3 צפייה בגלריה
חודאי שחוסל והלווייתו ההמונית בטהרן
חודאי שחוסל והלווייתו ההמונית בטהרן
איסמעיל זאדה נטמן בנוכחות משפחתו בלבד. חודאי שחוסל והלווייתו ההמונית בטהרן
(צילום: רויטרס)
גורמים ישראליים אמרו היום (שבת) כי עלי איסמעיל זאדה, מפקד בכיר ביחידה 840 של כוח קודס של משמרות המהפכה, "נפל או הופל אל מותו" - אך לא חוסל בידי ישראל. כך לפי ה"ניו יורק טיימס" בפרסום שעליו חתום גם עיתונאי "ידיעות אחרונות" רונן ברגמן. על פי הפרסום, שורה של גרסאות סותרות שפורסמו ביומיים האחרונים בתקשורת האיראנית מגבירה את החשדות סביב מותו, ברקע הדיווח ולפיו משמרות המהפכה אחראים למותו והחליטו להרוג אותו בעקבות חשד שהדליף מידע שהוביל להתנקשות בחסן סיאד חודאי.
ביום חמישי היה אתר החדשות האיראני במימון סעודי שמושבו בלונדון, "איראן אינטרנשיונל", הראשון לדווח כי איסמעיל זאדה נפל אל מותו מגג ביתו באזור כראג' שבצפון איראן. לפי הדיווח, בכירי משמרות המהפכה הודיעו למשפחתו שהוא התאבד, והותיר אחריו מכתב. איסמעיל זאדה מצא את מותו שבוע לאחר חיסולו של חודאי, שהיה סגן מפקד יחידה 840, בלב טהרן. לפי הדיווח, השניים היו קרובים.
ב"ניו יורק טיימס" דיווחו כי גורמים ישראלים אמרו שחודאי היה מעורב בתכנון התנקשויות נגד זרים וישראלים ברחבי העולם. הגורמים הוסיפו שחודאי היה אחראי על פעילות היחידה במזרח התיכון ובמדינות הגובלות באיראן, וציינו עוד כי בשנתיים האחרונות הוא היה מעורב בניסיונות פיגועים נגד אזרחים ישראלים, אמריקנים ואירופים בקולומביה, קניה, אתיופיה, איחוד האמירויות וקפריסין. איראן, יש לציין, מעולם לא הודתה בקיומה של יחידה 840.
(צילום: נויל האריס)

באיראן הכחישו את הדיווח של "איראן אינטרנשיונל". בסוכנות הידיעות אירנ"א צוטט גורם שאמר כי הבכיר נהרג ב"תקרית" בביתו בכראג'. הוא לא מסר פרטים נוספים, אך הכחיש כי הבכיר חוסל.
לפי הדיווח ב"איראן אינטרנשיונל", לאחר שנפל מהגג בעיר ג'אן נאמה, איסמעיל זאדה נלקח לבית חולים ושם נאלצו הרופאים לקבוע את מותו. לאחר מכן הודיעו אנשי משמרות המהפכה למשפחתו שהוא התאבד, וטענו כי במכתב שהותיר אחריו הוא כתב כי שם קץ לחייו "בעקבות בעיות פסיכולוגיות שנבעו מהפרידה מאשתו".
עם זאת, על פי הדיווח ב"ניו יורק טיימס", כלי תקשורת המזוהים עם המשטר האיראני סיפקו בימים האחרונים דיוווחים מבולבלים וסותרים לגבי נסיבות מותו. ברשת "סאברין" המזוהה עם כוח קודס דווח כי הבכיר נהרג בנפילה ממרפסת ביתו "בנסיבות חשודות" - וכי האירוע נמצא תחת חקירה.
בערוץ הטלגרם "עמאריון" המזוהה עם משמרות המהפכה דווח בתחילה על התנקשות באיסמעיל זאדה - אולם לאחר זמן קצר הדיווח הזה נמחק, והוחלף בדיווח ולפיו הוא התאבד בקפיצה מהמרפסת. סוכנות הידיעות "תסנים", שמזוהה גם היא עם משמרות המהפכה, דיווחה כי איסמעיל זאדה נפל מהמרפסת בגלל ש"המעקה לא היה תקין" - וכי חוקר מקרי מוות אישר כי זו סיבת המוות.
