שני צעירים פלסטינים טענו בריאיון לרשת BBC כי לוחמי צה"ל קשרו אותם למכסה המנוע של ג'יפ צבאי במהלך פעילות בפאתי ג'נין לפני כשבוע - אז תועד מבוקש פלסטיני אחר, מוג'אהד בלאס, כשהוא קשור לג'יפ. השניים, סמיר דבעיה וחשם איסליית, סיפרו כי לאחר שנקשרו - כלי הרכב המשיכו בנסיעה, לעיתים במהירות, בדרכי עפר. לפי BBC, מצה"ל נמסר להם כי "האירועים בבדיקה".
2 צפייה בגלריה
מוג'אהד בלאס, שנקשר למכסה המנוע בג'נין
מוג'אהד בלאס, שנקשר למכסה המנוע בג'נין
מוג'אהד בלאס, שנקשר למכסה המנוע בג'נין
(מתוך אינסטגרם)
לוחמי צה"ל טענו בגרסה ראשונית שמסרו על קשירתו של בלאס כי הוא נפצע והסכים להתפנות בדרך זו, מאחר שלא היה לו מקום לשכב בג'יפ הלוחמים. אותו תיעוד עורר כעס בעולם, ומחלקת המדינה האמריקנית כינתה אותו "מזעזע" ודרשה להעמיד את האחראים לדין.
כעת, בריאיון ל-BBC סיפר דבעיה, המאושפז בג'נין, כי הוא נורה בגבו על ידי כוחות צה"ל במהלך הפעילות, ושכב מדמם במשך שעות עד שחיילים הגיעו לבדוק את מצבו. דבעיה טען כי כשראו שהוא בחיים, החיילים הכו אותו באמצעות רובה, נשאו אותו אל הג'יפ והטיחו אותו עליו. "הם הורידו לי את המכנסיים. רציתי לאחוז במכונית אך חייל אחד הכה אותי בפניי ואמר לי שלא לעשות זאת. ואז הוא החל בנסיעה", שחזר, "חיכיתי למוות".
2 צפייה בגלריה
ג'נין
ג'נין
כוחות צה"ל בג'נין, החודש
(צילום: Zain JAAFAR / AFP)
ב-BBC צוין כי הוא אף הציג בפניהם סרטון ממצלמת אבטחה שבו הוא נראה לכאורה שכוב, חצי-עירום, על ג'יפ שנוסע במהירות ועליו מסומנת הספרה 1. איסליית, המרואיין השני, סיפר כי הוא נורה פעמיים בפעילות. "אחרי שנפצעתי והגיע צוות לאסוף אותי ואדם נוסף, הם הורו לנו לעמוד והפשיטו אותנו, ואז ביקשו שנעלה על קדמת הג'יפ", סיפר. הוא טען כי הרכב היה חם "כמו אש", אך החיילים התעלמו מתלונותיו. "ניסיתי לשים את היד על הג'יפו ולא יכולתי, הוא היה רותח. אמרתי להם את זה אבל הם הכריחו אותו לעלות, ואמרו לי שכדאי לי לעשות את זה אם אני לא רוצה למות".
לפי ה-BBC הטענות הופנו לצה"ל, שהשיב כי האירועים נמצאים בבדיקה. בתגובה לאירוע הראשון, מצה"ל נמסר בתגובה כי "במהלך פעילות מבצעית למעצר מבוקשים בוואדי בורקין, מחבלים ירו לעבר כוחות צה"ל, שהגיבו בירי. במהלך חילופי האש, נפגע אחד מהחשודים בירי ונעצר. החשוד נלקח על-ידי הכוחות כשהוא קשור על גבי הרכב, בניגוד לפקודות ולנהלים. ההתנהלות הנראית בסרטון אינה עולה בקנה אחד עם פקודות צה"ל והמצופה מחייליו. האירוע מתוחקר ויטופל בהתאם".
פורסם לראשונה: 23:43, 30.06.24