תיעוד: העימותים בסכנין ואום אל פחם, הערב

אחרי העימותים שלשום (רביעי) בשורת יישובים ערביים בעקבות המתיחות בהר הבית, במשטרה ובמג"ב נערכים להפרות בכמה זירות שונות בימים הקרובים - על רקע שיגורי הרקטות מלבנון ומעזה, ומחשש לתסריט חוזר מימי שומר החומות ב-2021. גם אמש פרצו עימותים בין כוחות משטרה לבין תושבים באום אל פחם. המשטרה מסרה כי עשרות מתפרעים הבעירו צמיגים, יידו אבנים והשליכו זיקוקים לעבר השוטרים, וכי 12 חשודים נעצרו בנצרת, כפר מנדא וסכנין.
בתגובה לעימותים, עיריית אום אל פחם פנתה לתושביה הצעירים וקראה להם לחזור לבתיהם. "כל אלה שנמצאים כעת בכניסה לעיר ליד הכיכר המרכזית, אל תישארו כדי להשחית, להרוס ולשרוף רכוש ציבורי". בעירייה גם הגיבו להתפרעויות שפרצו שלשום בעיר אחרי מחאה על הנעשה במסגד אל-אקצא. "ההפגנה על הנעשה במסגד המבורך התקיימה בשלום, אבל לצערנו היה ונדליזם בשכונת אלאנדלוס ופגיעה באוטובוסים של חברת קווים שמשרתת את האזרחים. המעשים האלה חוזרים על עצמם גם הערב, ובעלי בתים ובתי עסק באזור מתלוננים על המצב הטרגי הזה".
5 צפייה בגלריה
תיעוד מהפרות הסדר בסכנין
תיעוד מהפרות הסדר בסכנין
סכנין, הערב
5 צפייה בגלריה
תיעוד מהפרות הסדר בנצרת
תיעוד מהפרות הסדר בנצרת
תיעוד מהפרות הסדר בנצרת
5 צפייה בגלריה
תיעוד מהפרות הסדר באקה אל גרביה
תיעוד מהפרות הסדר באקה אל גרביה
עצורים בבאקה אל-גרבייה
עימותים פרצו גם בסכנין וכן בנצרת, שם התקיימה הפגנת הזדהות עם מסגד אל-אקצא, שבסיומה צעירים הבעירו צמיגים. עם זאת, כוחות הביטחון נכחו במקום ודאגו להרגעת האווירה. מאוחר יותר פרצו עימותים גם בבאקה אל-גרבייה, וכמה מתפרעים נעצרו.
הפרות סדר נרשמו גם במזרח ירושלים, כאשר מתפרעים ירו זיקוקים ויידו אבנים ובקבוקי תבערה לעבר בתי יהודים בשכונת א-טור. כוח מג"ב שהיה במארב באותה עת באזור פגע באחד החשודים באמצעות רוגר, וכוחות נוספים של מג"ב והמשטרה הגיעו למקום וסורקים אחר חשודים נוספים שנמלטו מהמקום. מהמשטרה נמסר כי מוקדם יותר נעצרו שני תושבי א-טור בחשד שירו זיקוק לעבר כוח משטרה, וכן נעצר חשוד נוסף שניסה להפריע בביצוע המעצר.
במקביל דווח על ירי שבוצע על ידי אחד מהתושבים במקום. בנוסף, המשטרה עצרה באזור סולטן סולימאן בסמוך לעיר העתיקה בבירה צעיר (20) תושב העיר בחשד שאיים באמצעות מקל על נוסעים באוטובוס שחלף במקום. שוטרי תחנת שלם ולוחמי מג"ב עצרו את החשוד באזור שער הפרחים, ולקחו לחקירה.
במג"ב זימנו ארבע פלוגות מילואים מלאות לגיוס חירום כבר ביום ראשון בבוקר, כדי שיתגברו את הכוחות הפועלים בשטח בגזרת ירושלים, בהר הבית וברחבי הארץ. הפלוגות שהוקפצו הן תוספת של שתי פלוגות מילואים שפועלות מתחילת הרמדאן.
במקביל, כיתות הכוננות ברחבי הארץ הוכנסו לכוננות ונמצאות במוכנות להקפצה מיידית. במג"ב יצרו קשר עם ראשי מועצות כדי לסייע בפתיחת מרחבים מוגנים ולתגבר את היישובים במתנדבים. בנוסף הוחלט לתגבר מפקדות משימתיות של מג"ב במחוזות הדרום והצפון, לטובת היערכות לתרחיש של זליגת מהומות מהר הבית אל הערים המעורבות. במשטרה הציבו דרישה כי מפקדים ינכחו בכל זירת הפרת סדר.
5 צפייה בגלריה
כוחות משטרה מתכוננים לפיזור הפרת סדר באום אל פחם
כוחות משטרה מתכוננים לפיזור הפרת סדר באום אל פחם
כוחות משטרה מתכוננים לפיזור הפרת הסדר באום אל פחם, אמש
(צילום: דוברות המשטרה)
5 צפייה בגלריה
תיעוד מההתפרעויות באום אל פחם
תיעוד מההתפרעויות באום אל פחם
עצור באום אל פחם, אמש
ברביעי השתתפו מאות בני אדם בתהלוכת "הזדהות עם מסגד אל-אקצא" באום אל פחם, ובמשטרה אמרו כי אבנים יודו לכיוון כביש 65. כוח בילוש שפעל במקום הותקף על ידי ההמון, ומהמשטרה נמסר כי אחד השוטרים ירה בעקבות זאת לאוויר כדי להיחלץ. מאוחר יותר החלו הפרות סדר ועימותים עם כוחות הביטחון גם בבאקה אל-גרבייה, ריינה וכפר מנדא. בבאקה אל-גרבייה שרפו צמיגים באמצע כביש ראשי וירו זיקוקים.
ראש העיר אום אל פחם, ד"ר סמיר סובחי, יצא שלשום לרחובות וביקש מהצעירים לא להמשיך בחסימת הכבישים. הוא גם סייע בניקיונות הכביש אחרי שרעולי פנים הבעירו צמיגים כהזדהות עם מסגד אל-אקצא. "אנחנו נגד ונדליזם. לכן היינו חוצץ בין המשטרה לצעירים וניסינו להרגיע ככל יכולתנו. היה גם מאמץ של הרבה צעירים לנקות את הצירים בתוך העיר".
גם העימותים באל-אקצא נמשכו ברביעי. לפי המשטרה, עשרות צעירים, חלקם רעולי פנים, הכניסו לתוך המסגד זיקוקים ואבנים - ובשלב מסוים ניסו לסגור את דלתות המסגד ולמנוע מהמתפללים לצאת ממנו במטרה להתבצר במקום. "הכוחות מנעו זאת מהם וסייעו למתפללים לצאת מהמסגד", אמרו אמש במשטרה. "בשלב מסוים, פורעי החוק החלו בקריאות הסתה, ירי זיקוקים ויידוי חפצים לעבר השוטרים. ההתבצרות נמנעה ושקט במקום". הפלסטינים טענו כי הכוחות השתמשו בין היתר בכדורי גומי ורימוני הלם. דווח על עצורים ופצועים מבין הצעירים שניסו להתבצר.
פורסם לראשונה: 23:02, 06.04.23