התסבוכת של הקואליציה עם חוק הפטור מגיוס נמשכת: אחרי שחברי כנסת מהליכוד הודיעו שלא יוכלו לתמוך בנוסח הנוכחי שמקדמת הממשלה ולפיו יגויסו רק כמה עשרות חרדים על פני חמש שנים במקום מתווים אפקטיביים אחרים והעמידו את שאלת הרוב בכנסת בספק גדול, כעת מתווספת עמדה של היועצת המשפטית של הכנסת עו"ד שגית אפיק, שמורה לקואליציה להביא את ההצעה לוועדת חוץ וביטחון.
1 צפייה בגלריה
הפגנה של אימהות בחזית מול הבקו"ם  נגד פטור הגיוס
הפגנה של אימהות בחזית מול הבקו"ם  נגד פטור הגיוס
הפגנה של אימהות בחזית מול הבקו"ם נגד פטור הגיוס
(צילום: מוטי קמחי )
הבעיה מתעוררת לאחר שיו"ר הוועדה יולי אדלשטיין הבהיר כי הצעת החוק שתיכנס לוועדה שלו לא תצא ממנה כמו שנכנסה ובכוונתו לערוך שינויים שיתאימו לצורכי הצבא. העניין הזה כשלעצמו יכול לסבך את התמונה ולהוביל לכך שהחרדים לא יסכימו שההצעה תעבור.
במכתבה שנשלח היום לכל חברי הכנסת כתבה היועמ"שית המשפטית לכנסת: "ככל שהכנסת תחליט להחיל דין רציפות על הצעת החוק, הדיון בה ימשיך בוועדת החוץ והביטחון, שדנה בה בכנסת היוצאת. לזהותה של הוועדה הדנה בהצעת החוק השפעה רבה על עיצוב תוכנו של החוק. אף שהתקנון מאפשר בתנאים מסוימים להעביר הצעת חוק שהוחל עליה דין רציפות מהוועדה שדנה בה בכנסת היוצאת לוועדה אחרת, לנוכח הצורך בהליך חקיקה נאות, בהיעדר הצדקה אובייקטיבית משמעותית (ונכון לעכשיו, איני מכירה כזו), אין להעביר את הצעת חוק שירות הביטחון לוועדה שאינה ועדת חוץ וביטחון זאת לאור מומחיותה של ועדת החוץ והביטחון בנושאי הצעת החוק והסדרי גיוס לאורך השנים ולאור העובדה שהוועדה קיימה את הדיונים בהצעת החוק בכנסת היוצאת".
הפגנה של חרדים בבני ברק נגד חוק הגיוס
(צילום: עידו ארז, שאול גולן, רועי רובינשטיין, שמעון ברוך)

היא הוסיפה עוד כי "בהתאם לחוק הרציפות, לאחר החלת דין הרציפות הכנסת רשאית לנהוג בדיונים שנתקיימו בכנסת היוצאת כאילו היו אלה דיונים שלה". אלא שכאן מוסיפה היועצת המשפטית כי "נוכח הזמן שחלף ושינוי הנסיבות המשמעותי, הוועדה לא תוכל לאמץ את כל הדיונים הקודמים ולהמשיך מהם אלא אם תמצא הצדקות משכנעות לאימוץ דיון רלוונטי".
בנוסף מזהירה היועצת המשפטית לכנסת כי אם הליך החקיקה ידלג על הקריאה הראשונה ויובא ישירות לסיומו בקריאה השנייה והשלישית הדבר יעורר קושי ממשי. לדבריה בית המשפט עלול לקבוע בהמשך כי נפל פגם בהליך החקיקה ואם בית המשפט יתערב זה יחייב הליך חקיקה חדש ומדוקדק הרבה יותר, מקיף, מלא על כל שלביו ותוך שיתוף מערכת הביטחון ושר הביטחון, אחרת יהווה הדבר פגם היורד לשורש ההליך.