לטפל בעניין. עם זאת, לקראת חצות ישראל תקפה אווירית בלבנון. התושבים באזור חשו פחד גדול. ישראל הודיעה שתקפה שטחים פתוחים, וגם אנחנו השתמשנו באותו המונח. לא היה מנוס מקבלת החלטה, לפעול ולהגיב בהתאם".
3 צפייה בגלריה
תיעוד שיגור רקטות חיזבאללה לעבר ישראל מדרום לבנון
תיעוד שיגור רקטות חיזבאללה לעבר ישראל מדרום לבנון
שיגור הרקטות מלבנון

"רואים את המבוא לעימות הבלתי נמנע בעתיד"

פרופ' עוזי רבי, ראש מרכז משה דיין ללימודי המזרח התיכון ואפריקה באוניברסיטת תל אביב, אמר הבוקר בריאיון לאולפן ynet כי "לבנון איננה עוד אותה מדינה שהכרנו. זו מדינה שבעצם כל הבלמים נשחקו בה, היא עוברת תהליך של קריסה והיא הופכת להיות יותר מאי פעם 'פרצה קוראת לגנב'. המציאות במזרח התיכון היא מציאות שבה חלק מהמדינות הערביות הן כאלה, ויש שחקן מאוד מרכזי שמנסה בעצם לאחד את הקצוות, לנצל את התמונה הזאת - וזו איראן; לכן לדעתי השורה התחתונה ממה שאנחנו רואים כאן זה שמישהו מעביר הילוך, ואין ספק שאיראן וחיזבאללה מנסות לנצל את תמונת המצב הזאת".
הוא הוסיף כי לדעתו, "אנחנו רואים כאן את המבוא לעימות הבלתי נמנע שיהיה כאן בעתיד. בינתיים יש לישראל ממשלה החדשה, שזה גם מאוד מעניין את איראן, מאיזה חומרים היא מורכבת, והיא עושה לה איזשהו מבחן חניכה".
"אני בהחלט חושב שישראל נמצאת בדילמה", אמר פרופ' רבי. "היא לא רוצה להיכנס לעימות כולל. עם זאת, היא חייבת להותיר את החותם שלה ואת הרישום שלה בסדרה של פעולות שמבטאות הבנה שלבנון זה עסק אחר עכשיו, ולייצר איזושהי הרתעה - כמה שהמילה הזאת נשמעת כבר קלישאה - כדי להחדיר בינה בקודקודם של אלה, לא לעשות את מה שהם מנסים לעשות. זה מבחן. אם הטפטופים יימשכו ואין מי שיעצור אותם - אנחנו נראה כאן בעצם מודל בהגדלה של עוטף עזה".
לדברי פרופ' רבי, "וצריך לזכור את הקונטקסט האזורי: לאיראן יש כאן עניין להבעיר אזורים שבלאו הכי עוברים תהליך של קריסה, משום שכל המדיניות הזאת יוצרת בעצם תמונה כאוטית שמצד אחד נותנת לישראל מחשבה שנייה אם אפשר ללכת על איראן. ארה"ב ובריטניה - שכמו שאנחנו שומעים מכינות איזשהו אירוע תגובה למה שקרה במפרץ הפרסי - יחשבו עוד פעם; אולי ארה"ב תגיע בסוף למסקנה שכדאי לסגור הסכם גרעין בנתונים טובים, ולכן צריך לחשוב מה המנוע המחולל כאן. צריך לחשוב בשום שכל,איך להפעיל מדיניות נכונה שהיא מספיק חודרנית, מספיק עמוקה אבל כזו שלא מדרדרת את הדברים, וזה יהיה שם המשחק עד העימות הבא".
בהכנת הכתבה השתתפו אטילה שומפלבי ואלכסנדרה לוקש