יו"ר המפלגה הרפובליקנית, רונה מקדניאל, הודיעה היום (שני) על התפטרותה - אחרי שבועות של לחץ מצדו של דונלד טראמפ, שצפוי להיות מועמד המפלגה לנשיאות גם בבחירות 2024. מי שיחליפו את מקדניאל בראשות הוועדה הרפובליקנית הלאומית הם מייקל ווטלי, ראש המפלגה בצפון קרוליינה, ולארה טראמפ - כלתו של הנשיא לשעבר שתחלוק עם ווטלי את ההנהגה.
טראמפ ומקדניאל נפגשו לפני שלושה שבועות, ולאחר מכן הודיע הנשיא לשעבר כי הוא יקדם שינויים בוועדה הרפובליקנית הלאומית - המנגנון הארצי של המפלגה. הוא הדגיש כי השינויים יקודמו אחרי הפריימריז של המפלגה בדרום קרוליינה – שנערכו בשבת האחרונה. גם בהם ניצח טראמפ את יריבתו האחרונה במרוץ, ניקי היילי, שהייתה בעבר המושלת של המדינה.
3 צפייה בגלריה
לארה טראמפ
לארה טראמפ
טראמפ עם לארה והבן אריק. שליטה בלתי מעורערת במפלגה הרפובליקנית
(צילום: AP Photo/Pablo Martinez Monsivais, File)
שבוע אחרי הפגישה עם מקדניאל טראמפ הצהיר שהוא תומך בבחירתו של מייקל ווטלי לראשות הוועדה, כאשר כלתו לארה תכהן גם היא כיו"ר. ווטלי, כמו שאר נאמניו של טראמפ, חוזר בהצהרותיו על האמירה השקרית שבחירות 2020 "נגנבו" ממנו. לארה, שמפלסת את דרכה במפלגה הרפובליקנית, היא רעייתו של אריק טראמפ - הבן השני של דונלד ואשתו הראשונה איוונה. לנוכח הנאמנות הגדולה של ווטלי והכלה לארה, למקדניאל לא היה סיכוי.
מקדניאל בת ה-50 היא אחייניתו של הסנאטור הרפובליקני מיט רומני, שב-2012 התמודד מול ברק אובמה במרוץ לבית הלבן. בעבר נחשבה לתומכת גדולה של טראמפ, ועזרה לעצב את המפלגה בדמותו. מקדניאל נבחרה לראשות הוועדה הרפובליקנית הלאומית אחר הניצחון שלו בבחירות 2016.
3 צפייה בגלריה
לארה טראמפ
לארה טראמפ
לארה טראמפ. מפלסת את דרכה במפלגה
(צילום: AP Photo/Pablo Martinez Monsivais, File)
לוועדה הרפובליקנית הלאומית יש תפקיד קריטי בגיוס כספים למועמד המפלגה לנשיאות, בקידום המסרים של המפלגה ובהעלאת אחוזי ההצבעה של תומכיה. תומכיו האדוקים של טראמפ טענו כי מקדניאל היא אחת האשמות בתוצאות הבחירות ב-2020, ובכך שהמפלגה לא עמדה בציפיות גם בבחירות האמצע שנערכו ב-2022, שם רשמה תוצאות מאכזבות.
"מבחינה היסטורית, הוועדה הרפובליקנית הלאומית תמיד עברה שינויים ברגע שהיה לנו מועמד, והכוונה שלי הייתה תמיד לכבד את המסורת הזאת", מסרה מקדניאל והדגישה שהיא עדיין מחויבת לניצחון רפובליקני ולחזרה לבית הלבן. היא הודתה לטראמפ וציינה שהחליטה לפרוש כדי לאפשר לו לבחור מנהיגות חדשה לוועדה. יחד איתה פרש דרו מקיסיק, שכיהן גם הוא כיו"ר.
3 צפייה בגלריה
מקדניאל. עזרה לעצב את המפלגה בדמותו של הנשיא לשעבר
מקדניאל. עזרה לעצב את המפלגה בדמותו של הנשיא לשעבר
מקדניאל. עזרה לעצב את המפלגה בדמותו של הנשיא לשעבר
(צילום: AP)
מקדניאל אמרה כי התפטרותה תיכנס לתוקף ב-8 במרץ – בזמן כינוס של הוועדה – ושלושה ימים אחרי ה"סופר טיוזדיי" שבו יתמודדו טראמפ והיילי בשורת מדינות. היילי מחתה היום על שליטתו של יריבה בהנהגת המפלגה ואמרה שהוועדה הרפובליקנית "הופכת ללול של דונלד טראמפ".
טראמפ לא מסוגל לבצע שינויים בהנהגת המפלגה ללא תמיכה פורמלית של חברי הוועדה, אך בהתחשב בפופולריות האדירה שלו, למקדניאל לא נותרה ברירה אלא להתפטר ולפנות את מקומה. בחודש מרץ צפויה הוועדה לאשר את בחירתם של היו"רים החדשים.