בר-לב: "יש לנו משטרה אמיצה"
(צילום: גיל יוחנן )

השר לביטחון הפנים עמר בר-לב, שיעזוב בקרוב את תפקידו ככל הנראה לטובת איתמר בן גביר, תקף הערב (יום שני) את מחליפו הצפוי בטקס העיטורים של המשטרה בבית שמש. בנאום הפרידה שלו מהתפקיד, בר-לב מנה שורת מקרים שבהם שוטרים פתחו באש ונטרלו מחבלים או עבריינים חמושים, ואמר כי "מי שטוען שאין גיבוי מלא לשוטרי משטרת ישראל ושיש צורך לשנות את הוראות הפתיחה באש זורה חול בעיני הציבור בישראל, טועה ומטעה".
1 צפייה בגלריה
עמר ברלב
עמר ברלב
בן גביר ובר-לב
(צילום:עמית שאבי, יונתן זינדל )
בין היתר ציין בר-לב את התקרית שבה שוטרים הרגו עבריין חמוש בג'סר א-זרקא, או את הפיגוע בצומת שילת שבו מחבל תקף עוברים ושברים וחוסל על-ידי שוטר מג"ב בחופשה. "יש לנו משטרה אמיצה, ששוטריה אינם מהססים לפתוח באש לעבר כל איום בנפש מצד מחבל או עבריין - בדיוק כציווי היהודי 'הקם להורגך השכם להורגו'", אמר בר-לב.
עם זאת, כשהתבקש בסיום הטקס להתייחס לבן גביר, סירב בר-לב להשיב. "אין לכם שאלות יותר טובות הערב?", אמר. "חילקנו כאן צל"שים באמת לגבורה הגדולה של שוטרי ושוטרת משטרת ישראל, וזה אומר לדעתי את כל הסיפור".
בן גביר, נזכיר, קרא לשנות את הוראה הפתיחה באש כמה פעמים לאורך הקמפיין - וטען כי המערכת לא מגבה את השוטרים והלוחמים. בסביבתו אמרו שידרוש לשנות את הוראות הפתיחה באש במשטרה נגד מיידי בקבוקי תבערה: "עד עכשיו חיכו שהמחבל יזרוק את הבקבוק ואז ירו. זה הולך להשתנות".
על רקע המתיחות בינו לבין המפכ"ל יעקב שבתאי, ב-ynet פורסם כי מקורבי המפכ"ל מקדמים פגישת פיוס עמו - אך שבתאי עצמו הכחיש את הדיווח וטען כי לא כך. "לא התקוטטנו מעולם, אז אין לנו על מה להתפייס", טען המפכ"ל ביציאה מהטקס.
בן גביר עצמו כבר התחיל לקדם מהלכים לקראת כניסתו הצפויה אל המשרד לביטחון הפנים. מי שככל הנראה יהיה חלק מהכוורת הקרובה שלו במשרד הוא ניצב בדימוס שלומי קעטבי, בעבר מפקד מחוז יהודה ושומרון במשטרה. קעטבי עמד ב-2018 בראש ועדה לבחינת מעמדם של האסירים הביטחוניים בישראל, שהמלצותיה לא יושמו.