ועדת החוקה של הכנסת תכין מחר (שלישי) לקריאה ראשונה את הצעת החוק למניעת מימון הייצוג לאסירים ביטחוניים המכונה "חוק הנוחבות". יו"ר הוועדה ח"כ שמחה רוטמן הרחיב את הצעת החוק כך שלא יינתן ייצוג כלל במימון המדינה למי שאינו אזרח או תושב מדינת ישראל שביצע או נחשד בביצוע מעשה טרור. אם בית משפט מצא לנכון למנות לו סנגור בכל זאת, שכרו של עורך הדין ישולם מהכספים המועברים לרשות הפלסטינית.
תיעוד מתוך חקירות המחבלים
(צילום: דוברות שב"כ)

ביום רביעי האחרון הודיע שר המשפטים יריב לוין כי הוא מתנגד בתוקף לאפשרות שהמדינה תממן את הגנתם של המחבלים הניצבים בפני ערכאות משפטיות: "למול ההחלטה של בית המשפט שאזרחי ישראל יממנו סנגור למחבלים, אני אומר עד כאן. אני עומד על החלטתי שהתקבלה כבר בתחילת המלחמה".
בתחילת המלחמה, הסנגוריה הציבורית היא שהודיעה כי אין בכוונתה לייצג מחבלי נוחבה שהשתתפו בטבח. עם פרסום הודעתו הצטרף למעשה שר המשפטים לחברו לממשלה שר האוצר בצלאל סמוטריץ', שהורה יום לפני כן לראש אגף התקציבים לא להעניק אישור לאף גוף הנסמך על כספי מדינה לתקצב את ההגנה המשפטית של המחבלים. אף על פי כן, במשרד המשפטים נערכות התייעצויות בנושא, שכן חוק סדר הדין קובע את סמכותו של בית המשפט למנות סנגור לנאשם שאינו מיוצג. אם בית המשפט יעשה שימוש בסמכותו, שכר הטרחה ישולם על-פי החוק מכספי אוצר המדינה.
2 צפייה בגלריה
ועדת החוקה חוק ומשפט- דיון בכללי ניגוד העניינים החלים על שופטים
ועדת החוקה חוק ומשפט- דיון בכללי ניגוד העניינים החלים על שופטים
רוטמן בוועדת החוקה. מרחיב את ההצעה
(צילום: שלו שלום)
בתחילת המלחמה נערכו במערכת המשפטית להעמדתם של המחבלים לדין, והיועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה ופרקליט המדינה עמית איסמן הודיעו כי המדינה תדרוש עונשים שיהלמו את חומרת הזוועות שבוצעו. במקביל, יו"ר ועדת החוקה של הכנסת שמחה רוטמן הגיש לצד חברי כנסת מהימין הצעת חוק המאפשרת לא לייצג את המחבלים בכל ההליכים הפליליים נגדם - כולל אם יועמדו לדין במסגרת בית דין מיוחד שיוקם לאחר תום המלחמה.
בשלב זה טרם נערכה חקיקה רשמית בנושא, ובתי המשפט מחויבים על-פי חוק לקיים דיונים "בהיוועדות חזותית" ובנוכחות סנגור. לוין בשעתו אף הכריז על מצב חירום, דבר המחייב את קיומם של הדיונים המשפטיים בעניינים של עצורים או אסירים באופן זה. יש לציין כי אם לא ימונה סנגור לא יהיה אפשר לקיים את הדיון, ובית המשפט לא יוכל להאריך את מעצר המחבלים.
2 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ' יריב לוין
בצלאל סמוטריץ' יריב לוין
בצלאל סמוטריץ' ויריב לוין. מתנגדים למימון הייצוג המשפטי, על אף החוק
(צילום: שלו שלום, אלכס קולומויסקי)
בהנהלת בתי המשפט מסרו בתגובה לפני כשבוע כי "אין בעניין מדיניות מערכתית. ההחלטה נעשית בהתאם לשיקול הדעת השיפוטי של ההרכב הדן בתיק. חוק קיום דיונים בהיוועדות חזותית בהשתתפות עצורים, אסירים וכלואים (הוראת שעה - חרבות ברזל) מחייב ייצוג סנגור לצורך קיום דיון של עצור או אסיר בהיוועדות חזותית.
"בהמשך לכך, ומכיוון שמדובר בדיונים שיתקיימו בהיוועדות חזותית, ניתנו מספר החלטות שיפוטיות למינוי סנגור פרטי מכוח חוק סדר הדין הפלילי ומימון שכר הטרחה מאוצר המדינה. הנהלת בתי המשפט פנתה למשרד המשפטים לצורך בחינת אופן יישום ההחלטות השיפוטיות ומציאת מקור תקציבי, והנושא נמצא עדיין בבחינה".