בישראל לא מאשרים את הדיווח אמש (יום ראשון) בעיתון הבריטי "טלגרף", שלפיו חמאס מצלם סרטונים שבהם נראים מחבלים מענים ישראלים הנמצאים בשבי בעזה כבר 296 ימים כדי להקל את תנאי כליאתם של אסירים פלסטינים. אבל, משפחות חטופים טוענות כי הדיווח דווקא לא מופרך, ולא הפתיע אותם. "יש סרטונים שלא מאשרים להעביר לנו", אמרה ענת, אמו של החטוף מתן אנגרסט (21) מקריית ביאליק.
גל גורן, בנה של מיה גורן ז"ל, בעצרת בכיכר החטופים
(צילום: satview)

לפי הדיווח, המסתמך על שני מקורות ישראלים ששוחחו עם העיתון הבריטי, באחד הסרטונים נראו מחבלי חמאס פונים ישירות לשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בדרישה לשפר את תנאי האסירים. לפי ה"טלגרף", בסרטון שבו פנו מחבלי חמאס לבן גביר נראים חטופים עוברים התעללות, בזמן שהמחבלים מזהירים כי החמרת תנאי הכליאה של הפלסטינים המוחזקים בישראל משפיעה על מצב החטופים בעזה.
בצה"ל ובשב"כ אמרו כי ככל הידוע להם, לא הוצגו סרטונים כאלה לשר בן גביר. עם זאת צוין כי לאורך כל תקופת המלחמה מתקבלים חומרים מודיעיניים ואחרים בנוגע לחטופים ולגבי מצבם ותנאיהם. כל אותם עדכונים עוברים דרך ראש הממשלה ושר הביטחון. יש לציין כי מיד אחרי פרסום הדיווח בעיתון הבריטי, ynet פנה ללשכת ראש הממשלה, לשכת שר הביטחון, שב"כ ודובר צה"ל בבקשה לתגובה רשמית אם אכן קיימים סרטונים כאלה - אך עד כה אף אחד מהגופים לא התייחס באופן רשמי לדיווח.
יהודה, אביו של נמרוד כהן (20) מרחובות שנחטף לעזה ב-7 באוקטובר, אמר אמש: "מעניין שהמידע מגיע לבן גביר ולנו לא. אולי חוסכים לנו איזה טרור פסיכולוגי של חמאס, חבל שלא חוסכים את הטרור הפסיכולוגי מהממשלה. מצד אחד השר הכחיש, אבל מהצד השני של הטקסטים שלו נראה שהוא ראה את זה".
2 צפייה בגלריה
צועדים לציון יום הולדתו ה-20 של נמרוד כהן ברחובות
צועדים לציון יום הולדתו ה-20 של נמרוד כהן ברחובות
נמרוד כהן
(צילום: אורט רחובות)
האב אמר עוד: "כרגיל מסתירים מאיתנו מידע, אני מנסה ליצור קשר עם קצינת השו"ן (שבויים ונעדרים) כדי להבין מה קורה. יש סרטונים של נמרוד מהשבי והם לא מוכנים לתת לנו אותם. עברה חצי שנה, זה בולשיט שיש צורך להגן על מקורות. אני הולך לדרוש שאם יש סרטונים שנמרוד מופיע בהם, לא משנה המצב שלו, אני רוצה לדעת עליהם.
"בכל פעם שקיבלנו מידע מודיעיני, אמרו לנו 'אל תגידו שקיבלתם אותות חיים כדי שלא נחשוף מקורות'. אני לא מוכן לזה יותר. נגמרה השליטה במידע והנחמדות. עינב (צנגאוקר. י"צ) ישבה על הראש של המודיעין, יצרה פרובוקציה וככה הביאה לה את הסרטון של מתן (בנה החטוף. י"צ). הם כל הזמן מנסים לשמור על הכול בשושו, מה אתם מסתירים שהוא רכב על אופנוע?"
אביו של החטוף הוסיף: "התחושות שלנו הן שעוד מסכה הוסתרה, נתניהו לא מעוניין בעסקה. אפשר להאשים את החיזבאללה כמה שרוצים, אבל מי שלא עושה הפסקת אש זה נתניהו שיש לו על הראש את בן גביר וסמוטריץ'. קיווינו שאולי הוא ינצל את הביקור בארה"ב כדי לבוא ולהגיד 'הבאתי הישג, הבאתי עסקה חתומה'. בסוף שום דבר, עוד פעם דרישות ועוד פעם שינוי בתנאים".
2 צפייה בגלריה
מתן אנגרסט  נעדר
מתן אנגרסט  נעדר
מתן אנגרסט
ענת, אמו של החטוף מתן אנגרסט, אמרה: "לפני חודשיים נחשפנו לסרטון שבו רואים את מתן חבול ופצוע. על הסרטון שמדברים עכשיו אנחנו לא יודעים הרבה מעבר לזה שיש סרטון. עד שלא תהיה הוכחה ממשית, אין לי מה לומר, אבל לא צריך סרטון מחמאס כדי לדעת שהחטופים עוברים שם עינויים וייסורים, בדגש על חיילי צה"ל שנמצאים בתנאים הכי קשים".
האם אמרה עוד: "יש סרטונים שלא מאשרים להעביר לנו, סרטוני החטיפה עצמם. הסרטון שעליו דיברתי לא פעם - לקח לנו חודשיים להוציא אותו מצה"ל. בינתיים אנחנו עובדים על לקבל את הסרטונים הנוספים ואין התקדמות".
השר בן גביר מצידו אמר ל"טלגרף" שהוא "אינו מודע" לטענות, ובהמשך פרסם תגובה לתקשורת הישראלית: "חמאס לא שלח לי שום סרטון, ואני מסרב לשתף פעולה עם תעמולה חמאסית", ציין השר לביטחון לאומי. "עם החמאס צריך לדבר רק דרך כוונות. ארגון הטרור חמאס לא חיפש שום תירוץ ב-7.10 כדי לרצוח, לאנוס, לחטוף ולהתעלל באזרחים חיים ואפילו בגופות, ואף רצח חטופים בשבי".
בן גביר אמר עוד: "את חמאס יש להכריע, ולא להיכנע לתכתיביו הדורשים כניעה: יש לכבוש את שטח הרצועה לצמיתות, להפסיק את הסיוע ההומניטרי, ולהכריע אותו. תנאי המחבלים בבתי הכלא אכן הוחמרו והקייטנות פסקו ואני גאה בכך - אין לי כל כוונה להיכנע לתכתיבי החמאס".
בהמשך פרסם השר בן גביר תגובה נוספת: "לא תהיה שום הקלה בתנאי המחבלים בכלא, גם אם חמאס יפרסם סרטונים שמטרתם לגרום לישראל להיכנע לתכתיביו. הקשחת התנאים של המחבלים בכלא היא חלק מהפעולות הנעשות כדי להכריעו. כך צריכה לפעול מדינה חפצת חיים במזרח התיכון. ב-7.10 תנאי המחבלים בכלא היו תנאי דה לוקס (בניגוד לעמדתי), ולמרות זאת מחבלי החמאס טבחו, אנסו וחטפו. הם מעולם לא היו זקוקים לתירוצים כדי לממש את תאוותם האנטישמית".
דבריה של ענת אנגרסט בכיכר החטופים
(צילום: SATVIEW.TV)

