התפרעויות בשייח ג'ראח, הערב
(צילום: חיים גולדיטש )

אחרי שקט יחסי בשעות הבוקר והצהריים, הערב (יום ב') התחדשו העימותים בשייח ג'ראח. יהודים שהגיעו מכיוון השכונות החרדיות יידו אבנים באזור צומת המלונות, ובתגובה הושלכו אבנים גם לעברם. כוחות גדולים של משטרה פיזרו את הצדדים. אחד השוטרים נפגע מאבן.
במסגרת חידוש העימותים נעצרו שישה חשודים בגרימת נזק למכוניות חונות באזור השכונה. לפני כן נעצרו שני צעירים בחשד לתקיפת שוטרים, כמו גם חשוד בן 23 ממזרח ירושלים שנעצר בגין יידוי אבנים לעבר השוטר שנפגע בראשו.
3 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר בשייח ג'ראח
איתמר בן גביר בשייח ג'ראח
בן גביר בשייח ג'ראח לפני מסיבת העיתונאים. "הצעות של התקפלות"
(צילום: יואב דודקביץ')
העימותים בשייח ג'ראח נמשכים לסירוגין מאז ההצתה ביום שישי האחרון של בית משפחת יושבייב. בעקבות אותה הצתה הקים ח"כ איתמר בן גביר "לשכה פרלמנטרית" ליד הבית. המשטרה פינתה אמש פעילי ימין שהגיעו לאותה "לשכה", ובמהלך עימותים עם הכוחות נפל בן גביר והתעלף.
הערב, במסיבת עיתונאים באותה "לשכה", אמר בן גביר כי קיבל בשעות האחרונות הצעות מטעם מתווכים שונים: "הייתה הצעה שמאבטחי ביטוח לאומי ישקיפו על הבית של טל יושבייב, אתם רואים שזה לא ישים. הייתה הצעה של ראש העיר ירושלים לרשת את המקום במצלמות. מצלמות יש כאן והן לא מנעו תשע פעמים מלשרוף את הרכב של טל ושלוש פעמים לזרוק בקת"בים על הבית. הייתה הצעה אחרת, שהתביישתי לשמוע, של גורם שאמר: בוא נוציא את המשפחה שלו מכאן עד הרמדאן, נממן לו דיור חלופי. אלה הצעות של התקפלות, של ביזיון, של בושה".
3 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
בנט. בן גביר איים: "לא יביאו אבטחה? המקום מוצא חן בעיניי, אני נשאר"
(צילום: עמית שאבי)
בן גביר קרא לבנט "להוריד את האגו של המפכ"ל, של מפקד המחוז, ולהציב שמירה על הבית של טל. יביאו אבטחה ואני עובר למשימה הבאה. לא יביאו אבטחה, המקום כאן מוצא חן בעיניי ואני נשאר בו. אנחנו בעלי הבית במדינת ישראל, אנחנו בעלי הבית על ירושלים. מספיק עם ההפקרות".
גורם מדיני אמר כי "עיריית ירושלים והמשטרה החליטו לתגבר את האבטחה בשייח ג'ראח ללא כל קשר לפרובוקציות של בן גביר". בלשכת ראש הממשלה כלל לא נכנסו למו"מ עם חבר הכנסת.
3 צפייה בגלריה
שייח ג'ראח
שייח ג'ראח
ה"לשכה" של בן גביר
(צילום: יואב דודקביץ' )
גורם במשטרה טען אמש כי בן גביר החל "לנסות להפריע לשוטרים ולדחוף אותם. השוטרים שהיו במקום ניסו להרגיע אותו ולמנוע את השתוללותו. אחד השוטרים אף קיבל ממנו מכה בפלג גופו העליון". לאולפן ynet אמר היום בן גביר שהוא מעריך שהשר לביטחון פנים, עמר בר-לב, הורה למשטרה לפרק באלימות את ה"לשכה" שהקים. "רוצים לסתום לי את הפה, אני כמו עצם בגרון שלהם".
בעימותים שהתפתחו אמש נפצעו באורח קל שוטרת מג"ב וצעיר יהודי בן 18 שנפגע מרימון הלם. הסהר האדום הפלסטיני דיווח שטיפל ב-21 פצועים. לאורך היממה החולפת נעצרו 12 בני אדם בעימותים, תשעה מהם פלסטינים.
ח"כ איתמר בן גביר: השר בר-לב נתן את ההוראה "לפרק אותי"
(צילום: משי בן עמי, שחר גולדשטיין)

הערב התייחס ראש הממשלה נפתלי בנט לעימותים בשכונה ואמר כי "המצב של הצתות בתי יהודים בעיר הבירה של ישראל הוא דבר שלא מתקבל על הדעת". לצד זאת בתשובה לשאלת ynet ענה כי "אנחנו לא זקוקים לפרובוקטורים שיבואו להדליק את האזור רק בשביל מטרות פוליטיות. אנחנו לא צריכים לא את עופר כסיף ולא את בן גביר ולא את טיבי שינהלו לנו את ירושלים.
מוקדם יותר התייחס גם ראש הממשלה החליפי ושר החוץ יאיר לפיד להצבת ה"לשכה" של בן גביר בשייח ג'ראח. "בן גביר לא נמצא כדי להגן על התושבים. הוא נמצא כדי להבעיר את השטח כמו שעשה בעבר", אמר לפיד. "אם יש הבדלי גרסאות בין המשטרה לבין בן גביר - אין לי התלבטות - אני מאמין למשטרה. כל מי שמגיע בשביל לחולל מהומות ולגרום לאלימות אני מגנה את זה. אנחנו נגד אלימות זה לא סוד ששייח ג'ראח מקום נפיץ".
ראש האופוזיציה בנימין נתניהו אמר מנגד בחלק הסגור של ישיבת סיעת הליכוד: "אני מגנה בכל תוקף את מעשה האלימות נגד ח"כ איתמר בן גביר. זה לא 'שייח ג'ראח', זאת ירושלים, זאת הבירה שלנו. אנחנו מאוחדים בדרישה מהמשטרה לשמור על הסדר והביטחון לתושבי שכונת שמעון הצדיק בדיוק כפי שאנו דורשים שהשקט והביטחון יישמרו בכל מקום במדינת ישראל".
גם השר לביטחון פנים עמר בר-לב התייחס למתיחות בשייח ג'ראח ותקף את ח"כ בן גביר מבלי להזכיר את שמו. "מי ששומר על ביטחון מדינת ישראל הם השוטרות והשוטרים, המג"בניקים והחיילים. לא גורמים שמחפשים תשומת לב ופותחים שולחן מפלסטיק באמצע שייח ג'ראח בתקווה שהחמאס יהיו הקהל בהצגה שלהם. אנחנו אחראים על ביטחון מדינת ישראל בנחישות, באחריות ובשקט, בעוד מהצד השני עומדים שחקנים שעושים הצגות ומחכים שהחמאס ימחא להם כפיים. ביחד הם מקווים להדליק את המזרח התיכון".
מאיר תורג'מן השתתף בהכנת הכתבה