אשתו ובנותיו של עמי גרוס החליטו להפתיע אותו לכבוד יום הולדתו ה-71, והזמינו עבורו ועבורן סיור קולינרי מיוחד בבני ברק. ביום רביעי בשבוע שעבר הם הגיעו לעיר, שם נתקלו בדרישה לעזוב והותקפו: "הבחור הגיע וצעק עלינו שהוא רוצה את בני ברק נקייה. שפכו עלינו מים וירקו על הבנות שלי", סיפר גרוס. הקבוצה חולצה מהעיר על ידי המשטרה, במקרה שהזכיר את תקיפת הקצינים הבכירים לפני יומיים.
הסיור בבני ברק

2 צפייה בגלריה
משפחת גרוס חולצה מבני ברק
משפחת גרוס חולצה מבני ברק
העלון שחולק: "בני ברק אינה עיר תיירות"
במהלך האירוע נזרקו עליהם עלונים עם הכיתוב "בני ברק אינה עיר תיירות, שמרו על בני ברק נקייה". "הוא צעק עלינו 'תסתלקו מפה' ו'שיקסע'. ניסינו להתעלם והוא המשיך. הסברתי לו שהוא זה שמלכלך. אחרי כמה דקות הגיעו אנשים נוספים. רק מעטים אמרו שהוא לא מייצג אותם", תיאר.
אז, כך סיפר גרוס, הגיעו השוטרים שליוו את המבקרים לאחת החנויות, וחלק מהמשתתפים בחרו לעזוב. יתר הקבוצה ניסתה להמשיך את הסיור, אך גם בנותיו של גרוס התחילו להרגיש לא בטוחות: "המון אנשים הסתובבו סביב החנות, הייתה אווירה לא נעימה. ניסינו להבין מה לא צנוע - לא לבשנו שום דבר חשוף. בעל החנות 'הבריח' אותנו לקומה השנייה ופתח לנו שולחן. היינו שם חמש דקות בקושי ושוטר עם קסדה ואפוד עלה והוריד אותנו למטה. הוא אמר 'באנו לחלץ אתכם' וראינו עשרות אנשים מחוץ לחנות. הייתה היסטריה מסביב. הכניסו אותנו לניידות והמפגינים בעטו ברכבים.
"עצוב לי על המדינה. אני סגן אלוף במילואים ומשרת כקצין קשר במפקדת השבויים והנעדרים. הגעתי לסיור ישר מסדנת חוסן ונתקלתי באלימות. זה היה ממש לא נעים, חוויה משפילה שגרמה לי לשאול את עצמי 'לאן הולכים מכאן?'. אני יודע לזהות את הבחורים שהתחילו את המהומה, יש לי אותם בחלומות", אמר וציין כי בני המשפחה בחרו לא להגיש תלונה.
2 צפייה בגלריה
משפחת גרוס חולצה מבני ברק
משפחת גרוס חולצה מבני ברק
המשטרה הגיעה לחלץ, עם קסדות ואפודים
מקרה דומה התרחש כאמור לפני יומיים בעיר, אז הותקפו קצינים בצה"ל שהגיעו לבני ברק כדי להיפגש עם הרב דוד לייבל, ראש ישיבה שמנסה להרכיב מסלולי חרדים בצה"ל. עשרות חרדים קיצונים מהפלג הירושלמי השליכו חפצים לעבר הקצינים - מפקד פיקוד ההכשרות, אלוף דוד זיני, וראש חטיבת תומכ"א (תכנון ומנהל כוח אדם), תא"ל שי טייב. השניים נפגעו באורח קל.

"מה אם היינו ברחוב וזה היה חמור יותר?"

הדס שמואלי, מדריכת הסיורים, יצאה נסערת מהאירוע. היא מדריכה כבר כשנתיים כחלק ממיזם שמטרתו להפגיש קבוצות שונות בחברה הישראלית, וסיפרה כי נתקלה בעבר בעוינות, אך מעולם לא בעוצמה כזאת. היא אמרה בנוסף כי "בסיורים אנחנו עוברים ליד בתי כנסת או ליד ישיבות, אבל מעולם לא קיבלנו תגובות כאלו. רק תגובות חיוביות.
"גם למחרת היה לי סיור בעיר ונמנעתי ככל האפשר מהרחוב הראשי שבו הכול קרה. הגעתי עם הקבוצה לחנות ספציפית ברחוב ומיד עלינו לקומה השנייה. כשרצינו לצאת מהחנות חבורה של נערים התחילו לצעוק לעברנו 'שיקסע' ו'צאו מבני ברק'. בעל החנות, חסיד גור, נעל את הדלת והגן עלינו. אמר שהם תכף ילכו".
בזמן שהקבוצה השנייה שהתה בחנות, בחוץ החלה להתפתח מהומה. "הם דפקו על הוויטרינה, וקבוצה אחרת התווכחה איתם. בעל החנות יצא לסלק אותם והם קיללו אותו. הוא ענה להם שיורידו את הכיפה, כי הם לא חרדים. אישה אחת הצליחה להיכנס ודאגה לשלומינו, היא התנצלה והסבירה שהם מיעוט קיצוני. היה בזה משהו מחמם לב, לא הרגשנו סכנה. בסוף הגיעה משטרה וההפגנה התפזרה. המשכנו את הסיור, אבל החלטתי להפסיק עד יעבור זעם", סיפרה שמואלי.
היא הסבירה את החלטתה, ואמרה כי "למזלי זה קרה בזמן שהיינו בחנות ולא ברחוב. אם היינו ברחוב וזה היה חמור יותר? אני לא אסכן את האנשים שמגיעים לסיור שלי. אני בקשר עם המארחים בבני ברק ועם הקולגות שלי, אני יודעת שזה עדיין קורה. מדובר במיעוט קיצוני שמשמיע את קולו חזק יותר, אבל אין מי שמנהל את זה והם לוקחים את החוק לידיים".
לדבריה, העירייה מעלימה עין מהמצב. "רוב הרחוב לא משתף איתם פעולה. המצב הזה נוצר כי זה לא מוסדר. אם העירייה הייתה רוצה להסדיר את הסיורים היינו משתפים פעולה. אנחנו לא רוצים להיות מטרד, זה אינטרס של כולם".