הדיווח של שליחנו רון בן ישי מאוקראינה
(צילום: נדב אבס)

בכפר זולוטה מלחמת העמדות נמשכת כבר מ-2014, מאז שהבדלנים האוקראינים החליטו שהם רוצים להסתפח לאימא רוסיה. בבית היתומים של הכומר הפרוטסטנטי יורי החיים מתנהלים כרגיל, הנשק של החיילים מונח בצד. הדיווחים על החלטה של הרוסים להסיג חלק מכוחותיהם מהגבול שנמצא במרחק לא רב מכאן אינם גורמים לתושבים למהר לשמוח. "אנחנו לא מאמינים לפוטין, זו יכולה להיות הטעיה", קובעת סבטלנה - אשתו של הכומר.
החשש ממלחמה באירופה – עדכונים אחרונים:
מוקדם יותר טען שר החוץ של אוקראינה דמיטרו קולבה כי ארצו ומדינות המערב הצליחו למנוע הסלמה, זמן קצר אחרי שרוסיה הכריזה על תחילת נסיגה צבאית מפאתי השטח האוקראיני. עם זאת, הבכיר האוקראיני ציין כי עדיין מוקדם לקבוע אם מדובר בהפגת המתיחות באזור. משרד ההגנה במוסקבה הודיע לפני כן כי חלק מהחיילים הרוסים בקרבת גבולות אוקראינה חוזרים לבסיסיהם אחרי שהשלימו תרגילים צבאיים. במקביל פרסמו הרוסים סרטונים שמציגים העמסת טנקים ומשוריינים על קרונות רכבת.
6 צפייה בגלריה
רכבים של צבא אוקראינה
רכבים של צבא אוקראינה
משוריינים אוקראיניים בחזית
(צילום: נדב אבס)
6 צפייה בגלריה
רון בן ישי שליח ידיעות אחרונות ו-ynet לאוקראינה
רון בן ישי שליח ידיעות אחרונות ו-ynet לאוקראינה
(צילום: נדב אבס)
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין כבר היה מוכן לקלוט בעבר את הבדלנים האוקראינים - אבל לא רצה לפלוש לחבל דונבאס, ובמקום זאת שלח לגבול המזרחי של אוקראינה חיילים במסווה שנמצאים בקו המגע. 300 מטרים מפרידים בין קו העמדות של הבדלנים האוקראינים לבין עמדות צבא אוקראינה. מדי פעם שומעים אנחנו שומעים ירי ארטילרי, שניים-שלושה פגזים, ואחר כך שקט. כעבור חצי שעה - ארבע יריות מרובי צלפים, ושוב שקט, כך במשך שעות.
מלחמת העמדות מול הבדלנים האוקראינים, שנתמכים על ידי החיילים הירוקים הקטנים של פוטין שנושאים תגי זיהוי בהתערבות בסכסוך, נמשכת כאמור כבר שמונה שנים. אבל בבית היתומים של הכומר יורי הכול מתפקד כרגיל: הילדים בבית הספר, השיפוצניקים עובדים והחיילים שמאיישים את המחסום האחרון לפני עמדות הלחימה בין צבא אוקראינה לבין הבדלנים יושבים בשקט ומעשנים סיגריה.
6 צפייה בגלריה
רון בן ישי שליח ידיעות אחרונות ו-ynet לאוקראינה
רון בן ישי שליח ידיעות אחרונות ו-ynet לאוקראינה
הגבול עם מחוז לוגנסק
(צילום: נדב אבס)
סבטלנה, שכאמור לא סומכת על פוטין, מאיצה בי לטעום מהבורשט שבישלה. מסביב מבנים מוזנחים וחלקם מטים ליפול. שליש מתושבי הכפר זולוטה ברחו במשך השנים, והנקודה המזרחית ביותר של אוקראינה נראית כיום כמו תפאורת תיאטרון של העיירה היהודית מתחילת המאה הקודמת. בכפר אין כביש, רק דרך עפר וחסימות.
התושבים באזור לא בוטחים בממשל של הנשיא וולודימיר זלסנקי בקייב, ובאותה מידה חוששים מהרוסים. יחד עם זאת, משונה לראות גילויי פטריוטיות שנדמה היה כי במדינות המערב המפותחות, כולל בארצות הברית, כבר לא קיימים. "אנחנו האוקראינים, נילחם אם יבואו הרוסים", אומר הכומר יורי רך הדיבור, שזקן בלונדיני מעטר את פניו והוא נראה כאילו יצא מציור איקונות של הכנסייה.
6 צפייה בגלריה
רון בן ישי שליח ידיעות אחרונות ו-ynet לאוקראינה
רון בן ישי שליח ידיעות אחרונות ו-ynet לאוקראינה
חיילים אוקראינים בגבול
(צילום: נדב אבס)
דבריו של יורי ספוגי גאווה בהישגי אוקראינה שהצליחה להתאחד ולהפוך לעצמאית אחרי שנפרדה מברית המועצות. ואולם, השחיתות והמצב הכלכלי מעיקים וגם הדוב הרוסי מאיים ומכניס מרכיב קשה של חוסר ודאות. סביבה קשה לחיות בה היא החבל המזרחי ביותר של אוקראינה.