נסיבות מותו של איסמעיל זאדה עוררו חשד גם בקרב חלקים מהציבור האיראני - מאחר שמדובר בקצין בכיר ביחידה מובחרת של משמרות מהמפכה, אולם התקשורת האיראנית לא פרסמה את דבר מותו עד לפרסום ב"איראן אינטרנשיונל". עם זאת, משמרות המהפכה לא הוציאה מודעה מכובדת המנציחה אותו בציבור - כנהוג במוות של אדם כזה.
גם הלווייתו של איסמעיל זאדה התנהלה בצניעות - בהשתתפות משפחתו בלבד, ללא נוכחות גורמים רשמיים - וללא כל סיקור תקשורתי ותחת מעטה קיצוני של חשאיות. הוא נטמן בכפר מרוחק במחוז הולדתו המדאן - ולא בבית הקברות המרכזי בטהרן, כפי שמקובל עם קצינים בכירים. עיתונאי איראני ששוחח עם ה"ניו יורק טיימס" סיפר כי במהלך שלושת הימים שאחרי מותו של איסמעיל זאדה פשטו כוחות הביטחון על שכונת מגוריו בכראג'.
"מי היה מסוגל לגרום למותו של קולונל איסמעיל זאדה ולמה?", תהה בטוויטר עתאללה חוסייני, ששירת בעבר בצבא האיראני - ונחשב לתומך המחנה השמרני ברפובליקה האיסלאמית.
"לא הגיוני שחבר במשמרות המהפכה, שנמצאים כל חייהם במסלול למות מות קדושים, שם קץ לחייו כך סתם", צייץ בטוויטר עבאס קאיידרי, מומחה למדיניות הביטחון האיראנית מטורונטו. "אם משמרות המהפכה היו חושדים בו, היו עוצרים אותו. הרמזים נמצאים במקום אחר".
3 צפייה בגלריה
המתקן בפרצ'ין
המתקן בפרצ'ין
המתקן בפרצ'ין
(צילום: Google Earth, GeoEye)
אחרי חיסולו של חודאי, פרסם ערוץ האופוזיציה האיראני "איראן אינטרנשיונל" מפי מקורות ביטחוניים באירופה כי הוא היה אחראי על גיוס המחבלים שיפגעו בישראלים ברחבי העולם - ושמו נקשר גם לניסיון חיסול של דיפלומט ישראלי בניו דלהי בפברואר 2012.
בסוף השבוע שעבר דיווח "ניו יורק טיימס" מפי שלושה גורמים איראניים כי כלי טיס בלתי-מאוישים תקפו כמה ימים לפני כן את המתקן הביטחוני בפרצ'ין שבאזור טהרן, שם מפותחים טילים, טכנולוגיות גרעין וטכנולוגיות כטב"מים. איראן טענה כי במקום התרחשה "תקרית" במרכז מחקר ביטחוני, שבה נהרג המהנדס גאד בייגי ונפצע עובד אחר.
3 צפייה בגלריה
מדענים שמתו בנסיבות לא ברורות. מימין: איוב אנטזארי, משמאל: קמרן מלאפור
מדענים שמתו בנסיבות לא ברורות. מימין: איוב אנטזארי, משמאל: קמרן מלאפור
מדענים שמתו בנסיבות לא ברורות. מימין: איוב אנטזארי, משמאל: קמרן מלאפור
מוקדם יותר היום דיווחו כמה כלי תקשורת קטנים באיראן על מותם של איוב אנטזארי, מדען תעופה בכיר שהיה אחראי על כמה פרויקטים גדולים במכון המחקר והפיתוח "AIO" בעיר יזד שבמרכז איראן, ושל קמרן מלאפור, מדען גרעיני איראני שעבד במתקן בנתנז - שבו אירעו כמה פיצוצים בעבר שיוחסו לישראל.
על פי הדיווחים, אנטזארי מת בנסיבות שאינן ברורות. בחלק מהדיווחים נטען כי הסיבה למותו הייתה "הרעלת מזון". על אף שלא דווח עד כה כי מדובר בחיסולים, ולא פורסמו ידיעות על אודות מותם באתרים רשמיים, עיתוי המקרים עורר עניין מתוקף תפקידם של השניים, הפרויקטים שבהם עסקו והדיווחים האחרונים על התנקשויות באיראן. בין היתר, לפי כמה דיווחים - שכאמור לא פורסמו באתרים רשמיים באיראן - אנטזארי עסק בפיתוח כטב"מים וטילים.