יותם קונפינו, כתב ה"טלגרף" שפרסם את הפרטים, ציין בציוץ ברשת X: "אחד המקורות הישראלים אמר לי שבן גביר 'מתנהג כמו ילד קטן שלא מבין שיש לו אחריות לגורל של בני אדם. נתניהו קורא לו שר הטיקטוק, הוא מבין שבן גביר אדם מסוכן וחסר אחריות. הממשלה כולה מבינה שמדובר באדם חסר אחריות, נתניהו סובל ממנו כל יום'".

"המשא ומתן יימשך בימים הקרובים"

בתוך כך, ראש המוסד דדי ברנע שב אמש מפגישתו ברומא עם המתווכות במשא ומתן מול חמאס על עסקת חטופים. מלשכת ראש הממשלה נמסר כי "הצדדים דנו במסמך ההבהרות שהועבר מישראל בנוגע להצעת ההסכם. בימים הקרובים יימשך המשא ומתן על אודות הסוגיות המרכזיות".
במהלך שיחותיו ברומא, ראש המוסד ברנע הגיש למתווכות את המתווה עם התיקונים הישראליים וההסתייגויות הישראליות. בימים האחרונים הופעלו לחצים כבדים מצד האמריקנים, ובסופו של דבר הוסכם שלשום על מתווה שהוגש אתמול למתווכות.
כעת, המדינות המתווכות צפויות להגיש את המסמך לחמאס כדי לראות אם זה מספיק לקיום שיחות קרבה, מתוך כוונה להתניע את שיחות אלו. גורמים הבקיאים במשא ומתן הדגישו בפני ynet כי לפני התוספות של ישראל, הייתה הסכמה להתחיל את העסקה. מנגד, בכירים אחרים הכחישו זאת.
פורסם לראשונה: 21:52, 28.07.24