כולם כאן מחכים במתח לראות אם אכן תתממש ההערכה של המודיעין האמריקני, שפוטין עומד לפלוש ביום רביעי. האוקראינים מוכנים נפשית למלחמת רגילה מול הטנקים הרוסיים. הכומר יורי ואשתו סבטלנה לא רואים סיכוי לפיוס ואיחוד מחדש בין האוקראינים לבין הבדלנים הפרו-רוסים. "זה ילך רק בכוח. צד אחד צריך לנצח. משא ומתן לא יעזור".
6 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
"חלון ההזדמנויות ליציאה הולך ונסגר". השר לפיד
(צילום: AP)
במשרד החוץ בירושלים שבו וקראו לאזרחי ישראל ששוהים באוקראינה לצאת מהמדינה בהקדם האפשרי. לאחר חיתוך מצב נוסף בחדר המצב של משרד החוץ בראשות שר החוץ יאיר לפיד, נאמר כי הקריאה לישראלים באוקראינה עומדת בעינה "לאור התגברות האינדיקציות לאפשרות של הסלמה במדינה".
עוד נמסר כי צוות שגרירות ישראל בקייב בראשות השגריר מיכאל ברודסקי ממשיך להעניק שירותים קונסולריים לאזרחים שזקוקים לכך. במקביל, צוות נוסף של משרד החוץ יגיע היום לעיר לבוב במערב אוקראינה על מנת להכין אפשרות של מעבר השגרירות. האוניברסיטאות המרכזיות באוקראינה הסכימו לאפשר לסטודנטים ישראלים להמשיך את לימודיהם מרחוק ובכך לאפשר להם לצאת מהמדינה.
שר החוץ לפיד אמר: "אני קורא לישראלים שעוד נשארו באוקראינה לצאת את המדינה. חלון ההזדמנויות ליציאה הולך ונסגר. אני גאה בדיפלומטים שלנו בקייב ובמתגברים שהגיעו מהארץ על הסיוע שהם מעניקים לישראלים הזקוקים לכך. זוהי רוח משרד החוץ. זו הרוח הישראלית".
גורמים מדיניים אמרו: "ישראל אוספת מידע על הנעשה באוקראינה מכמה מקורות, לא רק פרסומים תקשורתיים. מבחינת ישראל לא הוסרה סכנת המלחמה ולכן משרד החוץ ממשיך לקרוא לישראלים לצאת מהמדינה".
הריאיון עם שגריר ישראל באוקראינה
(צילום: משי בן עמי)

השגריר ברודסקי אמר מוקדם יותר בריאיון לאולפן ynet: "אנחנו חשים הרבה מתח באוויר, יש תחושה כל שעה שאנחנו מתקרבים לנקודת הכרעה ולכן אנחנו פועלים במרץ, כי זה הזמן לקחת את הדברים ולטוס מכאן וזה מה שישראלים עושים כרגע. אני חושב שהאסימון נפל. לפי המספרים שידועים לנו, כ-2,000 עזבו בימים האחרונים וממשיכים לעזוב.
"מצד שני, תגברנו כאן את הפעילות הקונסולרית שלנו בקייב. אנחנו נותנים שירות לכל הישראלים שמגיעים. אתמול הגיעו לכאן כמה עשרות, גם היום צופים שיגיעו עוד עשרות שנמצאים כאן. ניתן שירות לכולם".
- נדמה שבעצם ההחלטה שלכם לעודד יציאה מאוקראינה הכרעתם לכיוון המלחמה. "אני חושב שאף אחד לא יודע מה יהיה, אין לנו מידע מיוחד שמאפשר לנו להגיד בוודאות שמשהו יקרה, מתי? איך? והאם בכלל יקרה? אנחנו לא יכולים לקחת סיכונים ולהרשות לעצמנו לקחת סיכון במידה ומשהו יקרה. חשוב לנו שהאזרחים יעזבו ויהיו עם ביטחון בארץ, וכמו שאומרים אנחנו תמיד מקווים לטוב אבל מתכוננים להכי גרוע. זאת הגישה שלנו וזאת הגישה הנכונה וזה מה שצריך לעשות הפעם".
- ברמה האישית אתה חושש? "אני נמצא כאן לבד, המשפחה שלי בארץ. המשפחות של שאר השליחים עזבו לפני יומיים ואנחנו ממשיכים לעבוד. אני לא יכול להגיד לך שלא חוששים, כולם חוששים פה והמתח באוויר. מאידך, אנחנו יודעים מה עלינו לעשות - לתת שירות לאזרחים, לדאוג לכך שכולם יהיו בביטחון. יש פה קהילה יהודית ענקית, בין 150 ל-200 אלף איש, ואנחנו כאן גם בשבילם".
בהכנת הכתבה השתתפו איתמר אייכנר ואטילה שומפלבי